vejrtrækning i crawl


Mammut
 Share

Recommended Posts

Sikke da noget vrøvl. Hvis man kun trækker vejret til den en side, vil man ikke bruge kroppen balanceret. Har man ikke luft nok til hvert tredie tag er man i for dårlig form - intet andet. I det tilfælde er kuren at træne til man kan trække vejret for hvert tredie tag...

/Schroinx

Hej Schroinx

Vrøvl? Jeg skal selvfølgelig være uenig :-) Jeg har tilfældigvis været svømmetræner og har bl. a. haft en svømmer, der svømmede 3000 meter på 34:58 med vejtrækning hvert andet tag, så det kan vel diskuteres om han var i dårlig form.

Når vi trænede med færre vejrtrækninger, var det ud fra 2 betragninger:

1. Afbalancering af stilen ved at skifte vejrtrækningen ml. højre og venstre side. Ved at rotere lige meget til hver side opnår man generelt længere tag ved at udnytte sin muskulatur bedre.

2. Som forberedelse til sprint, hvor det normalt er en stor fordel, at kunne reducere vejrtrækningen.

Det er allerede nævnt, at man skal puste ud under vandet, hvilket mange ikke gør. Derudover er der mange, der bruger benene alt for meget, hvilket giver et enormt behov for ilt. Det skyldes ofte en dårlig balance i vandet, hvor benene ligger dybt, mens man forsøger at holde overkroppen højt. Den "speedbådsstil", som man ser i konkurrencer, er enten naturlig eller kommer pga. hastigheden. Jeg har f. eks. en video med Alexander Popov, hvor han under træning stort set har hovedet begravet i vand undtagen (selvfølgelig) ved vejrtrækning.

Balancen kan forbedres med et T-pres: T'et er krydset mellem længde og tværakse, d. v. s. ved toppen af brystbenet (ud for skuldrene). Tryk dette punkt en anelse nedad og benene vil straks komme op, hvor de hører til. Det kræver lidt øvelse, men vil mindske energiforbruget.

Man kan også øve sig lidt på land med et kosteskaft, hvor man tager fat lidt som på en pagaj og bevæger det som om man var i gang med at svømme crawl. Fokus er på høje albuer hele vejen.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv konkurrence svømmer og træner og min egen erfaring siger;

Der er ingen rød tråd når det kommer til svømning!

Det kommer an på flere ting, hvad man skal gøre.

For de fleste er hver 3. dog at foretrække, da folk der laver hvertrækning hver 2. ikke får særlig godt fat i vandet med den modsatte arm!

Dog findes der folk, som sagtens kan trække vejret hver første uden at lave et dårligere armtag med modsatte arm. Eks. Pieter Van Den Hoogenband (Wr holder på 100fri langbane);)

Du kan ikke sige, at en svømmer vil svømme bedst ved at gøre det ene frem for det andet - jo rent teoretisk, men teorien holder ikke altid i praksis.

Kig på de professionnelle i videoer der er ikke to som svømmer ens, de har en personlig stil som er tilpasst dem og virker bedst for dem!

Derfor vil jeg anbefale tråd starter at starte i en svømmeklub. Hvor der er en træner, som kan kigge på teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende vejrtrækning vil jeg også lige give mit besyv med.

Først og fremmest: Ja, meld dig ind i den lokale svømmeklub eller find dig en personlig træner. Det er klart dét værd. Især hvis du er meget muskuløs er det vigtigt at lære, at slappe af i en masse muskler - for muskelspændinger kræver meget ilt og dét er en sparsom ressource i svømning :-)

Jeg er også tidl. konkurrencesvømmer. Jeg var rigtigt god til brystsvømning, men skulle selvfølgelig også træne meget crawl sammen med svømmeholdet.

Jeg var én af dem der havde meget svært ved at trække vejret til begge sider. Senere har jeg fået forklaret at det kan have noget at gøre med, om jeg som baby altid blev lagt på den ene side - og altså har fået "skæv" hoved/hals. Årsagen vil jeg nu ikke gå ind i. Pointen er blot, at jeg til at starte med trak vejret til hver 2. Det gik okay. Jeg svømmede 100 m på 1:02. Så kom jeg på 1. holdet (pga min brystsvømning :bigsmile: ) og den dygtige træner lod mig holde fast i at trække vejret til samme side. Men til hvert 4. eller 6. armtag.. Kort tid efter svømmede jeg 100 m på 0:57. Og hvad overraskede mig mere: Jeg blev en habil langdistance crawlsvømmer (4950 m på en time).

Pointen: Det er rigtigt at det stabiliserer at trække vejret skiftevis til højre og venstre hvert 3. eller 5. armtag. Og det er jo optimalt rent teoretisk. Men hvis ikke man får luft ind når man trækker fx til venstre, så giver det ingen mening at lave den uro det giver, at bryde overfladen for at trække luft. Så hellere vente et armtag og trække hvert 4.

Note: Jeg lader også luften sive løbende ud over de 4-6 armtag, med et ekstra stort pust på sidste armtag under vandet.

Link to comment
Share on other sites

Det var mig, der startede emnet. Jeg vil bare lige skrive hvordan det går :bigsmile:

Jeg har fået trænet en del siden jeg startede tråden. Den sidste måned har jeg fået lidt ekstra motivation og har givet den fuld gas med 4 svømmeture om ugen. Jeg fik en dygtig svømmer til at hjælpe mig og jeg er blevet en del bedre end sidst. Den største fejl jeg begik var at jeg ikke "gled" i vandet. Jeg blev nød til at give den fuld skrue ellers sank jeg til bunden. Hvis jeg har en plade mellem benene svømmer jeg rimelig let 200 meter i træk. I starter med vejrtrækning hver 3. gang og når jeg bliver forpustet skiftevis hver 2. og 3. gang.

Uden pladen er svømningen lidt bedre end før, da benene før bare hang efter. Nu bruger jeg benene rimelig, men jeg bliver stadig hurtigt smadret. Jeg kan mærke, at jeg bruger mange kræfter på at dreje hovedet og trække vejret i forhold til når jeg svømmer med plade samt at bensparkene trækker tænder ud. :smile:

Link to comment
Share on other sites

SorenRas et. al.

Hvis man bruger svømning som træning, bør man vel skifte side, enten for hver vejrtrækning eller for hver bane, så man ikke træner skævt? Kommer til at tænke på de sovjetiske roere, selvom det næppe går så grelt med motionssvømning.

Jeg har selv trænet mig op til at kunne trække vejret i begge sider, selvom det var noget af en kamp, så jeg vil selvfølgeligt sige at det kan lade sig gøre hvis man vil. Den der med hvilken side man har sovet på som barn, lyder som noget ammestuesnak. :tongue:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lige et spørgsmål angående benspark - Jeg har fået rimelig styr på armtagene. Jeg er blevet mere afslappet i overkroppen, hvilket går at jeg let svømmer over 1000 m med en plade mellem benene, uden at jeg bliver forpustet. Jeg svømmede 1300 m her forleden dag og jeg følte egentlig, at jeg kunne have svømmet dobbelt så langt.

Men når jeg skal have benene med går jeg lynhurtigt kold - jeg bliver lynhurtigt forpustet og benene syrer til.

Nogen, der har nogle gode råd til hvordan bensparkene bliver bedre. - Træningøvelser, programmer e.lign

Link to comment
Share on other sites

Lige et spørgsmål angående benspark - Jeg har fået rimelig styr på armtagene. Jeg er blevet mere afslappet i overkroppen, hvilket går at jeg let svømmer over 1000 m med en plade mellem benene, uden at jeg bliver forpustet. Jeg svømmede 1300 m her forleden dag og jeg følte egentlig, at jeg kunne have svømmet dobbelt så langt.

Men når jeg skal have benene med går jeg lynhurtigt kold - jeg bliver lynhurtigt forpustet og benene syrer til.

Nogen, der har nogle gode råd til hvordan bensparkene bliver bedre. - Træningøvelser, programmer e.lign

1) drop badevingerne, og svøm mere sammensat crawl uden plader mellem benene.

2) svøm ben alene med en plade foran dig. sørg for at holde frekvensen højt

3) svøm mere sammensat

4) svøm serier med eks 6 benspark på siden, herefter 3 armtag for at skifte side, så 6 ben på dene anden side, osv (ingenplade i denne øvelse)

5) svøm mere sammensat

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
SorenRas et. al.

Hvis man bruger svømning som træning, bør man vel skifte side, enten for hver vejrtrækning eller for hver bane, så man ikke træner skævt? Kommer til at tænke på de sovjetiske roere, selvom det næppe går så grelt med motionssvømning.

Jeg har selv trænet mig op til at kunne trække vejret i begge sider, selvom det var noget af en kamp, så jeg vil selvfølgeligt sige at det kan lade sig gøre hvis man vil. Den der med hvilken side man har sovet på som barn, lyder som noget ammestuesnak. :tongue:

/Schroinx

Jeg er selvfølgelig ked af at du kalder mit bidrag for ammestuesnak. Det korte af det lange er, at jeg fungerer helt fint i vandet når jeg trækker vejret til samme side - og jeg fungerer ikke fint i vandet når jeg skifter hvert 5. eller 7. Som jeg skrev i mit indlæg betyder det ikke så meget for mig, hvorfor jeg har "skæv hals". Det er nok for mig at kunne konstatere at sådan er det.

Det er ikke nødvendigt at skifte side ved træningen. Der er en sort linie i gulvet i de fleste svømmehaller. Dén kan man navigere efter.

Jeg har deltaget i 5 langdistance triathlon konkurrencer (Ironman, VM distance etc.). Dér er det nødvendigt at lære en teknik med at kigge over vandet ca. hvert 12. tag uanset om du har trænet vejrtrækning til hver 5. eller hver 6.

Den tortur du øjensynligt har været igennem med at træne dig selv op til at kunne trække vejret i begge sider vil jeg desværre mene, har været unødvendig smerte :-)

Link to comment
Share on other sites

1) drop badevingerne, og svøm mere sammensat crawl uden plader mellem benene.

2) svøm ben alene med en plade foran dig. sørg for at holde frekvensen højt

3) svøm mere sammensat

4) svøm serier med eks 6 benspark på siden, herefter 3 armtag for at skifte side, så 6 ben på dene anden side, osv (ingenplade i denne øvelse)

5) svøm mere sammensat

Ja, det er nok også vigtigt i Mammuts tilfælde at minde om, at dét der er den største udfordring for en voksen mand med styrkeløft-baggrund er, at man risikerer at trække rigtigt meget ilt igennem de store muskler i benene, og ved at have benene som "drivanker", hvis teknikken ikke er så god..

Hvis du har mulighed for at få nogen til at videofilme dig i vandet når du svømmer sammensat, kan det give dig et indtryk af, om du har tendens til at bøje i knæene når du sparker. Det er en dyr fejl at begå, for når du bøjer knæene kommer benene ret langt ned i vandet (som kølen på en båd). Det bremser din fremdrift meget. Samtidig tynger det din bagkrop nedad. For de aller bedste svømmere giver benene kun ca. 15% af fremdriften, så for svømmere på dit niveau er det vigtigste at benene ikke hæmmer din fremdrift.

Husk på 2 vigtige detaljer (der er mange flere, men for lige at skære ind til benet):

1) Du skal tænke meget over at være "en ål i vandet".. altså; Hydrodynamisk - så lidt modstand som muligt. Derfor er det vigtigst at bruge benene til at sikre, at din krop ligger stabilt i overfladen. Stræk anklerne og lad knæene være næsten helt strakte også.. Måske er kun et enkelt spark pr. armtag optimalt, når du svømmer længere serier.

2) Du skal ikke bruge benene til at skubbe dig frem i vandet med, så det er ikke lårene der skal få dig frem i vandet. Bevares, man bruger også lårene, men først og fremmest skal du fornemme at du bruger musklerne helt oppe ved hoften til at bevæge dine ben med - en vippende bevægelse med næsten strakte ben er helt optimalt. Og så kan anklerne lige give det sidste spjæt af fremdrift..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share