Gigt og træning


Abildhauge
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg vil gerne høre om der er nogle herinde som har fået konstateret leddegigt og stadigvæk formår at træne med denne lidelse. Og hvordan i bærer jer ad?

Hej ganske kort pga travlhed.

Det er bestemt muligt at træne med leddegigt og for den sags skyld også vigtigt. Men der er mange ubekendte faktorer så som hvilke led og hvor massivt man er påvirket. Desuden er der også aktive perioder hvor sygdommen opfører sig mere "agressivt" end ellers og der må man ændre i sin træningsbelastning.

Ps Når du skriver "træne" har jeg tolket det som værende alt der findes indenfor kategorien træning, men det er bestemt ikke al slags træning som er anbefalelses værdig til leddegigt.

Du er velkommen til at uddybe dit spørgsmål så skal jeg senere forsøge at give et bud på noget til dig...

Hilsen Gribben. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aachh

Jeg synes nok der var noget jeg kunne huske ved dit navn.

Jeg læste lige den anden tråd.....

Hvem har du kontakt til nu af behandlere? Jeg tror at de vil have en bedre chance for at kunne hjælpe dig med hvad det kan være nu du har fundet ud af det er leddegigt...

Bare lige for at være helt sikker så går jeg ud fra at det var dig selv du spurgte for?! Og er det leddegigt eller en anden art gigt? (bechterew osv.)

Prøv at opsumer lidt om hvordan du er diagnosticeret blodprøve? rgt?

Og hvad med den ..... kur? er du stadig på den?

Link to comment
Share on other sites

til abilhauge: jeg fik konstateret leddegigt for ca tre år siden, men jeg har træner dog stadigvæk - jeg cykler meget (dog ikke spin, idet de tunge omdrejninger kan være for belastende for knæene) men på motionscykel ( mellem 40-60 min ) og ellers styrketræning, dog skal du være obs på at bruge fri-vægte idet leddene kan komme ud i uheldige yder-stillinger.... men hvilken træningsform der passer dig er selvfølgeligt meget afhængigt af i hvilke led du har mest ondt og om du er 'hårdt' eller 'let' ramt af sygdommen. I perioder med aktiv inflammation er det dog nok mest smart at undlade træning. jeg har også selv meget gode erfaringer med svømning...

Link to comment
Share on other sites

Til Gribben:

Tak for din fortsatte interesse i mine lidelser.

Jeg har pt ingen kontakt til nogle behandlere da mine pengepung er tom og kommunen ikke vil hjælpe mig. Ang leddegigt er det noget jeg selv har bildt mig ind at jeg fejler. Det er nok en dum idé af mig at sidde og læse om forskelle sygdomme for så at bilde mig selv ind at jeg fejler dit og dat, fordi jeg kan se nogle ligheder mellem det jeg fejler og sygdommen.

Jeg ha fået taget et hav af blodprøver som intet viser bortset fra at jeg er super sund og rask :) ! Jeg er stoppet med de vitaminer mm. som jeg fik fra Doctors Natural, da jeg ikke føler de havde nogle virkning andet end at tømme min pengepung.

Tager pt Arthrotek smertestillende medicin som tager de værste smerter, da Ibuprofen giver mig ondt i ryggen og forværre den kløende/stikkende fornemmelse i kroppen. Underligt?

Oplever nu, mest i venstre arm, at når jeg strækker armen ned langs siden og bøjer håndfladen opad med fingrene pegende fremad så spænder det op i underarmen og kan næsten ikke bøje min langemand med op. Der kommer små hvide prikke på fingrene når jeg gør det og så ryster armen og fingrene. Hvad kan det skyldes? Det er ikke så slemt på min høje arm.

Aachh

Jeg synes nok der var noget jeg kunne huske ved dit navn.

Jeg læste lige den anden tråd.....

Hvem har du kontakt til nu af behandlere? Jeg tror at de vil have en bedre chance for at kunne hjælpe dig med hvad det kan være nu du har fundet ud af det er leddegigt...

Bare lige for at være helt sikker så går jeg ud fra at det var dig selv du spurgte for?! Og er det leddegigt eller en anden art gigt? (bechterew osv.)

Prøv at opsumer lidt om hvordan du er diagnosticeret blodprøve? rgt?

Og hvad med den ..... kur? er du stadig på den?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for medicin tager du og er du hådt ramt? Og hvilke led?

til abilhauge: jeg fik konstateret leddegigt for ca tre år siden, men jeg har træner dog stadigvæk - jeg cykler meget (dog ikke spin, idet de tunge omdrejninger kan være for belastende for knæene) men på motionscykel ( mellem 40-60 min ) og ellers styrketræning, dog skal du være obs på at bruge fri-vægte idet leddene kan komme ud i uheldige yder-stillinger.... men hvilken træningsform der passer dig er selvfølgeligt meget afhængigt af i hvilke led du har mest ondt og om du er 'hårdt' eller 'let' ramt af sygdommen. I perioder med aktiv inflammation er det dog nok mest smart at undlade træning. jeg har også selv meget gode erfaringer med svømning...
Link to comment
Share on other sites

Hvilken form for medicin tager du og er du hådt ramt? Og hvilke led?

Hov-hov.

Abildhauge-> Har du ikke kontakt til en læge? Jeg kan ihvertfald ikke anbefale selvmedicinering. Du skal skaffe dig en kontakt til en behandler og så skal du finde ud af om det er en du fornemmer kan hjælpe dig! Når det er gjort så skal du holde fast i ham/hende og ikke prøve for meget andet af. Det offentlige må kunne være behjælpelig med en lægelig kontakt til en reumatolog var du ikke igang med det? Alt for mange tiltag på en gang gør det også sværere for dine behandlere.

Og så kan jeg da fortælle at du ikke er den første som "oplever" at man fejler en hulens masse ting når man læser om det. Det er helt normalt. Men derfor har du måske brug for lidt kyndig vejledning i at tolke dine symptomer.

Jeg vil ikke sige at jeg har en klar ide om hvad der kan være dit problem, faktisk er jeg på bar bund og her over nettet synes jeg det er enormt svært at sige noget bestemt. Du skal bare huske at du ikke nødvendigvis behøver at have en "sygdom" det kunne godt være et problem i bevægeapparatet. (evt afklemning af nerver eller kar i skulder/hals regionen).

Men jeg synes du skal blive ved at opsøge en lægelig assistance til det her. Og så blive ved at stille spørgsmål til dine behandlere.

Fortsat god vind og jeg håber det kan hjælpe dig lidt.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jo jo Har skam kontakt til min læge men de ser hver gang opgivende på mig. Er dernede 3-4 gange om ugen for at stresse dem! Har jo snart gået med det skidt i over 1 år. Ergo har sat med hænderne i mit skød og gloet ud i luften den tid. Skal til Reumatalog på mandag og håber inderligt de kan fortælle mig hvad der er galt og hvilken process jeg skal igang med.

Hov-hov.

Abildhauge-> Har du ikke kontakt til en læge? Jeg kan ihvertfald ikke anbefale selvmedicinering. Du skal skaffe dig en kontakt til en behandler og så skal du finde ud af om det er en du fornemmer kan hjælpe dig! Når det er gjort så skal du holde fast i ham/hende og ikke prøve for meget andet af. Det offentlige må kunne være behjælpelig med en lægelig kontakt til en reumatolog var du ikke igang med det? Alt for mange tiltag på en gang gør det også sværere for dine behandlere.

Og så kan jeg da fortælle at du ikke er den første som "oplever" at man fejler en hulens masse ting når man læser om det. Det er helt normalt. Men derfor har du måske brug for lidt kyndig vejledning i at tolke dine symptomer.

Jeg vil ikke sige at jeg har en klar ide om hvad der kan være dit problem, faktisk er jeg på bar bund og her over nettet synes jeg det er enormt svært at sige noget bestemt. Du skal bare huske at du ikke nødvendigvis behøver at have en "sygdom" det kunne godt være et problem i bevægeapparatet. (evt afklemning af nerver eller kar i skulder/hals regionen).

Men jeg synes du skal blive ved at opsøge en lægelig assistance til det her. Og så blive ved at stille spørgsmål til dine behandlere.

Fortsat god vind og jeg håber det kan hjælpe dig lidt.

Hilsen Gribben :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har lige joined Motion-on-line og set Abilds forskellige indlæg - Abild, har du nogen siden fået checket dit d-vitamin niveau? Det lyder for mig, som du kan have for lidt - jeg har selv været der og var igennem indtil flere gigtudredninger. Det minder nemlig meget om gigt :smile: Det er en relativ ny opdagelse (fra over-there of course) og det konstateres ved en ganske almindelig blodprøve hos lægen. Behandlingen består i enten injektioner med vitaminet eller via piller/solbadning. Bemærk, at med en faktor 8 dannes der ikke længere d-vitamin i huden, så tag ½ times tid uden solcreme. Giv det en chance!

Edited by LadyRunner
Link to comment
Share on other sites

Behandlingen består i enten injektioner med vitaminet eller via piller/solbadning. Bemærk, at med en faktor 8 dannes der ikke længere d-vitamin i huden, så tag ½ times tid uden solcreme. Giv det en chance!

Har formentlig selv nogle problemer med mangel paa d-vitamin og har faaet anbefalet at ligge lidt i solen. Men vil gerne hoere.. har du nogen referencer til at kroppen ikke danner d-vitamin hvis man bruger faktor 8 eller over?? Ville tro at det kun ville gaa lidt langsommere, men vil da gerne laese lidt mere om det. :cool:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Olsen

Der er skrevet om det flere stedet - bla. hos Kræftens Bekæmpelse. Det bliver ofte udtrykt som at evnen bliver nedsat men iflg. Rigshospitalet betyder det i praksis at man ikke danner det. Jeg kan i skrivende stund ikke finde linket til Rigshopitalets information om dette.

For mit eget vedkommende led jeg i mange år af ømhed/smerter, men det var ikke så slemt. Jeg er også allergiker og mine allergier blev på et tidspunkt meget slemme og jeg fik rigtigt meget medicin - og så blev jeg følsom overfor sollys og begyndte at bruge solcreme med faktor 30 og opefter. Mine allergier kom under kontrol men jeg forsatte med de høje faktor-cremer, fordi jeg tænkte at det var nok vældigt fornuftigt. I denne periode fik jeg mere og mere ondt i hele kroppen - specielt arme og skuldre. Jeg kunne ikke bære en indkøbspose med et par varer i tilsidst...

Jeg er blevet screenet for gigt 2 gange - første gang for ca. 3 år siden og så igen for 1 år siden. Og sidste gang fik jeg så taget d-vitamin prøven og bingo! Det var for lavt. Hele sidste sommer brugte jeg kun faktor 4-6 og sørgede for at være ude i solen (hvilket generelt også er lidt svært for mig, fordi jeg har rigtigt meget pollenallergi) men selvfølgelig ikke i den værste middagssol. Jeg tog også vitamintilskud. I november var mit d-vitamin tal hvor det skulle være.

Jeg undersøgte den gang en masse om det her, men jeg har desværre ikke gemt materialet. Men et godt råd til at alle med gigt-symptomer (også konkrete ledsmerter) - få taget den blodprøve!

Link to comment
Share on other sites

Hej Olsen

Der er skrevet om det flere stedet - bla. hos Kræftens Bekæmpelse. Det bliver ofte udtrykt som at evnen bliver nedsat men iflg. Rigshospitalet betyder det i praksis at man ikke danner det. Jeg kan i skrivende stund ikke finde linket til Rigshopitalets information om dette.

For mit eget vedkommende led jeg i mange år af ømhed/smerter, men det var ikke så slemt. Jeg er også allergiker og mine allergier blev på et tidspunkt meget slemme og jeg fik rigtigt meget medicin - og så blev jeg følsom overfor sollys og begyndte at bruge solcreme med faktor 30 og opefter. Mine allergier kom under kontrol men jeg forsatte med de høje faktor-cremer, fordi jeg tænkte at det var nok vældigt fornuftigt. I denne periode fik jeg mere og mere ondt i hele kroppen - specielt arme og skuldre. Jeg kunne ikke bære en indkøbspose med et par varer i tilsidst...

Jeg er blevet screenet for gigt 2 gange - første gang for ca. 3 år siden og så igen for 1 år siden. Og sidste gang fik jeg så taget d-vitamin prøven og bingo! Det var for lavt. Hele sidste sommer brugte jeg kun faktor 4-6 og sørgede for at være ude i solen (hvilket generelt også er lidt svært for mig, fordi jeg har rigtigt meget pollenallergi) men selvfølgelig ikke i den værste middagssol. Jeg tog også vitamintilskud. I november var mit d-vitamin tal hvor det skulle være.

Jeg undersøgte den gang en masse om det her, men jeg har desværre ikke gemt materialet. Men et godt råd til at alle med gigt-symptomer (også konkrete ledsmerter) - få taget den blodprøve!

Tak for svaret!

var rigtig brugbart og vil da prøve at søge lidt efter nogle artikler!

Har ofte ondt i mine led og skal snart tjekkes for det -havde ikke troet at d-vitaminerne kunne betyde noget her.. Du har nok lige sparet mig for meget "ligegyldig" tid i solen med en faktor 30 :blush:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Olsen

Der er skrevet om det flere stedet - bla. hos Kræftens Bekæmpelse. Det bliver ofte udtrykt som at evnen bliver nedsat men iflg. Rigshospitalet betyder det i praksis at man ikke danner det. Jeg kan i skrivende stund ikke finde linket til Rigshopitalets information om dette.

For mit eget vedkommende led jeg i mange år af ømhed/smerter, men det var ikke så slemt. Jeg er også allergiker og mine allergier blev på et tidspunkt meget slemme og jeg fik rigtigt meget medicin - og så blev jeg følsom overfor sollys og begyndte at bruge solcreme med faktor 30 og opefter. Mine allergier kom under kontrol men jeg forsatte med de høje faktor-cremer, fordi jeg tænkte at det var nok vældigt fornuftigt. I denne periode fik jeg mere og mere ondt i hele kroppen - specielt arme og skuldre. Jeg kunne ikke bære en indkøbspose med et par varer i tilsidst...

Jeg er blevet screenet for gigt 2 gange - første gang for ca. 3 år siden og så igen for 1 år siden. Og sidste gang fik jeg så taget d-vitamin prøven og bingo! Det var for lavt. Hele sidste sommer brugte jeg kun faktor 4-6 og sørgede for at være ude i solen (hvilket generelt også er lidt svært for mig, fordi jeg har rigtigt meget pollenallergi) men selvfølgelig ikke i den værste middagssol. Jeg tog også vitamintilskud. I november var mit d-vitamin tal hvor det skulle være.

Jeg undersøgte den gang en masse om det her, men jeg har desværre ikke gemt materialet. Men et godt råd til at alle med gigt-symptomer (også konkrete ledsmerter) - få taget den blodprøve!

Link - til KB?

Link - til Rigshospitalets undersøgelse - du må gerne lede tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg iler med nogle links. Jeg kan stadig ikke finde den fra rigshospitalet, men jeg fundet noget andre steder.

På det norske rigshospitals hjemmeside er det anført at faktor 15 vil medføre at man kun danner 6% af det, man ellers ville danne (http://avd.rikshospitalet.no/hps/forlegen/nyheter/april06.asp).

Derudover:

http://www.netpatient.dk/Osteomalaci.htm

http://cancer.uni2.net/Alt+om+kraeft/behan...vitamincpm1.asp

Helt overordnet tror jeg at vi kun har set toppen af isbjerget. D-vitamin mangel medfører mange mange gener og sygdomme, og jeg forudser at der vil komme meget mere om det de næste år.

Og søg gerne selv på nettet - der er mange oplysninger, og man skal naturligvis checke kilden. Generelt foretrækker jeg officielle sider.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Så er jeg her igen :)

For at vende tilbage til min historie kom jeg igang med at arbejde igen, hvilket var en kæmpe sejr for mig. Blev genansat hos min gamle arbejdsgiver, hvor jeg havde 1½ fantastiske år, uden de store gener. Det var båede hårdt fysisk og psykisk hårdt, hvilket jeg elsker!

Alle smerter fortog sig kraftigt og havde kun en lille tilbagevendede smerte i højre albue. Det lykkedes mig at helt komme af mit gigtmedicin og lykkepiller.

MEN det hele gik godt indtil februar 2009. Efter 4 måneder uden medicinsk behandling og et fremragende helbred tænkte jeg at det nok var en god idé at påbegynde noget let genoptræning i det lokale center. Der var ingen brug af tunge vægte, benyttede mig af 1 og 2 kg's håndvægte, cross trainer og cyklen. Det gik godt 1 måneds tid. Men pludselig fra den ene dag til den anden fik jeg KRAFTIGE smerter i hænderne, fødderne og knæene. En ulidelig smerte. Brændende, prikkende og skærende smerte. Havde/har svært ved at stå oprejst blot en time og løft af små ting som bare 1 liter mælk er er smertfuldt. Det har nu stået på knap 8 måneder. Er igen påbegyndt behandling med Efexor Depot og Arthrotec Forte 75mg, samt fiskeolie og paracetomol. Dog uden nogen effekt. Der er ingen hvilende smerter. Men ved bevægelse, stress og belastning er de der med det samme. Og med stor kraft! Det klør også overalt på min hud :( ! Lange varme bade har positiv effekt samt hvile.

Har gået arbejdsløs siden Juli månede - og indset at jeg måske skal have taget mig en uddannelse. Det er dog også svært da jeg knapt kan bruge en blyant i mere end 15 minutter ad gangen og arbejde ved en computer kan jeg maksimalt 1 time ad gangen. Det er også svært at koncenterer sig, da smerterne konstant gør mig opmærksom på deres tilstedeværelse.

Har siden været til en knoglescintografi scanning som intet kunne påvise og mine bodprøver er perfekte. Heller ingen mangel på d-Vitamin. Nu er jeg så blevet henvist til en reumatalog igen igen, hvor der selvfølgelig er mange måneders ventetid. Min nye læge har læst min journal igennem og mener ikke der er meget at gøre. Dog spurgte hun ind til om jeg mente jeg havde en depression. Hvilket jeg ikke selv mener jeg har!

Håber der er nogle som kan give mig lidt guldkorn, da jeg har brug for det i denne hårde tid.

Vil lige tilføje at jeg holder hovedet så højt som muligt, men har da også visse dage, hvor jeg er HELT i kælderen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share