Udstrækning


Guest L..
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har lige været oppe i centeret og træne, og så kom jeg lidt op og diskutere med min onkel, som også var der, om det at strække ud.

Han er selv cykelrytter, og dyrker det meget, og han siger han aldrig nogensinde har strukket én muskel ud i hans krop, og han er aldrig øm,

og er faktisk meget smidig (nej han er ikke hypermobil).

Jeg har dog altid haft det indtryk, at udstrækning var både sundt og nødvendig, men kunne ikke rigtig argumentere for det.

Er der ikke nogen der kan forklare mig hvad det egentlig er godt for? Hvis det da overhovedet er godt?

Link to comment
Share on other sites

Udstrækning har såvidt jeg ved ingen gavnlig effekt udover en forbedring af ens fleksibilitet.

Søg på Pubmed efter stretching, strething and doms osv. og du vil kunne finde samme konklusion i næsten alle forsøg. Udstrækning modvirker ikke DOMS (forsinket muskel ømhed) og forbygger heller ikke eventuelle skader. I nogle af forsøgene viste det sig ligefrem at udstrækning forøger muskelømhed.

Link to comment
Share on other sites

Taget fra denne artikel af Morten Zacho:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...dubitandum_est/

Strækøvelser virker - Strækøvelser virker ikke

Ja, folk er stadigt forvirrede omkring dette. I mange år var det god latin at man skulle strække ud efter træningen for ikke at blive øm dagen efter. Så kom der pludseligt nogle undersøgelser der viste udstrækning ikke forebyggede ømhed og tilmed at smidighedsforbedringen ved udstrækning blot var en effekt på mindre smerteoplevelse (og dermed hæmning) i yderpositionerne. sandheden er at disse studier blev tolket til langt mere end de kunne bære. Ikke af forskerne selv, men af de medier der refererede undersøgelserne.

Udstrækning forebyggede ikke muskelømhed i de specifikke forsøg, men man skal huske at der var tale om kraftig ømhed forårsaget af voldsomt ekscentrisk arbejde på en enkelt muskel. Det kan ikke udelukkes at strækøvelser har en positiv effekt ved mere moderate træningsbelastninger og muligvis en effekt når bevægeapparatet betragtes som en helhed. Hvis man oplever at strækøvelser hjælper, så er det stadig tilladt at tro på det. Og jo - man bliver naturligvis stadig smidig af smidighedstræning. Forskerne viste at indenfor en 3-ugers periode skyldes den målbare effekt tilpasninger i nervesystemet, hvilket overhovedet ikke udelukker muskel-sene komplekset ved længere tids træning også ændrer sig rent fysisk.

- muldjord

Link to comment
Share on other sites

Jeg sträkker ALTID ud FÖR jeg träner, 15 - 20 min.

Det varmer musklerne op, sätter gang i blodcirkulationen og föles i det hale taget GREAT :4thumbup:

Har jeg hård träning er det også godt for koncentrationen. Man har tid til at få dagens stress ud af kroppen og fokusere på träningen. :bigsmile:

På ikke träningsdage, sträkker jeg som regel også ud. Det sätter jo forbrändingen op og tager somregel den värste stivhed i musklerne.

Jeg er helt klart at den overbevisning at det forebygger skader, modvirker DOMS og ikke mindst godt for smidigheden .....og for sjäjen :sun:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sträkker ALTID ud FÖR jeg träner, 15 - 20 min.

Det varmer musklerne op, sätter gang i blodcirkulationen og föles i det hale taget GREAT :4thumbup:

Har jeg hård träning er det også godt for koncentrationen. Man har tid til at få dagens stress ud af kroppen og fokusere på träningen. :bigsmile:

På ikke träningsdage, sträkker jeg som regel også ud. Det sätter jo forbrändingen op og tager somregel den värste stivhed i musklerne.

Jeg er helt klart at den overbevisning at det forebygger skader, modvirker DOMS og ikke mindst godt for smidigheden .....og for sjäjen :sun:

Det er samme effekt jeg har af en kop kaffe :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dynamisk udstrækning er i mange tilfælde mere relevant. bevægelighed er specifik, så den der er statisk bevægelig er ikke nødvendigvis dynamisk bevægelig. I styrkeløft er der nogle andre ting på spil. brede squats og sumo Dødløft kan hurtigt øge spændingen i f.eks. hoftebøjerne. der kan statisk udstrækning være godt før under og efter træning. men det er ikke på grund af manglende bevægelighed. det er pga for høj spænding i hoftebøjerne som skal sænkes. der bruges man den "bedøvende" effekt af statisk udstrækning. ellers er det ikke skide snart at strække ud inden træning. man er vej ikke interesseret i at nedsætte pine musklers evne til at arbejde eksplosivt inden træning (dette er en påvist effekt af statisk udstrækning inden fysisk aktivitet)? dynamisk udstrækning er istedet at foretrække inden de fleste aktiviteter. dvd'en magnificent mobility er indtil styrke atleter, for andre er parisi method bedre :-) prøv det, skidtet virker!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sträkker ALTID ud FÖR jeg träner, 15 - 20 min.

Det varmer musklerne op, sätter gang i blodcirkulationen og föles i det hale taget GREAT :4thumbup:

Har jeg hård träning er det også godt for koncentrationen. Man har tid til at få dagens stress ud af kroppen og fokusere på träningen. :bigsmile:

På ikke träningsdage, sträkker jeg som regel også ud. Det sätter jo forbrändingen op og tager somregel den värste stivhed i musklerne.

Jeg er helt klart at den overbevisning at det forebygger skader, modvirker DOMS og ikke mindst godt for smidigheden .....og for sjäjen :sun:

statisk udstrækning før styrkepræget aktivitet kan hæmme din styrke..... Som ptpoul nævner er dynamisk udstrækning og almindelig bevægelighedstræning stort set altid at foretrække....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Dynamisk udstrækning er i mange tilfælde mere relevant. bevægelighed er specifik, så den der er statisk bevægelig er ikke nødvendigvis dynamisk bevægelig. I styrkeløft er der nogle andre ting på spil. brede squats og sumo Dødløft kan hurtigt øge spændingen i f.eks. hoftebøjerne. der kan statisk udstrækning være godt før under og efter træning. men det er ikke på grund af manglende bevægelighed. det er pga for høj spænding i hoftebøjerne som skal sænkes. der bruges man den "bedøvende" effekt af statisk udstrækning. ellers er det ikke skide snart at strække ud inden træning. man er vej ikke interesseret i at nedsætte pine musklers evne til at arbejde eksplosivt inden træning (dette er en påvist effekt af statisk udstrækning inden fysisk aktivitet)? dynamisk udstrækning er istedet at foretrække inden de fleste aktiviteter. dvd'en magnificent mobility er indtil styrke atleter, for andre er parisi method bedre :-) prøv det, skidtet virker!

Netop. Og derfor forstår jeg ikke hvorfor jeg skal høre på alt muligt lort fra andre spillere/coaches fordi jeg nægter at lave statisk udstrækning lige inden vi skal spille amerikansk fodbold.

Der er dog undtagelser. Et statisk stræk af hoftebøjerne er skide godt.

STATIC STRETCH THE HIP FLEXORS

BEFORE TESTING YOUR VERTICAL JUMP!

This dirty trick works so well it gives me chills! Well, not really but it's damn effective.

Have you ever noticed that the day after you've performed a lot of jumping that your hip flexors were sore? I've personally pulled hip flexor muscles while testing my vertical jump. What I eventually figured out was that the rapid, full body extension that followed the rapid descent into the jump was tearing them up. After further analysis, one could conclude that if these muscles were getting torn up, that meant that they were probably resisting the height of the jump.

Hopefully we're all well aware that static stretching isn't recommended before any explosive activity. Static stretching your hip flexors before testing your vertical jump is the exception to the rule! You see, since the hip flexors aren't prime movers in jumping and they tend to resist our jump, the goal is to weaken them and put them to "sleep" before jumping. Static stretching accomplishes these goals. Static stretching your hip flexors will create less friction during your jump. Less hip flexor friction during your jump equals higher vertical jump heights!

Below is one of my favorite hip flexor stretches, but go ahead and choose your favorite and perform 2 sets of 20-30 seconds on each side.

NOTE: The hip flexor stretch pictured below is a great stretch to perform before squatting as well. It will help you get deeper into your squats as well as prevent getting pulled forward during squatting. Give it a try!

306Image1.jpg

Joe Defranco

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

statisk udstrækning før styrkepræget aktivitet kan hæmme din styrke..... Som ptpoul nævner er dynamisk udstrækning og almindelig bevægelighedstræning stort set altid at foretrække....

Vil meget gerne se de facts, der danner grundlag for dette udsagn.

Link to comment
Share on other sites

Fatter simpelthen ikke at folk vil strække ud FØR en fysisk aktivitet. Det er gang på gang blevet bevist at det ikke virker og har den modsatte effekt af hvad folk tror det har.

En generel opvarmning kombineret med dynamiske udstrækninger er meget bedre.

Jeg kan kun anbefale "Magnificient Mobility", til alle dem der vil lære at varme ordentligt op og eventuelt lære noget nyt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vil meget gerne se de facts, der danner grundlag for dette udsagn.

Det er alment kendt. Der er lavet en del forsøg der viser dette.

Om det er lige så vigtigt for styrketrænende der løfter tungt er jeg ikke helt sikker på. De forsøg jeg har læst har testet i forhold til maksimal springhøjde, men det kan være Incog eller andre har set forsøg ifht tung træning?

I praksis vil man opleve den dynamiske mobilitetstræning som sjovere, mere effektiv, bedre til at øge kropstemperatur, hurtigere gennemført og meget mere Jane Fonda agtig :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er alment kendt. Der er lavet en del forsøg der viser dette.

Om det er lige så vigtigt for styrketrænende der løfter tungt er jeg ikke helt sikker på. De forsøg jeg har læst har testet i forhold til maksimal springhøjde, men det kan være Incog eller andre har set forsøg ifht tung træning?

I praksis vil man opleve den dynamiske mobilitetstræning som sjovere, mere effektiv, bedre til at øge kropstemperatur, hurtigere gennemført og meget mere Jane Fonda agtig :tongue:

Har man ikke prøve at varme op på denne måde før, vil man opleve en meget bedre bevægelighed i kroppen og højst sandsynligt en styrkefremgang...jaja kald mig bare hippie :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er alment kendt. Der er lavet en del forsøg der viser dette.

Om det er lige så vigtigt for styrketrænende der løfter tungt er jeg ikke helt sikker på. De forsøg jeg har læst har testet i forhold til maksimal springhøjde, men det kan være Incog eller andre har set forsøg ifht tung træning?

Jeg har læst forsøg både med squat, biceps og quadriceps, som viste at statisk udstrækning har en negativ effekt på styrken. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share