Skuldrene


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et godt stykke tid været opmærksom på at mine skuldre har trukket sig frem efter noget tungt bænkpres. Grundet inflammation i højre skulder (også efter den tunge bænk :crazy: ) har jeg nu ikke rigtig trænet bænk de sidste tre måneder. Under den tunge bænkpres lavede jeg også nogle rows variationer, og de sidste tre måneder uden bænk har jeg lavet 2 sæt rope pulls og to sæt rows (høje) 3 gange om ugen. Jeg synes dog imidlertid at skuldrene "sidder fast" i deres position, jeg kan altså ikke se nogen ændring i deres position selv efter 3 måneder uden bænk og med 4 sæt 3 gange om ugen for det øverste stykke af ryggen.

Mit spørgsmål er så om jeg griber det rigtig an, eller om der er noget andet jeg kan gøre? Jeg vil jo gerne igang med at træne bænk igen når skulderen bliver rask. Jeg kunne tænke mig at stræk af brystmuskulaturen måske var en idé, men dette kan jeg grundet inflammationen først rigtig gøre når skulderen er fri for inflammation.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noget af det samme som dig. Jeg har inflammation i begge skuldre grundet en længere overbelastning, nok også grundet for meget bænkpres.

Min fysioterapeut har ligeledes sagt, at mine skuldre trækker sig fremad, fordi min lille brystmuskel er for stram. Derudover har jeg trænet for lidt bagskulder. Derfor har hun rådet mig til at strække brystet ud et par gange om dagen, samt skulderledet. Jeg har ca. 3-4 forskellige øvelser jeg laver.

Udover det skal jeg igang med at træne bagskulder et par gange om ugen.

Så jeg forstår ikke rigtigt at du siger du ikke kan strække ud, før inflammationen har lagt sig? Hvis ikke udstrækningsøvelserne irriterer vævet alt for meget, kan man sagtens strække ud. Det er jeg hvert fald blevet fortalt af kyndige vejledere :smile: Dog må irritationen ikke være varig, fx. resten af dagen, men det er OK at være øm 10-20 min efter man har strukket ud.

Håber du ku bruge lidt af det :smile:

Edited by Keler
Link to comment
Share on other sites

Jeg har noget af det samme som dig. Jeg har inflammation i begge skuldre grundet en længere overbelastning, nok også grundet for meget bænkpres.

Min fysioterapeut har ligeledes sagt, at mine skuldre trækker sig fremad, fordi min lille brystmuskel er for stram. Derudover har jeg trænet for lidt bagskulder. Derfor har hun rådet mig til at strække brystet ud et par gange om dagen, samt skulderledet. Jeg har ca. 3-4 forskellige øvelser jeg laver.

Udover det skal jeg igang med at træne bagskulder et par gange om ugen.

Så jeg forstår ikke rigtigt at du siger du ikke kan strække ud, før inflammationen har lagt sig? Hvis ikke udstrækningsøvelserne irriterer vævet alt for meget, kan man sagtens strække ud. Det er jeg hvert fald blevet fortalt af kyndige vejledere :smile: Dog må irritationen ikke være varig, fx. resten af dagen, men det er OK at være øm 10-20 min efter man har strukket ud.

Håber du ku bruge lidt af det :smile:

De 3-4 udstrækningsøvelser, er det nogle du har fået et link med, eller nogle du måske kan forklare ? Som det er nu, tænker jeg nemlig kun på udstræk af brystet hvor man placerer armen mod f.eks. en væg og roterer i overkroppen til strækket føles. Når jeg laver denne, føres skulderen i en yderposition som gør ondt grundet betændelsen, hvorfor jeg ikke er så vild med at begynde på det. En dag masserede jeg området hvor det gjorde ondt, og dagen efter gjorde det temmelig ondt i den.

Link to comment
Share on other sites

Den øvelse du nævner er én af dem jeg laver :smile:

Jeg laver så bare et par ekstra varianter, hvor jeg varierer armens position i dørkarmen. Derudover laver jeg en øvelse, hvor jeg står tæt på et bord. Jeg står med røven mod bordet. Jeg tager så min ene arm og lader den hænge langs min ene side, med håndfladerne ind mod benet. Dernæst placerer jeg hånden på bordet (altså med tommelfingeren ned mod bordet) og strækker så skulderen ned mod gulvet, så hele skulderledet, brystet og armen bliver strukket ud. Håber det gav lidt mening :smile: Den er hvert fald god, syntes jeg.

Men hvor længe efter er du øm? Som sagt er det OK at være om en halv times tid efter, men hvis det irriterer for meget er det nok en dum idé ja :bigsmile:

Når du træner, træner du så også skuldrene? Jeg er nemlig i tvivl om jeg skal springe dem over i starten.

Link to comment
Share on other sites

Den øvelse du nævner er én af dem jeg laver :smile:

Jeg laver så bare et par ekstra varianter, hvor jeg varierer armens position i dørkarmen. Derudover laver jeg en øvelse, hvor jeg står tæt på et bord. Jeg står med røven mod bordet. Jeg tager så min ene arm og lader den hænge langs min ene side, med håndfladerne ind mod benet. Dernæst placerer jeg hånden på bordet (altså med tommelfingeren ned mod bordet) og strækker så skulderen ned mod gulvet, så hele skulderledet, brystet og armen bliver strukket ud. Håber det gav lidt mening :smile: Den er hvert fald god, syntes jeg.

Men hvor længe efter er du øm? Som sagt er det OK at være om en halv times tid efter, men hvis det irriterer for meget er det nok en dum idé ja :bigsmile:

Når du træner, træner du så også skuldrene? Jeg er nemlig i tvivl om jeg skal springe dem over i starten.

Hmm, jeg er lidt usikker på om jeg forstår beskrivelsen. Du står med armen ned langs siden, håndfladen mod et bord, og presser ned i bordet? Jeg tror ikke at jeg forstår :/

Jamen jeg masserede den om aftenen inden jeg gik i seng. Næste dag gjorde den ondt, og jeg måtte smøre noget smertestillende på.

Jeg træner bagsiden af skulderen da jeg her ingen smerte føler. Forsiden og midten af skulderen træner jeg ikke længere nej. Når jeg skal igang med at genoptræne skulderen, kommer det lige så stille. Først noget let bænk, og så sidenhed nogle fuldt kontrollerede laterals, få sæt, mange reps.

Link to comment
Share on other sites

Sportnetdoc.dk har styrke- og strækøvelser. Du skal bare klikke dig und under Voksenskader -> Skader -> Skulder.

Jeg fik af min læge at vide at idrætsklinikken ikke var stedet for mig mht. min skulderskade, så jeg har i stedet været på Horsens Sygehus. Det afhænger måske af lægens synspunkt... :-)

Skuldre der ikke duer sutter røv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mit spørgsmål er så om jeg griber det rigtig an, eller om der er noget andet jeg kan gøre? Jeg vil jo gerne igang med at træne bænk igen når skulderen bliver rask. Jeg kunne tænke mig at stræk af brystmuskulaturen måske var en idé, men dette kan jeg grundet inflammationen først rigtig gøre når skulderen er fri for inflammation.

Flere har givet nogle gode var i forlængelse af din artikel, og jeg vil lige komme med mit bud, som måske kan vise dig en sti du kan følge.

Efter at have konstateret et problem/skade/overbelastning, så skal den behandles indledningsvis med ro og is. Efterfølgende skal du have skaderne tilset af professionelle læge/fys. mv.

De vil herefter vejlede om behandling.

Uanset hvad de måtte anbefale, så taler alt fornuft til, at du påbegynder genoptræning så tidligt som muligt. Genoptræningen skal være øvelser som styrker skadesområdet, men også muskulaturen omkring, fx. hvis man var skadet i knæet, så skulle led og sener i og omkring selve knæet genoptrænes, men lårmuskulaturen skulle også styrkes idet den ville være med til at stabilisere knæet. Eksemblet kan overføres direkte til dit problem.

Jeg har haft stor succes med ultralydbehandling og massage hos en fys. i forbindelse med sportsskader. Omkring økonomien hertil skal siges, at en læge skal give dig en henvisning, hvorfor du modtager et stort tilskud til behandlingerne :4signme: .

Genoptræningen af skulderne ville jeg foretage i vand ved svømning. Fordelene ved øvelser i vand(bl.a. svømning) er, at det er rigtig svært at lave en overbelastning i vandet, men at muskulaturen i stedet bliver godt trænet. Prøv dig frem.

Lykke til.

/CountySheriff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share