48 timers hvile - også til maven?


Borelli BB
 Share

Recommended Posts

Jeg træner, hvis jeg kan komme til det, hver anden dag i et styrkecenter på nogle maskiner, og der har jeg fået af vide at min muskler skal have 48 timers hvile, efter hver gang de er brugt. De passer fint, da jeg heller ikke ville have tid til at træne hver dag.

Men mit spørgsmål er så, skal mavemusklerne også have 48 timers hvile, eller kan man godt træne dem hver dag?

Og et lille bonusspørgsmål, sker der noget hvis jeg både træner søndag og mandag, selvom det er to dage i træk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner, hvis jeg kan komme til det, hver anden dag i et styrkecenter på nogle maskiner, og der har jeg fået af vide at min muskler skal have 48 timers hvile, efter hver gang de er brugt. De passer fint, da jeg heller ikke ville have tid til at træne hver dag.

Men mit spørgsmål er så, skal mavemusklerne også have 48 timers hvile, eller kan man godt træne dem hver dag?

Maven er en muskel som alle andre - den kræver også sin restitution. Den skal i øvrigt også trænes som alle andre muskelgrupper - dvs. ikke noget med 100-200 repetitioner som man indimellem hører om! :crazy:

Og et lille bonusspørgsmål, sker der noget hvis jeg både træner søndag og mandag, selvom det er to dage i træk?

Det kommer an på hvilken type program du træner (fullbody/split).

Smid i øvrigt dit program herind - at dømme udfra hvad du skriver om det (maskinprogram) lyder det absoult ikke optimalt jf. dit mål om maksimal muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Mit program:

Bencurl

Træk til bryst

Pullover

Mave (x2)

Biceps

Pecfly

Incline

Nedre Ryg

Sideløft

Abduktion

Adduktion

Der er sikkert en øvelse eller to mere, men kan ikke lige huske dem. Det er en fin instruktør fra styrkecenteret der har sammensat mit program. Har fået af vide herinde før, at jeg skal prøve et full body program. Men må ærligt indrømme, at synes det er noget nemmere bare at sætte sig ved en maskine og lave nogle øvelser, end at skulle pille med vægte, som man kan tabe osv. Men er villig til at lægge det om, hvis jeg kan få større og tydeligere muskler ved at bruge et full body program.

Link to comment
Share on other sites

Mit program:

Bencurl

Træk til bryst

Pullover

Mave (x2)

Biceps

Pecfly

Incline

Nedre Ryg

Sideløft

Abduktion

Adduktion

Der er sikkert en øvelse eller to mere, men kan ikke lige huske dem. Det er en fin instruktør fra styrkecenteret der har sammensat mit program. Har fået af vide herinde før, at jeg skal prøve et full body program. Men må ærligt indrømme, at synes det er noget nemmere bare at sætte sig ved en maskine og lave nogle øvelser, end at skulle pille med vægte, som man kan tabe osv. Men er villig til at lægge det om, hvis jeg kan få større og tydeligere muskler ved at bruge et full body program.

du får helt sikkert mere ud af at køre med frie vægte en gang i mellem, da du ikke får trænet balance når du træner i maskiner.

Link to comment
Share on other sites

Udover balancen låser du også din gainede styrke fast i et meget rigidt bevægelsesmønster - dvs. du i meget mindre grad vil være i stand til at bruge styrken til noget hvis du i hverdagen eller med frie vægte skal gennemføre samme øvelse (funktionel styrke) - kort sagt fordi du neuralt vender dig til at udføre øvelsen med præcis samme bevægelsesudfang. Dette stresser også eventuelle stabilisatorer meget mindre hvorfor du begrænser inddragelsen af andre muskelgrupper.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Der er sikkert en øvelse eller to mere, men kan ikke lige huske dem. Det er en fin instruktør fra styrkecenteret der har sammensat mit program. Har fået af vide herinde før, at jeg skal prøve et full body program. Men må ærligt indrømme, at synes det er noget nemmere bare at sætte sig ved en maskine og lave nogle øvelser, end at skulle pille med vægte, som man kan tabe osv. Men er villig til at lægge det om, hvis jeg kan få større og tydeligere muskler ved at bruge et full body program.

Lige for at opklare en lille misforståelse: Du kører allerede et fullbody program. Fullbody angiver blot, at du træner hele kroppen på én træningsdag, mens split er delt op over flere træningsdage.

Mht. frivægtstræning, så kan jeg også kun anbefale at du prøver det, efter kyndig instruktion fra din instruktør, vel at mærke. Det er ikke nær så farligt, som man måske kunne få indtryk af. Så længe du stille og roligt bygger vægt på og ellers koncentrerer dig om teknikken, så er det ikke et problem. Jeg har trænet med håndvægte flere år og har kun en enkelt gang tabt en håndvægt.. og det var vel at mærke imens jeg prøvede at balancere på en swiss bold :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share