Cola light og evt. bivirkninger


Carmen
 Share

Recommended Posts

Jeg kan se rundt omkring på nettet, at der er meget delte meninger om evt. bivirkninger ved indtagelse af store mængder cola light. Nogen mener, at det er 100% uskadeligt, og andre mener, at det kan fremkalde de værst tænkelige sygdomme og symptomer. Jeg kan også se, at der er uenighed om, hvorvidt det er muligt at blive afhængig af cola.

Selv ved jeg ikke hvad jeg skal tro på, men jeg vil meget gerne dele min cola-light-historie med jer:

For 4 år siden begyndte jeg at drikke cola i hverdagen. På det tidspunkt var jeg midt i tyverne. Det startede med 1-2 glas alm. cola om dagen, men efterhånden steg forbruget. Efter ca. 1 år var jeg oppe på 1-1½ liter alm. cola om dagen. Jeg havde næsten altid cola hjemme, og hvis jeg løb tør, opførte jeg mig fuldstændig som en stofmisbruger, som ville gøre næsten hvad som helst for at få sit kick. Jeg kørte fx gerne 15 km. til den nærmeste tankstation kl. lort på en hverdagsaften bare for at hente cola.

Folk omkring mig begyndte så småt at bemærke mit usædvanlige colaforbrug, da jeg altid have et glas cola ved hånden, uanset hvor jeg befandt mig. Når jeg lavede mad, stod der et glas cola på køkkenbordet. Når jeg var i karbad, stod der et glas cola på kanten af badekarret. Når jeg var i byen, havde jeg en flaske cola med. Det første jeg tænkte på hver morgen, var at få et glas cola.

Resultatet af alt denne cola blev, at jeg tog 8 kg på i løbet af et år, og det var jeg ikke tilfreds med, da jeg aldrig har været overvægtig. Derfor bestemte jeg mig for at holde op, og det kunne vel ikke være så svært? Jeg prøvede flere gange at holde op, men fik de mest frygtelige reaktioner, når jeg ikke drak cola: meget kraftig hovedpine, dårligt humør, mareridt, rystende hænder, svedeture m.m. Til sidst endte det med, at jeg i stedet begyndte at drikke cola light.

De sidste 3 år har jeg drukket ca. 2 liter cola light om dagen. Jeg troede at jeg ville tabe mig, men det gjorde jeg ikke. I løbet af de sidste 3 år blev mit helbred også mærkbart dårligere. Jeg fik uren hud, havde hovedpine dagligt, rystede altid på hænderne, sov uroligt om natten, havde mareridt, var altid træt om dagen, fik indimellem høj puls og hjertebanken, selvom jeg sad helt stille, fik store humørsvingninger. Jeg blev selvfølgelig meget bekymret for mit helbred.

For fire uger siden tog jeg en kold tyrker, og bestemte mig for at det skulle være slut med at drikke cola. De første 5 dage var forfærdelige, og mine omgivelser var meget bekymrede. Jeg fik kraftige migræneanfald og rystede så meget på hænderne at jeg måtte have hjælp til de mest simple ting, som fx at smøre en mad. Indimellem fik jeg også kvalme, og skulle pludselig kaste op. Efter 5 dage begyndte jeg så småt at få det bedre dag for dag, og nu har jeg det meget bedre, end jeg har haft det i flere år :4thumbup:

Min hud er blevet meget pænere, og mine øjne stråler, og alle siger, at jeg ser meget bedre og mere frisk ud, end jeg har gjort i flere år. Jeg sover simpelthen så godt om natten, og om dagen har jeg fået så meget mere energi. De daglige hovedpiner, de rystende hænder, det dårlige humør, mareridtene og alle de andre dårligdomme er fuldstændig væk!

Nu er mit spørgsmål så: var det mon colaens skyld, eller er det et tilfælde?

Link to comment
Share on other sites

Den dårlige søvn, rystende hænder og hjertebanken kan komme af et for højt indtag af Koffein, som jo er det opkvikkende element i cola.

Det samme kan ses hvis man drikker for meget kaffe.

Jeg drikker af samme grund primært kaffe før kl 3 om eftermiddagen (kan dog godt tage en enkelt kop senere) så det ikke påvirker mit søvnmønster.

den kolde tyrker stammer fra at din krop har været vant til at få koffein hver dag. Når man så stopper med et højt koffeinindtag er hovedpine et typsik problem (har selv prøvet det) men det plejer at gå over efter en lille uge.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan se rundt omkring på nettet, at der er meget delte meninger om evt. bivirkninger ved indtagelse af store mængder cola light. Nogen mener, at det er 100% uskadeligt, og andre mener, at det kan fremkalde de værst tænkelige sygdomme og symptomer.
Virkeligheden ligger sandsynligvis et sted i midten.

Mht alm cola og det sukkertrip store mængder kan give, så er jeg ikke i tvivl om at det kan skabe en afhængighed. Det ses hos masser af børn, der er blevet vænnet til at få lidt for mange søde sager i løbet af dagen, hvis de da ikke nærmest ligefrem lever af slik. Det er jo ikke narko, så symptomer er knap så voldsomme, men alligevel tydelige i tilfælde af et stort forbrug.

Det er dog interessant at dine symptomer ikke ændrede sig væsentligt ved skift fra sukkersødet til light. Det kunne antyde at det ikke var sukkertrippet der gjorde det for dig.

Mht koffeinindhold, fandt jeg dette:

Koffein i kaffe og cola if((!(document.all))&&(!(document.getElementById))) { document.write(''); } if((document.all)||(document.getElementById)) { document.write(''); } blank.gif if((document.all)||(document.getElementById)) { document.write(''); } if((!(document.all))&&(!(document.getElementById))) { document.write(''); } if((!(document.all))&&(!(document.getElementById))) { document.write(''); } Koffein findes naturligt i kaffe, te, kakao, colanød, maté og guarana. Desuden bliver koffein anvendt som tilsætningsstof i læskedrikke som fx cola. Indtagelse af 50-200 mg koffein modvirker træthed, mens en dosis på 200-500 mg kan give hovedpine, rystelser, nervøsitet og søvnbesvær. En normal kop kaffe indeholder 50-80 mg koffein. En halv liter cola må maksimalt tilsættes 75 mg koffein. Stærk te kan indeholde lige så meget koffein som kaffe.

Fødevarestyrelsen fraråder, at gravide får mere end 300 mg koffein pr. dag, hvilket svarer til 4-6 kopper kaffe. Hvis du er gravid og også drikker cola eller spiser andre koffeinholdige fødevarer, bør du drikke mindre kaffe.

Fra: http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_...kaffeogcola.htm

Der står selvfølgelig ikke hvad de forskellige colaer indeholder, men jeg tror det er rimeligt at formode de indeholder tæt på max-grænsen. Dvs. indtager du 1½ liter dagligt er du oppe i området med bivirkninger. De angivne mængder skal naturligvis også ses ift kropsvægt, så en mindre person vil blive kraftigere påvirket af samme mængde end en større.

De kunstige sødemidler er noget af det mest gennemtestede tilsætningsstof du kan opdrive, og der skal helt absurde mængder til i rotteforsøg før de begynder at vise bivirkninger.

Om der er en direkte sammenhæng mellem dit colastop og forbedrede helbred kan jeg ikke med sikkerhed svare på, men noget kunne da tyde på det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er (næsten) overbevist om, at man blir' afhængig af cola/koffein. Jeg skal helst ha' min daglige Max. Kan selvfølgelig undvære, men den tager faktisk den værste sukkertrang, selvom der ikke er sukker i den.

Nu er det selvfølgelig med cola, som med alt andet, som man ikke "må" få. F.eks. i ugen op til fitness-konkurrence var det ikke tilladt at indtage andet end vand. Det var utroligt hårdt, ikke at kunne få morgenkaffe eller cola senere på dagen.

Det kunne da tyde på, at du har haft godt af at stoppe cola-drikkeriet. Tillykke med det, og godt gået, at du slipper det helt.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share