Ernærrings spørgsmål


RhyMe
 Share

Recommended Posts

Hej. har nogle forskellige spørgsmål.

Det første er en diskussion jeg har med min kæreste ang. vingummi.

Hun ser det er noget af de slemmeste man kan spise, for når først det sætter sig er det meget sværre at komme af med igen... Personligt tror jeg ik helt på det. hehe

Det andet er noget jeg selv har gået og tænkt over. når jeg står op og morgenen og tar ud og løber og træner lidt styrke,

hvor lang tid må der så gå før jeg spiser noget.

Har jo hørt kroppen har den sikkerheds mekanisme med at binde fettet ved fødemangel.

Tobias

Link to comment
Share on other sites

I følge fødevaredatabanken indeholder vingummi 1482 kj pr. 100 gram. Der er 78 gr. kulhydrat heraf 40 gram tilsat sukker. Når noget sætter sig, så er det fordi du samlet set indtager mere energi end du forbruger. Det overskydende energi sætter sig så som fedt på kroppen. Om det kommer fra kulhydrater, fedt eller protein kommer i princippet ud på et. Om det er chokolade, engelsk bøf, eller vingummi kommer sådan set også ud på et.

Hvis du derimod indtager mindre energi end du forbruger forbrænder du fedt fra kroppen og så kan alt hvad du spiser for den sags skyld være vingummi (næppe særlig sundt).

Dit andet spørgsmål må andre svare på.

Link to comment
Share on other sites

Hej. har nogle forskellige spørgsmål.

Det første er en diskussion jeg har med min kæreste ang. vingummi.

Hun ser det er noget af de slemmeste man kan spise, for når først det sætter sig er det meget sværre at komme af med igen... Personligt tror jeg ik helt på det. hehe

Der er ikke nogen fødevarer som gør at fedt sætter sig "ekstra" godt. Det må være en skrøne hun har hørt, desværre findes der mange af disse.

Det andet er noget jeg selv har gået og tænkt over. når jeg står op og morgenen og tar ud og løber og træner lidt styrke,

hvor lang tid må der så gå før jeg spiser noget.

Har jo hørt kroppen har den sikkerheds mekanisme med at binde fettet ved fødemangel.

Tobias

Hvor lang tid der skal gå før du spiser kommer et langt stykke hen af vejen an på hvad du ønsker at opnå. Du vil formentlig kunne forbrænde en lille mængde fedt mere om morgenen da din krop vil have et mindre kulhydrat lager (pga. du ikke har spist hele natten) og derfor hurtigere vil begynde at tære på fedtdepoter. (dette kommer selvfølgelig an på en lang række variable så som hvad spiste du aftenen før, hvor lang tid har du været uden næring, hvor lang tid løber du, hvilken intensitet etc.)

Den sikkerheds mekanisme har jeg godt nok ikke hørt om, men hvis den findes kan jeg ikke forestille mig at du kan udløse den på så kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Den sikkerheds mekanisme har jeg godt nok ikke hørt om, men hvis den findes kan jeg ikke forestille mig at du kan udløse den på så kort tid.

Mener jeg læste det i forbindelse med slankekure. at sådan en sultekur ikke hjalp da kroppen gør noget når den ik får nok nærring.

altså løber 3-9km 3 gange i ugen. (starter med 3km og kører op mod 9km over nogle uger)

Det er cirka middel intensitet jeg løber med.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg læste det i forbindelse med slankekure. at sådan en sultekur ikke hjalp da kroppen gør noget når den ik får nok nærring.

altså løber 3-9km 3 gange i ugen. (starter med 3km og kører op mod 9km over nogle uger)

Det er cirka middel intensitet jeg løber med.

Jeg har læst at kroppen sætter forbrændingen ned hvis du spiser mindre, men ligefrem at stoppe den tror jeg ikke på, da kroppen har nogle vitale funktioner den skal opretholde. Det ville jo også gøre det umuligt for folk at sulte sig ihjel hvis kroppen bare sån stoppede forbrændingen :-P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst at kroppen sætter forbrændingen ned hvis du spiser mindre, men ligefrem at stoppe den tror jeg ikke på, da kroppen har nogle vitale funktioner den skal opretholde. Det ville jo også gøre det umuligt for folk at sulte sig ihjel hvis kroppen bare sån stoppede forbrændingen :-P

Læs stofskifteartiklen.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...lt/stofskiftet/

Forbrændingen bliver mindre når du spiser mindre fordi der ganske enkelt er mindre mad at "forarbejde" (lavere FIT). Hvis det sænkede indtag over tid medfører lavere kropsvægt så vil du derigennem have en lavere forbrænding (lavere BMR). Og som der står kan ændrede hormonniveauer ved lavere energiindtag medføre 2-8% fald i forbrændingen.

Tænk også på at hele pointen med dette sindrige system af energilagring er til for at der kan være energi tilrådighed selv i "dårlige tider". Fedtlageret er der netop for at det hele ikke er nødt til at gå i stå ved fødemangel - med ret så fatale konsekvenser i øvrigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share