Formel 1 2007


Quantanamo
 Share

Recommended Posts

Så skydes sæsonen i gang i aften Down Under, og alle eksperter er enige om at det er det mest åbne felt længe.

Lige et oprids af de vigtiste begivenheder som jeg ser dem.

Hold

Ferrari: Kimi er skiftet til Ferrari, hvor han skal slås med en fremadstormende Massa, der har været hurtigst til alle vinterens træninger, samt den sidste træning inden kvalen i dag, her var Kimi dog hurtigst, men Massa på andenpladsen. Ferrari ser altså ud til at være godt kørende. Ross Brawn har forladt teamet, men det er svært at sige hvor meget det reelt betyder. Schumi er tilknyttet som konsulent.

McLaren: Rigtig hurtige tider i sidste sæson, men meget store problemer med stabiliteten, der kostede Kimi flere sikre sejre. Har Alonso som førstekører i denne sæson og rookien Lewis Hamilton, der vandt GP2-klassen sidste år, som andenkører. Det bliver spændende at se om Lewis kan indfri de brititiske forventninger, mit bud er at han nok skal bruge mindst fem løb på at vænne sig til formel 1, før han overhovedet er realistisk at satse på i VM pointene. Dog er det før set at de unge har masser af krudt at brænde af og går hen og overrasker. Alonso, blev femmer i dagens kval og det tyder på at McLaren ikke er helt deroppe hvor de bør være.

Renault: Kan Fisichella hæve sit dalende niveau??? Jeg tror ikke på det! Mon ikke den finske rookie Kovalainen ender foran Brasilianeren når sæsonen er omme.

BMW: Spændende at se om Kubica, kan køre endnu bedre end hans imponerende debut sidste år.

Regler

Der er kommet nye regler for dækbrug. Alle kører nu Bridgestone og der findes to typer regn- og tørvejrsdæk - Mindst to forskellige dæktyper skal benyttes i samme løb. Det vil sige at kørende bliver tvunget til at køre omgange på dæk, som de ved ikke er optimale. Tanken er at dette vil skabe mere taktik og flere overhalinger, og det tror jeg også vil holde stik, da holdene hele tiden skal vægte om de vil i pit og skifte til hurtigere dæk, (altså flere pit stop) eller køre længere på langsomme dæk og risikere at blive overhalet, men så til gengæld ikke have så mange stop.

Når safety car'en er på banen skal de langsomme overhale den og slutte op bagest i feltet. På den måde skal de hurtige kørere ikke besværes med at overhale dem når SC'en trækker ind. Det er ikke længere tilladt at gå i pit under SC.

Jeg tror at Kimi vinder i dag :superman: (eller det er vist i morgen)

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Q-->

Alonso blev altså nr 2 i kvalen og IKKE nr 5 desuden kørte han den hurtigste omgang OVERHOVEDET i Q2, og jeg tror Ferrari gik lidt i panik da Massa´s bil udgik der så kimi har fået mindre brændstof på for at kunne sætte Pole, mit gæt er at vi ser Kimi gå i pit før Alonso imorgen

og fisichella er IKKE Brasilianer han er Italiener :bigsmile:

Edited by L^P
Link to comment
Share on other sites

Ja, det bliver afgjort en spændende, og forhåbentlig uforudsigelig sæson. Første gang i mange, mange år hvor der ikke er erfarne rotter i alle sæderne hos de store teams.

En debutant hos McLaren i form af Lewis Hamilton. En debutant hos Renault i form af Heikki Kovalainen. Begge kæmpe talenter, der nu skal se om de kan forvalte det i Formel 1, eller om de knækker halsen. Jeg håber begge vokser sig store. Ferrari er også et uhyggeligt makkerpar. Räikkönen og Massa bliver farlige hele sæsonen igennem, og eneste chance Fernando har for at blive på tronen, er hvis Stuttgart har fået lavet en ordentlig motor i år - noget de ikke har præsteret siden 1999. Woking er som regel garanter for et aerodynamisk godt chassis, men uden Adrian Newey ved rorpinden skal det blive spændende at se, om de kan fortsætte de gode takter. Meget kan gå galt hos McLaren, da både kører er ny, designteamet er nyt og motoren er altid en skummel, ustabil størrelse. Men når det hele går op i en højere enhed, med et godt chassis, en stabil motor og Fernando Alonso i sit es, så er der INGEN der kan røre dem. De kommer end ikke i nærheden af dem. Spørgsmålet er bare, om man kan få det hele til at køre i olie ved hver løbsweekend. Kan de ikke det, kan de godt kysse de titler farvel som de er forhåndsfavoritter til.

Ferrari? Ja, som sagt er Räikkönen og Massa så afgjort årets stærkeste makkerpar. Begge erfarne herrer der har vundet løb. De sidder også i den bil der har knust oppositionen igennem vinterens tests, og efter kvalifikationen står det klart, at de vil vinde i morgen, medmindre der sker uforudsigelige ting (regn, sammenstød, startvanskeligheder, motorsammenbrud etc.) i løbet. Ferrari er p.t. dem der sætter dagsordenen. De vil være farlige hele sæsonen igennem, og jeg skrev da også i fredagens udgave af EB, at Massa vinder søndag. Det holder naturligvis når jeg forudsiger den slags. :tongue:

Renault er en helt anden varm kartoffel. De har den erfarne Giancarlo Fisichella. Jeg har altid elsket den mand. Han er en gudsbenådet kører, men har sine svagheder; han har humørsyge. Hvis ikke alt kører for ham, falder han igennem. Det, at han er så menneskelig har altid tiltalt mig, men det betyder altså også, at han aldrig rigtig har kunnet give den fuld skrue en hel sæson igennem, hvorfor han ikke er verdensmesterpotentiale. Hvis noget går ham imod, er han hurtig til at give op, og derfor har han som regel altid en lille håndfuld løb i en sæson der er, pænt sagt, magre. I år skal han køre op imod en rookie i form af Heikki Kovalainen, og det skal nok blive spændende. Renault er sjovt nok ikke blevet udpeget som favoritter over vinteren, selvom de jo er forsvarende mestre i konstruktørernes regi. De har dog haft problemer med bilen, der ganske simpelt ikke har været hurtig nok. Så meget taler imod; en debutant, en erfaren herre der har sine fejl og mangler, og en bil der ikke er lige så hurtig som konkurrenterne fra Maranello og Woking. Hvad har Renault så? De har en teknisk direktør med is i maven og nosser af stål! De har Pat Symonds, en mand ALLE andre hold på grid'en ville sælge deres mødre for at få fingrene i. Husk på, at hos Ferrari er topledelsen blevet skiftet ud, da både Ross Brawn og Jean Todt ikke længere er der, men hos Renault holder man på nøglepersonerne, og hos McLaren er Adrian Newey smuttet til konkurrenterne hos Red Bull. Så på de tunge poster har Renault en lille fordel i, at der internt har været mere ro hos tropperne. Det store minus er dog, at de har mistet Alonso. Han er uerstattelig, da han jo er den afgjort bedste kører i denne generation. Så det tab er svært at opveje. Og jeg tror heller ikke på Renault som titelkandidater. På en god dag kan Fisichella drille Ferrari og McLaren, endda rigtig meget, men ikke i starten af sæsonen. Renault mangler lidt topfart, og det kommer til at hjemsøge dem hele sæsonen, da vi ikke skal regne med, at deres R&D-afdelinger kan overhale konkurrenternes ditto sådan lige med det samme. Der kommer først nye opgraderinger til bilerne når de rammer Europa, så de første oversøiske løb bliver en kamp op af bakke for Renault.

Kunne godt fortsætte med at analysere resten af feltet, men det tjener intet formål her på MOL. :smile:

Jeg kan bare sige, at jeg glæder mig til at se en hæsblæsende sæson, hvor kampen om mesterskabet kommer til at stå mellem Alonso, Massa og Räikkönen. Fisichella vil drille, og forhåbentlig vil både Lewis Hamilton og Heikki Kovalainen vise gode takter i ny og næ, og måske ender det med, at én af dem (eller begge) endda vinder et GP i år. Skulle det ske, tror jeg mest på Hamilton, men jeg mener ikke vi skal forvente det. Sejrene bliver fordelt mellem de tre første, og måske lidt til Fisichella.

Regelændringerne virker logiske, og det spændende er naturligvis hvordan den enkelte kører vælger at administrere sine dæk. Kører han de bløde dæk først, og dermed skaber sig et godt forspring i løbets første halvdel, og derefter vælger de hårde og satser på at kunne holde føringen hjem? Eller vælger han de hårde først, og kører først slutspurten hjem i løbets slutfase på de bløde? Der er utallige kombinationer. Når tanken er fuld er en F1-racer ubarmhjertig ved bløde dæk. De bliver slidt i løbet af 10 - 15 omgange, så det er lige med at finde det rette kompromis, og timing af pit-stops således dækkene når deres 'peak' på de rigtige tidspunkter, og bliver skiftet præcis når deres levetid er gået, og begynder at koste sekunder, har aldrig været vigtigere end i år. Det bliver vildt spændende at se hvem der forvalter det ansvar bedst. Det er jo teamwork mellem den tekniske direktør, køreren og dennes chefmekaniker - samt den Bridgestone-mand holdet har som rådgiver fra dækleverandøren.

Alt i alt: Jeg er 666% vågen i nat når løbet skydes i gang på TV2. Jeg var Michael Schumacher fan, og har gruet denne dag. Men holdene har formået at jonglere med kørerne og bringe nyt blod ind, så det kun kan blive godt. Regelændringerne gør det også ganske spændende at følge, så 2007 bliver bare FEDT! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så vandt kimi, hele vinteren har han været langsommere end massa men når det virkelig gælder så kan han det pis!!! :superman:

Dog er jeg hardcore Mclaren fan :superman:

tror vi nok skal få gode dueller mellem kimi alonso og massa og lewis :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Alonso blev altså nr 2 i kvalen og IKKE nr 5 desuden kørte han den hurtigste omgang OVERHOVEDET i Q2, og jeg tror Ferrari gik lidt i panik da Massa´s bil udgik der så kimi har fået mindre brændstof på for at kunne sætte Pole, mit gæt er at vi ser Kimi gå i pit før Alonso imorgen

og fisichella er IKKE Brasilianer han er Italiener

:innocent: Jeg må tjekke mine kilder bedre næste gang. Jeg har muligvis set tiderne fra den sidste træning og troet at det var kvalen. :nonono:

Anywho så vandt Kimi og det er det vigtigste :superman: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share