Dødløft spørgsmål!


Thunda
 Share

Recommended Posts

Davs allesammen!

Efter at have trænet MEGET useriøst i et årstid, har jeg endeligt fået taget mig sammen til noget seriøs træning, og valgte i den sammenhæng at forsøge mig med noget dødløft, for første gang(!)... - Det virker som en meget fed øvelse, men nu har jeg jo læst adskillige steder at den kan være meget 'farlig' hvis den ikke bliver udført korrekt! Jeg fik MEGET ømme inderlår af træningen, det føltes næsten som om jeg brugte en muskel for første gang!! :huh: (:))

Mit reele spørgsmål er nu at om det er ok, eller om det er et tegn på forkert teknik?? - I det center jeg træner er der desværre ingen som kan vise mig den rigtige udførelse, så jeg har brugt billedet på http://www.exrx.net/WeightExercises/Gluteu...BBDeadlift.html som inspiration...

Kunne vældigt godt tænke mig noget feedback!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvis du kører dødløft som vist i linket du selv linker til, er det nok ikke helt normalt at blive øm i inderlåret ( dermed siger jeg ikke at det er skadeligt, du er jo trodsalt ny i øvelsen )... hvis du derimod kører sumo, hvor man står bredt med fødderne og ikke smalt.. typisk holder man armene på ydersiden af benene i alm. dødløft ( som linket viser ), hvor man i sumodødløft holder armene imellem benene. Inderlår aktiveres mere under sumo end i alm. dødløft, jeg skal ikke kunne sige hvilken grad det bliver aktiveret i alm. dødløft... Men følg disse simple retningslinier, og du går ikke helt galt i byen:

1. sørg for ordenligt teknik, HVER gang du løfter vægten.

2. gå langt nok ned i benene, til at du sikrer et godt svaj i ryggen.

3. hold svajet, hele vejen op...ikke runde for meget i ryggen, her er det de fleste skader forekommer..

4. det er tilladeligt at runde en smule i ryggen, ved max-forsøg, da det næsten er umuligt at undgå, men alt med måde.. du skal dog nok vente et par måneder med at teste dit max, det ville være en smule risikabelt at teste det så tidligt i forløbet, inden du har en grundstyrke til det.

5. og nok en af de mest vigtige punkter.. LYT TIL KROPPEN, hvis du har ondt underlige steder så vær forsigtig med øvelsen, den kan bygge dig op, men den kan altså også pille dig ned.. Efter et par uger mærker du hurtigt forskellen på god og dårlig smerte, hvad angår dødløft..

håber det kunne bruges ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. at finde noget vedr. musklen adductor magnus. Den sidder på indersiden af lårbenet, og hjælper blandt andet med til at strække hofteleddet. Mit gæt er at det er denne muskel, du kan mærke.

Dette var den meget korte udgave, da mit kendskab til anatomi stadig er begrænset.

Så du er nok nødt til selv at lave den sidste research, men jeg håber at dette indlæg kan sende dig i den rigtige retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk også tjekket inde på exrx.net, for hvilke muskler man anvender hvor man dødløfter, min bekymring var nu mere om det lige specifikt kunne burde være den som var om... jeg kunne selvfølge godt mærke løfter i 'bagen' og ryggen, men det føltes som ret normalt agtigt, hvor imod inderlårene føltes som om de blev aktiveret for første gang, en meget mærkelig - men samtidig tilfredstillende følelse!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share