Hjælp til anternativ vægt forøgning


Achilles
 Share

Recommended Posts

Jeg står i den trælse situation at håndvægtende kun går til 40 der hvor jeg træner og de har ikke i sinde at købe højere vægte. ( det er jo kun folk der tager steorider der kan løfte over 20 kg ) <--- udtalt at instruktør i centret :crazy:

i de forskellige pres øvelser er jeg gået over til udelukkende stænger selvom det jo ikke løser problemet, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at forøge vægten i træk øvelser; 1 arm row, 1 arm snatch etc.

så hvis i skulle have nogle ide'r til hvordan det skal ordnes vil jeg sætte pris på det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg står i den trælse situation at håndvægtende kun går til 40 der hvor jeg træner og de har ikke i sinde at købe højere vægte. ( det er jo kun folk der tager steorider der kan løfte over 20 kg ) <--- udtalt at instruktør i centret :crazy:

i de forskellige pres øvelser er jeg gået over til udelukkende stænger selvom det jo ikke løser problemet, men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til at forøge vægten i træk øvelser; 1 arm row, 1 arm snatch etc.

så hvis i skulle have nogle ide'r til hvordan det skal ordnes vil jeg sætte pris på det :bigsmile:

Kan du lave siddende skulderpres for over 5 reps med 40kg db's?

Ellers er one arm snatch udemærket og 40kg kan godt bide hvis du ikke har prøvet det før.. den bliver hårdere hvis du starter den død fra gulvet imellem hver rep

One arm clean and press med 40kg's db burde også bide... og skal det være hårdt så gør som ovenstående og start den død fra gulvet imellem hver rep

Det gode ved disse 2 øvelser er at de er unilaterale og derfor udfordrer din core-styrke samtidig

Håber du kunne bruge det

Link to comment
Share on other sites

Kan du lave siddende skulderpres for over 5 reps med 40kg db's?

Ellers er one arm snatch udemærket og 40kg kan godt bide hvis du ikke har prøvet det før.. den bliver hårdere hvis du starter den død fra gulvet imellem hver rep

One arm clean and press med 40kg's db burde også bide... og skal det være hårdt så gør som ovenstående og start den død fra gulvet imellem hver rep

Det gode ved disse 2 øvelser er at de er unilaterale og derfor udfordrer din core-styrke samtidig

Håber du kunne bruge det

Ovenstående øvelser har også et kæmpe skadespotentiale Lunau. Det er øvelser jeg aldrig ville forsøge.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dog det?

Fordi du mangler den stabilitet en stang giver i skulderleddet. Skulderleddet skal arbejde meget hårdere for at stabilisere vægten end ved snatch og power celans med en stang.

Det er lige til en en overrivning af rotatorcuffen, specielt med de vægte Lunau foreslår.

Link to comment
Share on other sites

Fordi du mangler den stabilitet en stang giver i skulderleddet. Skulderleddet skal arbejde meget hårdere for at stabilisere vægten end ved snatch og power celans med en stang.

Det er lige til en en overrivning af rotatorcuffen, specielt med de vægte Lunau foreslår.

Øvelserne fejler ikke noget men det er klart at man arbejder sig op til en given vægt... jeg beklager hvis jeg har fremstillet det som om ar vedkommende skal starte ud med 40kg det var ikke hensigten :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fordi du mangler den stabilitet en stang giver i skulderleddet. Skulderleddet skal arbejde meget hårdere for at stabilisere vægten end ved snatch og power celans med en stang.

Det er lige til en en overrivning af rotatorcuffen, specielt med de vægte Lunau foreslår.

Thomas svarer selv på det. Man skal naturligvis starte med en passende vægt og derefter progrediere. Men øvelsen i sig selv vil jeg nu ikke karakterisere som farlig. I snart et år har jeg undervist folk i at lave snatch, cleans m.m på HardCore i fdk, og har til dags dato ikke oplevet nogle af deltagerne blive skadet. Dette til trods for at mange af deltagerne aldrig har styrketrænet inden første gang på holdet.

Edited by Guarden
Link to comment
Share on other sites

Tak for interessen men jeg er ikke ude efter nye øvelser..

Mit spørgsmål lød på hvordan jeg kan gøre de øvesler jeg nu engang bruger(hvad de så end måtte være) tungere og sværere.

Meget fint med en 40kg's DB snatch men den ligner ikke helt db row vel :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for interessen men jeg er ikke ude efter nye øvelser..

Mit spørgsmål lød på hvordan jeg kan gøre de øvesler jeg nu engang bruger(hvad de så end måtte være) tungere og sværere.

Meget fint med en 40kg's DB snatch men den ligner ikke helt db row vel :)

Godt ord igen. Hvad med at snuppe nogle elastikker fra en holdtræningssal, og binde dem fast til bunden af en bænk. Så kan du jo lege lidt CAT på den måde. Hmmm.. Ellers kunne du øge sværhedsgraden ved at stå på et ben når du laver OAR, men ved ikke om det er noget i den stil du er ude efter?

Link to comment
Share on other sites

Godt ord igen. Hvad med at snuppe nogle elastikker fra en holdtræningssal, og binde dem fast til bunden af en bænk. Så kan du jo lege lidt CAT på den måde. Hmmm.. Ellers kunne du øge sværhedsgraden ved at stå på et ben når du laver OAR, men ved ikke om det er noget i den stil du er ude efter?

Hermed ment, at du binder elastikken fast til en håndvægt, -ikke kun rive i elastikken :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Meget fint med en 40kg's DB snatch men den ligner ikke helt db row vel :)

DB row kan du sagtens køre med en stang. Jeg fortrækker det faktisk syntes det giver en mere naturlig bevægelse. Put kun vægte i den ene ende og så lader du du den tomme ende ligge på jorden, og hiver i den ende med vægt på. Du kan evt. fiksere den ende, der ligger på jorden hvis den er ustabil. Forstil dig lidt ala. Pavels Full Contact Twist

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt fungere med BB 1 arm rows.

Elastikken har jeg leget lidt med og fandt den ikke optimal.

1 hånds pres med en ol bar, hvordan ? vil du holde i midten af stangen og så køre derud af ? i så fald vil det jo ikke blive tungere men blot sværer at stabilisere for håndledet.. uder was ?

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt fungere med BB 1 arm rows.

Elastikken har jeg leget lidt med og fandt den ikke optimal.

1 hånds pres med en ol bar, hvordan ? vil du holde i midten af stangen og så køre derud af ? i så fald vil det jo ikke blive tungere men blot sværer at stabilisere for håndledet.. uder was ?

hold på midten af stangen og så bare køre derud af, jeg har ikke haft problemer med håndledet, men køre nok også med en anelse mindre vægte.

Kig også her for lidt inspiration

http://www.powerathletesmag.com/pages/onearmbarbell.htm

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/243/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share