Vitaminer og mineraler...


Morten28
 Share

Recommended Posts

Problemet er imidlertid at kun de færreste får tilstrækkelig gennem normal mad, da mange vitaminer / mineraler går tabt i tilberedningen og den større industiralisering. Desuden hvis man kigger på de kostvaner som folk ind imellem poster herinde og på andre forums vil man se at frugt og grønt tit og ofte er en by i Rusland selvom det burde være prioriteret på højde med proteiner, kulhydrater og sundt fedt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Voravong

Enig ff: Til gengæld hvis man spiser optimalt med masser og frugt og grønt og i de mængder de fleste herinde skovler i sig (og også burde gøre med frugt og grønt) - så får man mere end rigeligt.

Regnede en dag ud hvor meget af den daglige dosis man fik af vitaminer og mineraler, hvis man spiste optimalt i forbindelse med bodybuilding. Jeg droppede lynhurtigt min kosttilskud af vitaminer og mineraler. F.eks. C-vitamin fik man mere end dobbelt den anbefalede daglige dosis.

Jeg kan ikke huske den præcise kostfordeling på udregningsgrundlaget. Men konklusionen var i hvert fald at hvis man spiste varieret i de mængder man bør når man træner - nul problemo. Spar hellere pengene til Mathilde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

voravong > har du så også taget højde for hvor mange vitaminer og mineraler som bliver ødelagt og derfor faktisk næsten ikke findes i produkterne grundet industrialiseringen o.s.v. ?

Mener klart at en multivitamin/mineral tilskud er noget af det vigtigste i dag.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan ikke se hvorfor man ikke skulle tage en multivitamin i dag?

for det første er en multivitaminpille ufattelig billig og så er man da på den sikre side.

som ff pointerer så kan man aldrig vide hvor mange vitaminer, mineraler og andet godt der forsvinder under trnasport og embellage.

Desuden kan man ikke bruge ADD(anbefalet daglig dosis) til en pind som styrkeløfter og bodybuilder. ADD er lavet til "normale" mennesker og samtidig er den lavet sådan at ingen bliver syge, hvis de indtager den.

Derfor kan jeg ikke se nogen grund til ikke at supplere sin kost med multivitamin.

Link to comment
Share on other sites

Efter råd fra en bekendt der selv dyrker BB, ryger der under morgenmaden en A-vitamin tablet, Multivitamin og en 30mg Zink kapsel ned.

Nu har jeg længe gået og ledt efter noget dokumentation for at A-vitamin og Zink skulle være godt for muskelvæksten. Det er jo vigtigst at få dækket hele sit vitaminbehov. Hvad sker der hvis man tager for meget? Udskiller kroppen det via sved og urin eller hvorledes? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg længe gået og ledt efter noget dokumentation for at A-vitamin og Zink skulle være godt for muskelvæksten. Det er jo vigtigst at få dækket hele sit vitaminbehov. Hvad sker der hvis man tager for meget? Udskiller kroppen det via sved og urin eller hvorledes?

Du kan godt overdosere i de fedt-opløselige vitaminer som A, D, E, K. Grunden er at de som sagt er fedt-opløselige og ikke udskilles i urinen. Men der skal temmeligt store doser til før det giver problemer - meget mere end hvad der findes i en multivitamin. Hvad alle de andre vitaminer angår, så bliver overskud udskilt i urinen. Dog kan meget høje doser af visse af de vandopløselige vitaminer også give problemer.

Link to comment
Share on other sites

Selv på en perfekt diæt vil man mangle anstændige doser af nogle vitaminer og mineraler. Jeg ved ikke præcis hvad du mener med "mere end rigeligt" - hvis det er sammenlignet med den sølle "anbefalet daglige dosis" så holdet det ikke rigtig. Den er designet for at undgå couch potatoes skal få vitamin/mineral mangel. For hårdt trænende sportsfolk skal der en hel del mere til - endnu mere end det lokale supermarkeds såkaldte "multivitamin" kan give

Jeg vil dog give dig ret i at man burde fråde frugt og grønt som en gal, men det ser desværre ikke ud til det er tilfældet, når man kikker på de kostplaner der har været postet herinde

Link to comment
Share on other sites

Der har også været en del diskussion om vitaminer indtaget direkte (altså ikke via kosten) ikke har nogen gavnlig effekt.

Har hørt om en kostundersøgelse af ældre mennesker, hvor man sammenlignede nogle der indtog multivitamin med nogle der ikke gjorde. Dem der ikke indtog multivitaminer levede kortere end kontrolgruppen.

Jeg har desværre smidt henvisningerne væk :(

Men tror klart at man skal forsøge at indtage sine vitaminer via kosten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share