Hvor tidligt skal man træne?


mrfunch
 Share

Recommended Posts

Hey

Har hørt at man burde træne sig til top form inden man bliver 20 år. For der har man bedst mulighed for at opnå maks form, og det kan senere hen i livet gøre det nemmere for en at komme i samme form.

Men synes ikke rigtig at have fundet noget om det, og ville da gerne vide hvornår det er seneste udkald for at træne både muskler, men også kondi. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hey

Har hørt at man burde træne sig til top form inden man bliver 20 år. For der har man bedst mulighed for at opnå maks form, og det kan senere hen i livet gøre det nemmere for en at komme i samme form.

Men synes ikke rigtig at have fundet noget om det, og ville da gerne vide hvornår det er seneste udkald for at træne både muskler, men også kondi. :4thumbup:

Det er nok højst sandsynligt en individuel sag. Jeg ville tro, at du har de bedste forudsætninger for at "peak'e" når du er mellem 20-30 år, grundet af det høje(ste) testosteron-niveaue, og fordi din krop som regel restituerer sig hurtigere i denne alder.

Men det betyder jo ikke, at du ikke kan give den maksimalt gas efter de 30 første år. Hvis din "formkurve" aldrig har været tæt på det maksimale af det der er muligt for dig, vil du have mulighed for at opnå en bedre form senere, end du havde før.

MVH TripelT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Der er nogen der siger at styrkeløftere topper når de er mellem 35 og 45 år.

Dette forudsætter at man har formået at holde sig fri fra de helt store skader, idet det naturligvis tager længere tid at komme sig over skader, hvis man er 40 år sammenlignet med en på 20 år.

Man kan, med den rette kost og træning, forbedre både styrke og teknik langt op i alderen.

Det man nok mister først med alderen er smidighed og hurtighed, og det kan man så mere end opveje ved at træne styrke og teknik fornuftigt.

Jeg er selv styrkeløfter og 45 år og har sat personlig rekord i både squat og bænkpres indenfor det seneste års tid! (og ja, jeg er clean og har altid været det).

Jeg kan så også nævne, at jeg har trænet siden jeg var ca. 10 år med hjemmelavede håndvægte, armbøjninger, armhævninger m.m.

Så hvis man kan holde motivationen i top og dampen oppe, så behøver man ikke at gå og frygte den dag hvor man fylder 30 år (hvilket jeg selv gjorde) fordi jeg troede, at så gik det kun én vej, og det var nedad. Det stik modsatte har, ihvertfald for mig, vist sig at være tilfældet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt lidt det samme i en fjernsynsudsendelse en gang, men i den sammenhæng, var det ikke hvornår man toppede rent styrke/masse mæssigt, men til gengæld set i et lidt andet perspektiv.

Jeg kan ikke helt huske det 100%, men pointen var at kroppen vokser indtil den bliver omkring de 17 år, derefter begynder den så småt at gå i forfald, dvs. det går stille og rolig ned ad bakke. Derfor har man gode muligheder for at opnå gode præstationen ved omkring de 17 år.

Set med styrkeløfter/BB'ers øjne kan man umuligt toppe som 17 årig, da det kræver mange år at opbygge en god styrke og masse. Men selve kroppen er på toppen i den alder....

Edited by Feminita
Link to comment
Share on other sites

Nej der er ingen der topper som 17 årig, hvis det var tilfældet ville vi nok se flere under 18 til OL.

Jeg mener at i sporter hvor konditionen spiller en vigtig rolle som marathons osv, topper man omkring de 25, mens i styrkesporte kan man sagtens toppe ved 40 års alderen.

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Nej der er ingen der topper som 17 årig, hvis det var tilfældet ville vi nok se flere under 18 til OL.

Jeg mener at i sporter hvor konditionen spiller en vigtig rolle som marathons osv, topper man omkring de 25, mens i styrkesporte kan man sagtens toppe ved 40 års alderen.

Enig, menmente også at det var selve kroppen der toppede omkring de 17 år... trænet som utrænet... før det er den i udvikling fra barn til voksen, derefter begynder den at gå i forfald....

Link to comment
Share on other sites

Enig, menmente også at det var selve kroppen der toppede omkring de 17 år... trænet som utrænet... før det er den i udvikling fra barn til voksen, derefter begynder den at gå i forfald....

Hvilket også er interessant nok, men kan ikke helt følge relevansen ift diskussionen?

Link to comment
Share on other sites

Styrke og muskelmasse kan man øge så længe bevægeapparatet kan holde til det.

De store fald i hormonniveauer kommer først noget senere end de 30.

Styrkeløft f.eks. handler ikke så meget om spændstighed og reaktionsevne som så mange andre sportsgrene. Derfor kan man blive ved LÆNGE i det game. Da styrken og massen kan øges selv om man er godt oppe i årene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløft f.eks. handler ikke så meget om spændstighed og reaktionsevne som så mange andre sportsgrene. Derfor kan man blive ved LÆNGE i det game. Da styrken og massen kan øges selv om man er godt oppe i årene :smile:

Burde du ikke tilføje eksplosiv styrke? (noget rate of force development...) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Burde du ikke tilføje eksplosiv styrke? (noget rate of force development...) :smile:

Forstår ikke helt spørgsmålet.

Men grundlæggende set vil ens evne til at være eksplosiv og spændstig.

Jeg ved godt at Luie Simmons og Elitefts crew'et har fokuseret en del på relativt let træning med fokus på at træne eksplosivitet.

Men det de træner er strength speed, det er ikke reactive strength, det er heller ikke speed strength. Strength speed er med højere belastning og lavere hastighed og kan bedre opretholdes i en lidt højere alder.

Vi skal også huske på at der er MANGE løftere, der har løftet mere end WSB crewet uden nogensinde at have trænet med denne metode. Selv WSb drengene er også bevidste om at der er en ævre grænse hvorefter man ikke får noget ud af at presse sin strength-speed op :smile:

Man kan med andre ord få nok strength speed som styrkeløfter, men ALDRIG for meget limit strength :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt spørgsmålet.

Men grundlæggende set vil ens evne til at være eksplosiv og spændstig.

Jeg ved godt at Luie Simmons og Elitefts crew'et har fokuseret en del på relativt let træning med fokus på at træne eksplosivitet.

Men det de træner er strength speed, det er ikke reactive strength, det er heller ikke speed strength. Strength speed er med højere belastning og lavere hastighed og kan bedre opretholdes i en lidt højere alder.

Vi skal også huske på at der er MANGE løftere, der har løftet mere end WSB crewet uden nogensinde at have trænet med denne metode. Selv WSb drengene er også bevidste om at der er en ævre grænse hvorefter man ikke får noget ud af at presse sin strength-speed op :smile:

Man kan med andre ord få nok strength speed som styrkeløfter, men ALDRIG for meget limit strength :wink:

Jeg tror vi er enige.

Da du skrev "spændstighed og reaktionsevne", læste jeg reaktionsevne som f.eks. noget med hvor hurtigt man mentalt kan reagere. For eksempel når en målmand opfatter et skud, førend hans rent faktisk påbegynder springet ud mod bolden. Synes at eksplosivitet er et lidt andet ord. Men det er muligvis noget flue-knep jeg har gang i. :smile:

Så hvis man skal vælge en sportsgren hvor man kan toppe i en sen alder, så skal der være styrkeløft, hvor man har længere tid til at nå limit strenght i et givet løft (tænker under selve løfter, de 3 sekunder eller lign). For eksempel i modsætning til vægtløftning..

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er enige.

Da du skrev "spændstighed og reaktionsevne", læste jeg reaktionsevne som f.eks. noget med hvor hurtigt man mentalt kan reagere. For eksempel når en målmand opfatter et skud, førend hans rent faktisk påbegynder springet ud mod bolden. Synes at eksplosivitet er et lidt andet ord. Men det er muligvis noget flue-knep jeg har gang i. :smile:

Så hvis man skal vælge en sportsgren hvor man kan toppe i en sen alder, så skal der være styrkeløft, hvor man har længere tid til at nå limit strenght i et givet løft (tænker under selve løfter, de 3 sekunder eller lign). For eksempel i modsætning til vægtløftning..

Reaktionstiden bliver så vidt jeg ved også længere med alderen. Så den er god nok :smile:

Styrkeløft er som du siger en god gammelmandssport :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at i sporter hvor konditionen spiller en vigtig rolle som marathons osv, topper man omkring de 25, mens i styrkesporte kan man sagtens toppe ved 40 års alderen.

De fleste topfolk i marathonløb og cykelløb topper i en alder fra sidst i tyverne og frem til de er omkring 35 år. Der er mange cykelryttere der med stor succes er fortsat til de var omkring de 40 år.

Som regel siger man at styrkeløftere topper i alderen 35-45 år.

Link to comment
Share on other sites

De fleste topfolk i marathonløb og cykelløb topper i en alder fra sidst i tyverne og frem til de er omkring 35 år. Der er mange cykelryttere der med stor succes er fortsat til de var omkring de 40 år.

Som regel siger man at styrkeløftere topper i alderen 35-45 år.

KANON så kan jeg jo np det endnu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share