German Volume Training


jdc
 Share

Recommended Posts

Man kan ikke udregne 95% intensitet !!

Lige nøjagtig den sætning, synes jeg rammer hovedet på sømmet i hele denne diskussion :smile:

I mange øvelser, er det ikke muligt (eller i hvert fald meget svært) at sige hvad ens 1RM er - for det er næsten altid muligt, at krænge 1-2 eller flere reps ud, når hjernen siger stop.

Hvis man virkelig gav sig, til man var ved at besvime i et sæt, er jeg virkelig meget i tvivl om, hvorvidt nogen vil kunne lave flere sæt der bare var tilnærmelsesvis lige så intense. Desuden er spørgsmålet også, hvor produktivt flere sæt ville være i sådan et scenarie.

Min egen hypotese er, at jo mere intensivt du træner, desto mindre volumen og frekvens er nødvendig.

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lige nøjagtig den sætning, synes jeg rammer hovedet på sømmet i hele denne diskussion :smile:

I mange øvelser, er det ikke muligt (eller i hvert fald meget svært) at sige hvad ens 1RM er - for det er næsten altid muligt, at krænge 1-2 eller flere reps ud, når hjernen siger stop.

Hvis man virkelig gav sig, til man var ved at besvime i et sæt, er jeg virkelig meget i tvivl om, hvorvidt nogen vil kunne lave flere sæt der bare var tilnærmelsesvis lige så intense. Desuden er spørgsmålet også, hvor produktivt flere sæt ville være i sådan et scenarie.

Min egen hypotese er, at jo mere intensivt du træner, desto mindre volumen og frekvens er nødvendig.

Intensitet for mig er at muskelen er under pres så lang tid som muligt,derfor er vores træning tit med drop sæt,supersæt osv. Vi er sjældent under 12 rep og 20 sæt. Vi hænger vores ego i garderoben og har ingen interesse i at vise nogen hvor meget vi kan løfte!

Vægten på stangen er faktisk den sidste faktor for mig når vi taler om at stimulere muskelen rigtigt.

Jeg kan godt forstå at mange gerne vil have noget på papir at forholde sig til. Men jeg mener ikke man kan putte en ting som burde være en lidenskab i kasser som begrænser en.

PS

Link to comment
Share on other sites

Powerstudio >> Indenfor vægttræning er intensitet defineret som en %-sats i forhold til ens 1rm.

Så hvis dit maks i bænkpres er 100 kg, og du en dag træner med 80kg, er din intensitet 80%.

Intensitet for mig er at muskelen er under pres så lang tid som muligt,derfor er vores træning tit med drop sæt,supersæt osv. Vi er sjældent under 12 rep og 20 sæt. Vi hænger vores ego i garderoben og har ingen interesse i at vise nogen hvor meget vi kan løfte!

Vægten på stangen er faktisk den sidste faktor for mig når vi taler om at stimulere muskelen rigtigt.

Det du taler om her er nok snarere en høj volumen.

--

Synes bare det er vigtigt at bruge de rette udtryk, ellers opstår der bare forvirring. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Intensitet for mig er at muskelen er under pres så lang tid som muligt,derfor er vores træning tit med drop sæt,supersæt osv. Vi er sjældent under 12 rep og 20 sæt. Vi hænger vores ego i garderoben og har ingen interesse i at vise nogen hvor meget vi kan løfte!

Vægten på stangen er faktisk den sidste faktor for mig når vi taler om at stimulere muskelen rigtigt.

Jeg kan godt forstå at mange gerne vil have noget på papir at forholde sig til. Men jeg mener ikke man kan putte en ting som burde være en lidenskab i kasser som begrænser en.

PS

Du går glip af et kæmpe hypertrofi potentiale ved ikke at komme under 12 reps, er du klar over det? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Powerstudio >> Indenfor vægttræning er intensitet defineret som en %-sats i forhold til ens 1rm.

Så hvis dit maks i bænkpres er 100 kg, og du en dag træner med 80kg, er din intensitet 80%.

Det du taler om her er nok snarere en høj volumen.

--

Synes bare det er vigtigt at bruge de rette udtryk, ellers opstår der bare forvirring. :smile:

Intensitet kan ikke defineres i tal!

Hvis jeg kører et sæt flyes efterfulgt direkte af et dropsæt på incline pres er det så ikke intenst selvom jeg måske kun kører 50% af mit 1rm i incline pres ??

Når du ordner konen måler du så også din elskovs-intensitet i % :bigsmile: Sorry skat,men der var kun 40% intensitet i dag.. :tongue:

PS

Link to comment
Share on other sites

Intensitet kan ikke defineres i tal!

Hvis jeg kører et sæt flyes efterfulgt direkte af et dropsæt på incline pres er det så ikke intenst selvom jeg måske kun kører 50% af mit 1rm i incline pres ??

Når du ordner konen måler du så også din elskovs-intensitet i % :bigsmile: Sorry skat,men der var kun 40% intensitet i dag.. :tongue:

PS

Intensitet ER som skrevet oppe over i træningsverdene defineret som % af 1rm uanset hvordan du vender og drejer det..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte jeg ville give et eksempel på "danish volume training" :laugh:

Vores lille ven Christian har lige givet max gas på ben træning:

Squat 3 sæt a´12 rep (intet billede)

Lunges på pladsen (der var ikke plads i centeret) 3 x pladsen rundt, 95 skridt x 3 !!

Omvendt Hacksquat 3 sæt a´12 rep

Benpres 3 sæt a´12-15

Leg extensions 3 sæt a´12-15

Leg curl 3 sæt a´12

Sissy squat 3 sæt a´12 rep.

Ingen lockouts,konstant pres på muskelen,max 1 minut mellem sæt.

lunges2fg9.jpg

lunges1tt7.jpg

reversehackdx0.jpg

intensitetxg8.jpg

legpresssh5.jpg

extensionstf6.jpg

intensitet2kc3.jpg

legcurlvz6.jpg

sissytm4.jpg

Christian var meget langt fra sit 1RM på alle øvelser,men hvis hans træning ikke var intens så gi´r jeg op.

Godt job,Christian !!

PS

Link to comment
Share on other sites

Intensitet for mig er at muskelen er under pres så lang tid som muligt,derfor er vores træning tit med drop sæt,supersæt osv. Vi er sjældent under 12 rep og 20 sæt. Vi hænger vores ego i garderoben og har ingen interesse i at vise nogen hvor meget vi kan løfte!

Vægten på stangen er faktisk den sidste faktor for mig når vi taler om at stimulere muskelen rigtigt.

Jeg kan godt forstå at mange gerne vil have noget på papir at forholde sig til. Men jeg mener ikke man kan putte en ting som burde være en lidenskab i kasser som begrænser en.

PS

Intensitet er for mig hvor tungt du løfter i forhold til din kapacitet. Ingen steder står det skrevet, at det behøver være 1 rep, 3 reps eller 5 reps - det kan lige så godt være 17 reps.

Lad os sige du har en vægt, som du mener du kan køre 12 gentagelser med - det har du prøvet før, og det var super hårdt, men du fik den 12. rep. Denne gang passerer du 12. rep selvom du føler dig fuldstændigt drænet, du når op på 14 reps og føler du er ved at gå i knæ; men på en eller anden måde får du overbevist dine muskler om at tage den én gang til. Se dét er i mine øjne intensitet... Denne kan jo så gradbøjes og man kan være mere eller mindre stærk fra dag til dag afhængig af kost, søvn og hvad man nu ellers har lavet, som kan spille ind.

Nøgle for vækst efter min overbevisning (og her taler jeg om den hurtigste og mest effektive - ikke den eneste!!) vil for mange være høj intensitet (progression er en forudsætning og nødvendighed) + de rette intervaller som nok kan variere fra person til person. Altså ingen gylden formel, blot nogle variabler.

At øvelserne skal køres så rent som muligt, og ikke vægt op for enhver pris, tror jeg de fleste er enige med dig i (på nær styrkeløftere måske).

Link to comment
Share on other sites

Lige nøjagtig den sætning, synes jeg rammer hovedet på sømmet i hele denne diskussion :smile:

I mange øvelser, er det ikke muligt (eller i hvert fald meget svært) at sige hvad ens 1RM er - for det er næsten altid muligt, at krænge 1-2 eller flere reps ud, når hjernen siger stop.

Pointen med 1rm er jo netop også at man ikke kan tage mere end én rep... Kan man krænge flere reps ud skal der være vægt på.

Christian var meget langt fra sit 1RM på alle øvelser,men hvis hans træning ikke var intens så gi´r jeg op.

Jeg kan godt lide din forklaring :laugh: :4thumbup:

Men anyway - ja, der er givetvis tale om en intensiv/intens træning - det ændrer bare ikke rigtigt på det faktum at der findes en definition på begrebet intensitet som indenfor træningsvidenskaben betyder noget andet end du mener...

Link to comment
Share on other sites

Intensitet er for mig hvor tungt du løfter i forhold til din kapacitet. Ingen steder står det skrevet, at det behøver være 1 rep, 3 reps eller 5 reps - det kan lige så godt være 17 reps.

Lad os sige du har en vægt, som du mener du kan køre 12 gentagelser med - det har du prøvet før, og det var super hårdt, men du fik den 12. rep. Denne gang passerer du 12. rep selvom du føler dig fuldstændigt drænet, du når op på 14 reps og føler du er ved at gå i knæ; men på en eller anden måde får du overbevist dine muskler om at tage den én gang til. Se dét er i mine øjne intensitet... Denne kan jo så gradbøjes og man kan være mere eller mindre stærk fra dag til dag afhængig af kost, søvn og hvad man nu ellers har lavet, som kan spille ind.Nøgle for vækst efter min overbevisning (og her taler jeg om den hurtigste og mest effektive - ikke den eneste!!) vil for mange være høj intensitet (progression er en forudsætning og nødvendighed) + de rette intervaller som nok kan variere fra person til person. Altså ingen gylden formel, blot nogle variabler.

At øvelserne skal køres så rent som muligt, og ikke vægt op for enhver pris, tror jeg de fleste er enige med dig i (på nær styrkeløftere måske).

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Pointen med 1rm er jo netop også at man ikke kan tage mere end én rep... Kan man krænge flere reps ud skal der være vægt på.

Jep, men spørgsmålet er hvor nøjagtig den 1RM er.

Nogle øvelser er sværere end andre at finde korrekt 1RM på. Desuden kan denne jo svinge gevaldigt fra dag til dag.

Jeg er slet ikke uenig i definitionen på intensitet - jeg gør bare opmærksom på, at den er en til tider uhåndterbar størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Pointen med 1rm er jo netop også at man ikke kan tage mere end én rep... Kan man krænge flere reps ud skal der være vægt på.

Jeg kan godt lide din forklaring :laugh: :4thumbup:

Men anyway - ja, der er givetvis tale om en intensiv/intens træning - det ændrer bare ikke rigtigt på det faktum at der findes en definition på begrebet intensitet som indenfor træningsvidenskaben betyder noget andet end du mener...

puha..jeg kan ikke li´det ord.. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Her er en ordbogs definition på intensitet:

http://da.wikipedia.org/wiki/Intensitet

Måske det ku´være "træningsverdenen" der har fordrejet begrebet ??

PS

Jeg tænkte jeg ville give et eksempel på "danish volume training" :laugh:

Vores lille ven Christian har lige givet max gas på ben træning:

Squat 3 sæt a´12 rep (intet billede)

Lunges på pladsen (der var ikke plads i centeret) 3 x pladsen rundt, 95 skridt x 3 !!

Omvendt Hacksquat 3 sæt a´12 rep

Benpres 3 sæt a´12-15

Leg extensions 3 sæt a´12-15

Leg curl 3 sæt a´12

Sissy squat 3 sæt a´12 rep.

Ingen lockouts,konstant pres på muskelen,max 1 minut mellem sæt.

lunges2fg9.jpg

lunges1tt7.jpg

reversehackdx0.jpg

intensitetxg8.jpg

legpresssh5.jpg

extensionstf6.jpg

intensitet2kc3.jpg

legcurlvz6.jpg

sissytm4.jpg

Christian var meget langt fra sit 1RM på alle øvelser,men hvis hans træning ikke var intens så gi´r jeg op.

Godt job,Christian !!

PS

hvor mange skal fortælle dig at du tager fejl før du indser det??

Du er jo helt væk og lytter ikk til hva folk prøver at fortælle dig og er sgu ikk kun her på forummet du vil kunne læse den definition på intensitet. Men du er vel ikk interesseret i at vide andet end hva du selv tror er rigtigt..

Og jo Den træning du nævner er da sikkert hård ja, høj intensitet kan man stadig ikk kalde det og særlig klogt/optimalt eller gavnligt, tvivler stærkt..

Men indtil du bare åbner lidt op til andet end din egen "logik" så er jeg ude af denne diskussion

Link to comment
Share on other sites

Dem med den videnskabelige retorik ramte hvis et ømt punkt :wink:

Din kommentar om at alle seriøse i Powerstudio krudter gider jeg ikke engang svare på,det er for respektløst over for alle dem som ikke gør!

Tro mig jeg har trænet på ALLE tænkelige måder du overhovedet kan forestille dig!

Du har ret i at jeg vejer mine egne erfaringer højere end de "videnskabelige" studier. Der er hele tiden nye smarte teorier.

"F.eks. et program hvor progressionen er nøje planlagt og intensiteten ca 95% af tiden er submaksimal "

Den sætning er efter min mening(læg mærke til at jeg sagde min mening) lige præcis hvad jeg mener er galt med folks tankegang!

Man kan ikke udregne 95% intensitet !!

Men det er min mening! Hvis folk vil gå rundt med deres notesblok og udregne % er det cool med mig!

Btw..så er der en åben invitation til dig om at være med til en gang træning! :bigsmile:

PS

Skrev heller ikke alle seriøse i PS krudter - men at de fleste gør. Skulle jeg have skrevet dét, er det en fejl og jeg undskylder. Skulle bare forstås som at mange af dem, der går op i deres træning (bodybuilding) i PS krudter.

Rammer intet ømt punkt hos mig. Er bare lidt ærgelig over at konstant at høre på selvbestaltede træningseksperrter eller whatever udbasunere hvordan man får mest ud af sin træning uden at have noget som helst at have det i. Begrund, så er jeg tilfreds. Så kan jeg argumentere mod den begrundelse, og så har vi ligesom en konstruktiv diskussion igang.

Giver dig ret i, at det er MEGET svært at udregne 95% intensitet i en given øvelse med et givent antal reps. Men læg også lige mærke til, hvad jeg skriver: Jeg snakker om at træne med submaksimale vægte i 95% af tiden og IKKE maksimal intensitet hver gang man træner. Du har forstået sætningen forkert. Men for diskussionens skyld så jo: giver dig ret i, at det er MEGET svært - hvis ikke umuligt - at udregne præcist 95%intensitet i en given øvelse med et givent antal reps. Men det er jo heller ikke sådan man skal gribe det an. Det skal jo fungere som en indikation for hvor meget man skal løfte en given træningsdag, så progressionen er systematisk planlagt for optimal hypertrofi. Og uanset om du vi det eller ej, så ER intensitet et bestemt defineret begreb i træningsfysiologien, som ikke kan diskuteres. Det betyder, det det betyder.

Hvis du ligefrem fornægter, at der er noget der hedder "træningsvidenskab" (som jeg nok ikke selv ville kalde det, men vi forstår begge meningen bag ordet) er det samme som at fornægte at det er muligt at måle på kroppens reaktioner på forskellige stimuli - som jo er det man gør inden for denne videnskab. Så kan vi lige så godt sparke hele lægevidenskaben ad helvedes til, for heksedoktoren ved bedst! :bigsmile:

Tak for invitationen, men behøver den ikke. ER medlem i Power Studio.... :wink: Har også været medlem dengang det hed Sol & Motion. Kommer forbi en gang i mellem når jeg enten har brug for en mere hardcore stemning og tunge håndvægte end på mit sædvanlige træningssted. For det må man give jer... Det er sku det, der holder maks ved Power Studio!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

hvor mange skal fortælle dig at du tager fejl før du indser det??

Du er jo helt væk og lytter ikk til hva folk prøver at fortælle dig og er sgu ikk kun her på forummet du vil kunne læse den definition på intensitet. Men du er vel ikk interesseret i at vide andet end hva du selv tror er rigtigt..

Og jo Den træning du nævner er da sikkert hård ja, høj intensitet kan man stadig ikk kalde det og særlig klogt/optimalt eller gavnligt, tvivler stærkt..

Men indtil du bare åbner lidt op til andet end din egen "logik" så er jeg ude af denne diskussion

tag en dyb indånding teddy..helt ned i maven..sådan ja.

Link to comment
Share on other sites

Skrev heller ikke alle seriøse i PS krudter - men at de fleste gør. Skulle jeg have skrevet dét, er det en fejl og jeg undskylder. Skulle bare forstås som at mange af dem, der går op i deres træning (bodybuilding) i PS krudter.

Rammer intet ømt punkt hos mig. Er bare lidt ærgelig over at konstant at høre på selvbestaltede træningseksperrter eller whatever udbasunere hvordan man får mest ud af sin træning uden at have noget som helst at have det i. Begrund, så er jeg tilfreds. Så kan jeg argumentere mod den begrundelse, og så har vi ligesom en konstruktiv diskussion igang.

Giver dig ret i, at det er MEGET svært at udregne 95% intensitet i en given øvelse med et givent antal reps. Men læg også lige mærke til, hvad jeg skriver: Jeg snakker om at træne med submaksimale vægte i 95% af tiden og IKKE maksimal intensitet hver gang man træner. Du har forstået sætningen forkert. Men for diskussionens skyld så jo: giver dig ret i, at det er MEGET svært - hvis ikke umuligt - at udregne præcist 95%intensitet i en given øvelse med et givent antal reps. Men det er jo heller ikke sådan man skal gribe det an. Det skal jo fungere som en indikation for hvor meget man skal løfte en given træningsdag, så progressionen er systematisk planlagt for optimal hypertrofi. Og uanset om du vi det eller ej, så ER intensitet et bestemt defineret begreb i træningsfysiologien, som ikke kan diskuteres. Det betyder, det det betyder.

Hvis du ligefrem fornægter, at der er noget der hedder "træningsvidenskab" (som jeg nok ikke selv ville kalde det, men vi forstår begge meningen bag ordet) er det samme som at fornægte at det er muligt at måle på kroppens reaktioner på forskellige stimuli - som jo er det man gør inden for denne videnskab. Så kan vi lige så godt sparke hele lægevidenskaben ad helvedes til, for heksedoktoren ved bedst! :bigsmile:

Tak for invitationen, men behøver den ikke. ER medlem i Power Studio.... :wink: Har også været medlem dengang det hed Sol & Motion. Kommer forbi en gang i mellem når jeg enten har brug for en mere hardcore stemning og tunge håndvægte end på mit sædvanlige træningssted. For det må man give jer... Det er sku det, der holder maks ved Power Studio!! :devil:

I modsætning til alle de selvbestaltede eksperter her ?? Jeg har også læst de samme ting og er god til at lære udenad :wink: Jeg har ikke behov for at slynge om mig med latinske betegnelser og fremmedord.

Måske kunne det bare tænkes at vi havde nogle andre filisofier og variationer med hensyn til træning ?

For os er der ingen begrænsninger i træningen! Kroppen kan hvad hovedet vil! For os handler det ikke om tal og statistik!

Tak for komplimentet! Kig op om en lille måneds tid så har vi lavet om :smile:

PS

Link to comment
Share on other sites

PS>> At fornægte videnskab er jo simpelthen irrationelt - grænsende til det religiøse...

For lige at bruge din egen argumentationsteknik - ham Christian er jo ikke ligefrem noget skur...?

Gi´den stakkels knægt en chance..han har kun været ordenligt i gang i få måneder. Det skal nok komme :superman:

Link to comment
Share on other sites

I modsætning til alle de selvbestaltede eksperter her ?? Jeg har også læst de samme ting og er god til at lære udenad :wink: Jeg har ikke behov for at slynge om mig med latinske betegnelser og fremmedord.

Måske kunne det bare tænkes at vi havde nogle andre filisofier og variationer med hensyn til træning ?

For os er der ingen begrænsninger i træningen! Kroppen kan hvad hovedet vil! For os handler det ikke om tal og statistik!

Tak for komplimentet! Kig op om en lille måneds tid så har vi lavet om :smile:

PS

Problemet er jo lige præcis filosofien :tongue: Hvorfor filosofere når der findes langt gyldigere videnskilder. Dogmatik holder sgu ikke i vores tid...

Link to comment
Share on other sites

Du er fandeme tung at danse med :laugh:

Jeg ved det godt :laugh: ..men når alt kommer til alt,så er det jo bare træning. Man skulle næsten tro at jeg havde fornærmet nogen på DERES religion.

Det er cool nok,bare had mig fordi jeg er innovativ..hey,et fremmedord..jeg ka´sgu allivegel være med :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo lige præcis filosofien :tongue: Hvorfor filosofere når der findes langt gyldigere videnskilder. Dogmatik holder sgu ikke i vores tid...

Dogmer er der vist nok af:

Hvis man ikke kører squat for man ikke store ben.

Hvis man kører mere end 12 rep er det muskelkondition.

Progressiv øgning af vægtene er nødvendig for at vokse

Osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share