Vægttab og trimning?


Flare
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Jeg er ret ny her på siden og jeg er begyndt at interessere mig en del for sundhed og træning. Men jeg synes at der er en jungle af information på området. Jeg træner rimelig ofte (4-5 gange i ugen) og har en god appetit. Nok lidt for god ville nogen nok sige, i hvert fald har jeg fået bygget mig en lille mave op (jeg er 22 år, 179cm høj og vejer 82kg), og den vil jeg gerne slanke. Derfor er jeg begyndt at kigge efter hvor mange kalorier jeg indtager dagligt, vistnok omkring 3200 om dagen. Men hvordan beregner jeg den mængde kalorier i den mad jeg spiser, og hvad skal jeg holde mig fra eller spise mere af, hvis jeg gerne vil slanke mig lidt, og samtidig vokse (med henblik på forøgelse af muskler).

Forslag og råd er meget velkomne?!!

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Hej alle.

Jeg er ret ny her på siden og jeg er begyndt at interessere mig en del for sundhed og træning. Men jeg synes at der er en jungle af information på området. Jeg træner rimelig ofte (4-5 gange i ugen) og har en god appetit. Nok lidt for god ville nogen nok sige, i hvert fald har jeg fået bygget mig en lille mave op (jeg er 22 år, 179cm høj og vejer 82kg), og den vil jeg gerne slanke. Derfor er jeg begyndt at kigge efter hvor mange kalorier jeg indtager dagligt, vistnok omkring 3200 om dagen. Men hvordan beregner jeg den mængde kalorier i den mad jeg spiser, og hvad skal jeg holde mig fra eller spise mere af, hvis jeg gerne vil slanke mig lidt, og samtidig vokse (med henblik på forøgelse af muskler).

Forslag og råd er meget velkomne?!!

På forhånd tak

Først af alt, noget der har været heftigt debateret her på foraet: Det er overordnet set ikke muligt at tabe sig i fedt og tage muskler på samtidig. Dette skyldes at du skal være i positiv energi balance (spise mere end du forbrænder) for at tage på (muskler/fedt) og være i negativ energi balance (spise mindre end du forbrænder) for at tabe dig (fedt/muskler).

Så det vil være en god start at beslutte hvilken del der er vigtigst for dig. Du kan selvfølgelig sagtens regulere dit indtag så du primært 'tager muskler på' og ikke store mængder fedt.

Dernæst kan du anvende excel arket "krop og kost" til at beregne fødevare indtag, du kan selv indtaste fødevarer i skemaet og det er gratis at anvende. Det kan hentes her: http://www.allnatural.dk/download/KropKostHK.zip

Brug WinZip (http://www.winzip.com) til at udpakke excel arket hvis du ikke har et unzip program.

Hvis du mangler et program til at åbne excelark kan du hente open office her: http://da.openoffice.org/

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Jo, men du vil ikke tage muskelmasse på i den periode hvor du er i kalorieunderskud for at tabe dig.

Ok... Så det vil sige jeg kan køre en periode på kalorieunderskud samtidig med at jeg træner. Jeg har lige nogle yderligere spørgsmål som jeg håber ikke er for meget forlangt: I den periode, skal jeg så fokusere mere på maveregionen eller hvad skal jeg gøre der, og vil jeg tabe muskelmasse på kroppen mens? Hvor stort et kalorieunderskud skal jeg regne med på dagligt basis før det har nogen virkning, og kan jeg regne med en periode på hvor lang tid?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men du vil ikke tage muskelmasse på i den periode hvor du er i kalorieunderskud for at tabe dig.

Ok... Så det vil sige jeg kan køre en periode på kalorieunderskud samtidig med at jeg træner. Jeg har lige nogle yderligere spørgsmål som jeg håber ikke er for meget forlangt: I den periode, skal jeg så fokusere mere på maveregionen eller hvad skal jeg gøre der, og vil jeg tabe muskelmasse på kroppen mens? Hvor stort et kalorieunderskud skal jeg regne med på dagligt basis før det har nogen virkning, og kan jeg regne med en periode på hvor lang tid?

Det første du skal gøre er at finde ud af hvad dit ligevægts indtag er. Altså der hvor du hverken taber dig eller tager på. Du kan regne det ud med denne beregner, http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Det er dog vejledende.

Regn det ud, og efterprøv det i praksis. Evt. ved at du prøver en uge og spise mindre end det du har beregnet dig frem til, taber du dig er det for lidt. Spis så evt lidt mere, tager du på er du over ligevægts indtaget. Så kan du ligesom pejle dig ind på hvad du behøver og spise for at være i lige vægt.

Som der bliver sagt kan du ikke gaine masse samtidigt med at du er i energi underskud. Men du kan undgå og tabe alt for meget ved at holde dit underskud relativt lavt. Jeg ved rådet herinde fra er omkring 500 kcal om dagen. Hvis du så samtidigt kører styrke, skulle du gerne se den ønskede effekt.

Link to comment
Share on other sites

Der er adskillige videnskabelige styrketræningsstudier, hvor forsøgspersonerne over en periode på 6-12 uger, har præsteret at øge deres muskelmasse og sænke deres fedtmasse.

Det er ikke nødvendigvis så sort og hvidt som beskrives i denne tråd. Et velstruktureret styrkeptrogram med næringsindtag placeret velovervejet omkring træningspas, krydet med med et mindre samlet energiunderskud med en optimal makronæringsstoffordeling, vil jeg vove påstå kan resultere i ovenstående (en øget FFM). Nuvel det kræver lidt omtanke og struktur, men at påstå man enten skal bulke, eller cutte er jeg langt fra enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men du vil ikke tage muskelmasse på i den periode hvor du er i kalorieunderskud for at tabe dig.

Ok... Så det vil sige jeg kan køre en periode på kalorieunderskud samtidig med at jeg træner. Jeg har lige nogle yderligere spørgsmål som jeg håber ikke er for meget forlangt: I den periode, skal jeg så fokusere mere på maveregionen eller hvad skal jeg gøre der, og vil jeg tabe muskelmasse på kroppen mens? Hvor stort et kalorieunderskud skal jeg regne med på dagligt basis før det har nogen virkning, og kan jeg regne med en periode på hvor lang tid?

Jeg vil lige bemærke, at selvom du vil fjerne fedt fra maven, er det i sig selv ikke nogen grund til at fokusere på marveregionen. Man kan ikke punktslanke sig, og heller ikke slide fedt væk med øvelser, der træner musklerne i det område, hvor man vil fjerne fedt. Fedt fjernes kun ved at være i kalorieunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Der er adskillige videnskabelige styrketræningsstudier, hvor forsøgspersonerne over en periode på 6-12 uger, har præsteret at øge deres muskelmasse og sænke deres fedtmasse.

Det er ikke nødvendigvis så sort og hvidt som beskrives i denne tråd. Et velstruktureret styrkeptrogram med næringsindtag placeret velovervejet omkring træningspas, krydet med med et mindre samlet energiunderskud med en optimal makronæringsstoffordeling, vil jeg vove påstå kan resultere i ovenstående (en øget FFM). Nuvel det kræver lidt omtanke og struktur, men at påstå man enten skal bulke, eller cutte er jeg langt fra enig i.

Jeg er generelt enig, og vi har også haft diskussionen langt grundigere i andre tråde.

Dog synes jeg lige det skal bemærkes, at mange af de studier er foretaget med overvægtige og i flere tilfælde er stigningen i FFM så beskeden at en stor del kan forklares ved andre tilpasninger end øget muskelmasse.

Når det er sagt så er der altså erfaring der viser det bestemt kan lade sig gøre, også uden at man er fuldstændig fanatisk med timingen og indholdet af sin kost osv. Guarden skriver f.eks. her at en gut han har trænet for berlingske har gainet 4kg FFM og tabt 10 fedt på 10 uger. Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder, men uanset hvad er det da imponerende tal. Højaktuelt er også filmen 300 og spartanernes træning op til (links i tråden). De blev bestemt ikke stopfodret, men trænede hårdt og meget alsidigt i 4 mdr.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke huske præcist hvor jeg har det tal fra. :blush: Men mener det er det tal man generelt siger nårman taler om et moderat cut.

Men jeg har nu ikke noget videnskabeligt at bakke det op med.

De individuelle forskelle er så store at sådan et "tal" ikke giver nogen mening.

Jeg har da gennemført en cut-periode med 100% fedttab ifølge fedttangsmålinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share