Olietilskud - primært omega-3 mod inflammation


Cache
 Share

Recommended Posts

I et forsøg på at komme noget længerevarende skulderknas til livs, vil jeg forsøge mig med et olietilskud (gerne en blanding omega-3-6-9) pga. omega-3s anti-inflammatoriske effekt. Jeg har kig på et bestemt produkt, som jeg jo ikke må nævne navnet på, men det er udvundet af planteolier. Så vidt jeg har kunnet læse mig til spiller EPA og DHA en rolle i at modarbejde inflammationer, men det fremgår ikke af det olieprodukt som jeg har kig på, om det indeholder nogle mængder af EPA og DHA.

Hvis jeg kigger specifikt på fiskeolier fremgår EPA- og DHA-mængden tydeligt.

Mit spørgsmål går så på om omega-3 fedtsyrerne fra planter har samme anti-inflammatoriske egenskaber som omega-3 fedtsyrer fra fisk? :smile:

Fra fedt-faq'en (mine fremhævninger):

I fisk findes der nogle specielle langkædede n-3 fedtsyrer (Eicosapentaensyre, EPA og Docosahexaensyre, DHA).

Disse fedtsyrer menes at have en forebyggende virkning på udviklingen af hjerte-karsygdomme.

Hos personer med "lav-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det ingen forebyggende effekt

Hos personer med "høj-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det en positiv effekt.

Et indtag på 40-60g fisk (0.6-0.9g n-3)dagligt er det optimale, og resulterede i en reduktion af hjerte-karsygdom med op til 50%

De har antiinflammatorisk virkning, og i dyrestudier er det vist, at et højt indtag af n-3 fedtsyrer kan afhjælpe forskellige former for inflammation.

N-3 fedtsyrer anbefales derfor ved forskellige inflammationsskader hos idrætsudøvere.

Link to comment
Share on other sites

I et forsøg på at komme noget længerevarende skulderknas til livs, vil jeg forsøge mig med et olietilskud (gerne en blanding omega-3-6-9) pga. omega-3s anti-inflammatoriske effekt. Jeg har kig på et bestemt produkt, som jeg jo ikke må nævne navnet på, men det er udvundet af planteolier. Så vidt jeg har kunnet læse mig til spiller EPA og DHA en rolle i at modarbejde inflammationer, men det fremgår ikke af det olieprodukt som jeg har kig på, om det indeholder nogle mængder af EPA og DHA.

Hvis jeg kigger specifikt på fiskeolier fremgår EPA- og DHA-mængden tydeligt.

Mit spørgsmål går så på om omega-3 fedtsyrerne fra planter har samme anti-inflammatoriske egenskaber som omega-3 fedtsyrer fra fisk? :smile:

Fra fedt-faq'en (mine fremhævninger):

Det giver imo ikke meget mening at indtage et kosttilskud indeholdende omega-6 fedtsyrer, da de fleste får tilstrækkeligt af det igennem kosten, derudover virker det proinflammatorisk.

Læste en artikkel om inflammation og ifølge den havde hørfrø olie en langt større anti-inflammatorisk virkning end fiske olie.

Nogen der kan af eller bekræfte ?

Har du et link til artiklen?

Link to comment
Share on other sites

I et forsøg på at komme noget længerevarende skulderknas til livs, vil jeg forsøge mig med et olietilskud (gerne en blanding omega-3-6-9) pga. omega-3s anti-inflammatoriske effekt. Jeg har kig på et bestemt produkt, som jeg jo ikke må nævne navnet på, men det er udvundet af planteolier. Så vidt jeg har kunnet læse mig til spiller EPA og DHA en rolle i at modarbejde inflammationer, men det fremgår ikke af det olieprodukt som jeg har kig på, om det indeholder nogle mængder af EPA og DHA.

Hvis jeg kigger specifikt på fiskeolier fremgår EPA- og DHA-mængden tydeligt.

Mit spørgsmål går så på om omega-3 fedtsyrerne fra planter har samme anti-inflammatoriske egenskaber som omega-3 fedtsyrer fra fisk? :smile:

Fra fedt-faq'en (mine fremhævninger):

Det er fiskeolie (EPA & DHA) du skal indtage. "plante-omega-3" "ALA" har i studier ikke vist sig at have samme anti-inflammatoriske effekt som EPA & DHA som i fiskeolie. Vær opmærksom på at du som Dines skriver højst sandsynligt ikke behøver tilskud af omega-6 da de fleste får rigeligt af disse. Alt efter kropsvægt bør du indtage omkring 2-3g aktive omega-3 fedtsyrer (EPA & DHA) dagligt i min 3 mdr for at se effekt. Omega-3 har dog ikke nogen videnskabelig effekt på skuldersmerter, men i teorien kan de hjælpe, hvis der er en inflammatorisk komponent i din smerte. Det kan en veluddannet fysioterapeut give dig et bud på.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge den her http://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3 gælder der at:

5 grams of flaxseed oil provides ca. 8 grams of ALA, which is converted in the body to EPA and then DHA at an efficiency of (5%-10%), and (2%-5%) respectively.[

Så som jeg ser det burde effekten kunne opnåes med planteolie, men der skal bare en del mere til for at få den ønskede mængde EPA/DHA.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hej. :smile:

En debat-deltager skriver: "Læste en artikkel om inflammation og ifølge den havde hørfrø olie en langt større anti-inflammatorisk virkning end fiske olie. Nogen der kan af eller bekræfte ?"

For 5-10 år siden havde jeg en teori om, at n-3-fedtsyren i hørfrøolie havde en effekt, som n-3-fedtsyrerne EPA/DHA i fiskeolie ikke kan resultere i. Men jeg har aldrig hørt andre kostvejledere været inde på dette emne. Jeg vil lige gå hjem og læse min gamle teori igennem igen. Så vil jeg vende tilbage.

God weekend.

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens" sport".

Edited by Jan Projekt Smørhul
Link to comment
Share on other sites

Søgte lidt på pubmed omkring ALA vs DHA/EPA mod inflammation. Her er hvad der poppede op:

Her ser det ud til at ALA og DHA har ca. samme effekt både kvali- og kvantitativt... De har desværre ikke taget EPA med i deres undersøgelse.

Biochem Biophys Res Commun. 2005 Oct 28;336(3):909-17. Links

Anti-inflammatory effects of polyunsaturated fatty acids in THP-1 cells.Zhao G, Etherton TD, Martin KR, Vanden Heuvel JP, Gillies PJ, West SG, Kris-Etherton PM.

Department of Nutritional Sciences, The Pennsylvania State University, University Park, PA, USA.

The effects of linoleic acid (LA), alpha-linolenic acid (ALA), and docosahexaenoic acid (DHA) were compared to that of palmitic acid (PA), on inflammatory responses in human monocytic THP-1 cells. When cells were pre-incubated with fatty acids for 2-h and then stimulated with lipopolysaccharide for 24-h in the presence of fatty acids, secretion of interleukin (IL)-6, IL-1beta, and tumor necrosis factor-alpha (TNFalpha) was significantly decreased after treatment with LA, ALA, and DHA versus PA (P < 0.01 for all); ALA and DHA elicited more favorable effects. These effects were comparable to those for 15-deoxy-delta12,14-prostaglandin J2 (15d-PGJ2) and were dose-dependent. In addition, LA, ALA, and DHA decreased IL-6, IL-1beta, and TNFalpha gene expression (P < 0.05 for all) and nuclear factor (NF)-kappaB DNA-binding activity, whereas peroxisome proliferator-activated receptor-gamma (PPARgamma) DNA-binding activity was increased. The results indicate that the anti-inflammatory effects of polyunsaturated fatty acids may be, in part, due to the inhibition of NF-kappaB activation via activation of PPARgamma.

PMID: 16169525 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Denne artikel siger det modsatte, men der mangler refererencer til påstanden...

J Am Coll Nutr. 2002 Dec;21(6):495-505. Links

Omega-3 fatty acids in inflammation and autoimmune diseases.Simopoulos AP.

The Center for Genetics, Nutrition and Health, Washington, DC 20009, USA. [email protected]

Among the fatty acids, it is the omega-3 polyunsaturated fatty acids (PUFA) which possess the most potent immunomodulatory activities, and among the omega-3 PUFA, those from fish oil-eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA)--are more biologically potent than alpha-linolenic acid (ALA). Some of the effects of omega-3 PUFA are brought about by modulation of the amount and types of eicosanoids made, and other effects are elicited by eicosanoid-independent mechanisms, including actions upon intracellular signaling pathways, transcription factor activity and gene expression. Animal experiments and clinical intervention studies indicate that omega-3 fatty acids have anti-inflammatory properties and, therefore, might be useful in the management of inflammatory and autoimmune diseases. Coronary heart disease, major depression, aging and cancer are characterized by an increased level of interleukin 1 (IL-1), a proinflammatory cytokine. Similarly, arthritis, Crohn's disease, ulcerative colitis and lupus erythematosis are autoimmune diseases characterized by a high level of IL-1 and the proinflammatory leukotriene LTB(4) produced by omega-6 fatty acids. There have been a number of clinical trials assessing the benefits of dietary supplementation with fish oils in several inflammatory and autoimmune diseases in humans, including rheumatoid arthritis, Crohn's disease, ulcerative colitis, psoriasis, lupus erythematosus, multiple sclerosis and migraine headaches. Many of the placebo-controlled trials of fish oil in chronic inflammatory diseases reveal significant benefit, including decreased disease activity and a lowered use of anti-inflammatory drugs.

PMID: 12480795 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Har desværre ikke fuld adgang til denne artikel, men her nævner de også at ALA er mindre effektivt, det er vist bare på et mere generelt plan end inflammation.

Am J Clin Nutr. 2006 Jun;83(6 Suppl):1477S-1482S. Links

n-3 fatty acids and cardiovascular disease.Breslow JL.

Rockefeller University, New York, NY 10021, USA. [email protected]

The results of prospective cohort studies indicate that consuming fish or fish oil containing the n-3 fatty acids eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) is associated with decreased cardiovascular death, whereas consumption of the vegetable oil-derived n-3 fatty acid a-linolenic acid is not as effective. Randomized control trials (RCTs) in the context of secondary prevention also indicate that the consumption of EPA plus DHA is protective at doses <1 g/d. The therapeutic effect appears to be due to suppression of fatal arrhythmias rather than stabilization of atherosclerotic plaques. At doses >3 g/d, EPA plus DHA can improve cardiovascular disease risk factors, including decreasing plasma triacylglycerols, blood pressure, platelet aggregation, and inflammation, while improving vascular reactivity. Mainly on the basis of the results of RCTs, the American Heart Association recommends that everyone eat oily fish twice per week and that those with coronary heart disease eat 1 g/d of EPA plus DHA from oily fish or supplements. Directions for future research include (1) RCTs to confirm the initial trials showing that EPA plus DHA decreases cardiovascular death and additional studies to determine whether this effect is due to EPA, DHA, or the combination; the dosage of the effective components; and whether the mechanism of action in humans is prevention of fatal arrhythmias. (2) Clinical studies to determine whether the reduction in cardiovascular disease risk factors is due to EPA, DHA, or the combination and the dosage of the effective components. (3) Clinical studies to determine whether vegetable oil-derived alpha-linolenic acid added to a diet enriched in n-6 fatty acids can effectively substitute for fish oil-derived EPA plus DHA.

PMID: 16841857 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Denne nævner også at DHA/EPA skulle være mere effektiv, men bruger desværre ikke tid på at teste ALA..

Curr Atheroscler Rep. 2004 Nov;6(6):461-7. Links

Omega-3 fatty acids and inflammation.Mori TA, Beilin LJ.

School of Medicine and Pharmacology--Royal Perth Hospital Unit, The University of Western Australia, Medical Research Foundation Building, Perth, Western Australia 6847, Australia. [email protected]

Dietary omega-3 (n-3) fatty acids have a variety of anti-inflammatory and immune-modulating effects that may be of relevance to atherosclerosis and its clinical manifestations of myocardial infarction, sudden death, and stroke. The n-3 fatty acids that appear to be most potent in this respect are the long-chain polyunsaturates derived from marine oils, namely eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA), and this review is restricted to these substances. A variety of biologic effects of EPA and DHA have been demonstrated from feeding studies with fish or fish oil supplements in humans and animals. These include effects on triglycerides, high-density lipoprotein cholesterol, platelet function, endothelial and vascular function, blood pressure, cardiac excitability, measures of oxidative stress, pro- and anti-inflammatory cytokines, and immune function. Epidemiologic studies provide evidence for a beneficial effect of n-3 fatty acids on manifestations of coronary heart disease and ischemic stroke, whereas randomized, controlled, clinical feeding trials support this, particularly with respect to sudden cardiac death in patients with established disease. Clinically important anti-inflammatory effects in man are further suggested by trials demonstrating benefits of n-3 fatty acids in rheumatoid arthritis, psoriasis, asthma, and inflammatory bowel disorders. Given the evidence relating progression of atherosclerosis to chronic inflammation, the n-3 fatty acids may play an important role via modulation of the inflammatory processes.

PMID: 15485592 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Har ikke kunnet finde nogle artikler der hentyder til at ALA skulle være bedre end fiskeolien... Så jeg vil stadig holde mig til fiskeolien

Link to comment
Share on other sites

ALA skal omdannes til EPA for at have indflydelse på eicosanoiderne som bl.a. styrer inflammation. Da denne omdannelse højst er 15% er EPA langt at foretrække fremfor ALA. Fedtsyrerne kan dog også have en direkte indflydelse på immunsystemet herudover (som også har indflydelse på inflammationsprocessen).

Omega-6 skal ikke indtages da det trækker i den forkerte retning - pånær GLA som har en gunstig effekt (boragoolie og kæmpenatlysolie).

Omega-9 er der ikke grund til at tage - det har dog formentlig en lille effekt i gunstig retning.

Der findes nogle produkter hvor EPA/DHA/GLA kan købes samlet i kapsler - de anbefalede mængder er typisk alt for små og der bliver alt for dyrt at tage kapslerne i store doser.

Normalt skal man op i 2,6 gram omega-3 og 1,4 gram GLA for at få effekt ifølge de videnskabelige artikler. Det er dog muligt at man kan nøjes med mindre når begge tages samtidig da nogle artikler nævner, at der kan være mulighed for synergistisk effekt de to imellem. Tager man disse bør man samtidig også skære ned i omega-6 og animalsk fedt for at få bedst mulighed for effekt. Sådanne høje doser opnås bedst ved at finde et tilskud på flaskeform (i hvert fald mht. EPA).

Bliver fedtindtaget småt kan man eventuelt supplere med omega-9 (olivenolie eller rapsolie).

Godt med grøntsager, frugt og nødder (evt vitaminpille) for at få antioxidanter til at beskytte olierne og som endvidere også har indflydelse på omdannelsen til eicosanoiderne, vil være hensigtsmæssigt.

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :smile:

Jeg vil - som NØRD OG ILDSJÆL - gå hjem og læse min gamle teori igennem. Og så vil jeg lade dig og fagfolk, der bruger Pubmed/Medline m.m., afgøre, om der er noget om min "skæve" teori.

Måske kan I skyde min prøveballon ned med det samme. Og det er jo i og for sig fint nok.

DET, SOM JEG FORSØGER AT SIGE ER, AT VI KOMMER LÆNGST, HVIS VI LADER NØRDER/ILDSJÆLE/PATIENTER OG FAGFOLK SUPPLERE HINANDEN. DER FINDES EKSEMPLER PÅ COMPUTER/IT-NØRDER, DER HAR GJORT BRUG AF NOGLE SKÆVE IDEER, SOM FAGFOLK IKKE HAR TÆNKT PÅ.

Det går ud på, at vi ALLE er ydmyge og kender vores begrænsninger. F.eks kender jeg til kildekritik. Så det være dumt af mig ikke at erkende, at et minus/ en svaghed ved Projekt Smørhul er, at jeg ikke længere bruger Pubmed/Medline og Cochrane, som flere fagfolk bruger. Dog bruger jeg "RIMELIGE PÅLIDELIGE" kilder som lægemiddelstyrelsens produktresume m.m., når jeg udtaler mig om f.eks medicin mod angst.

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens" sport".

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Antaeus skriver: "Der findes nogle produkter hvor EPA/DHA/GLA kan købes samlet i kapsler - de anbefalede mængder er typisk alt for små og der bliver alt for dyrt at tage kapslerne i store doser".

Det er en god pointe, som de færreste forbruger faktisk er klar over.

EPA/DHA er jo fra fiskeolie. GLA er fra en af 2 planter. OG ALA er fra hørfrøolie.

Så faktisk findes der en EPA/DHA/GLA/ALA-kapsel; det vil sige en med fiskeolie, hørfrøolie og en af de 2 planter.

Personligt tager jeg sådanne 2 om dagen, men som Antaeus siger, er det en dyr løsning.

Ifølge producenten må dagsdosis på 1 kapsel om dagen ikke overskrides. Jeg spurgte producent hvad grunden var, da mængderne var utrolig små. Producent sagde, at det var noget med lovgivning.

Jeg overvejede at tage 4, da det så ville give en passende mængde af EPA/DHA fra fiskeolie og ALA fra hørfrøolie.

Så skrev hun, at folk uden problemer kan nøjes med en. Mens folk med med helbredsproblemer kan tage 2. men ingen behøver 4.

Jeg svarede ikke tilbage, da det er vildledning. Det er unødvendigt her at gå i deltajer. De kunne måske godt henvist til en af deres pharmaceuter eller hvad de bruger. Men det ville blot blive en sludder for en sladder, så det gider jeg ikke.

Jeg vil som jeg sagde før blot give Anteaus ret i hans pointe. Den travle forbruger uden fagviden bliver simpelthen vildledt utrolig meget. De er ikke i stand til at gennemskue informationerne.

Desværre er der så meget reklame-pjat på varedeklarationen af flere af disse produkter, at man burde melde dem. Men personligt gider jeg ikke, da jeg blander mig i nok ting i forvejen. Men den travle forbruger uden fagviden, der bare går ind og får en sludder for en sladder med personalet i forskellig butikker vil helt sikkert blive vildledt.

Hvis der sidder nogle fagfolk og er vant til at melde producenter til myndighederne, er her en opfordring til disse. Personligt gider jeg ikke gøre noget ved det. Jeg har nøjes med at melde en bestemt producent af en kendt vitaminpille til myndighederne.

Skal producenters reklamer og varedeklarationer ikke godkendes af myndighederne, førend at de kommer på markedet? Jeg er forvirret, da producenter slipper af med alt for meget. Måske er jeg naiv, men jeg troede faktisk, at reklamerne og varedeklarartioner på det danske marked skulle godkendes af myndighederne. Skal de ikke det?

P.S:

Jeg kan ikke finde de 5/10-årige gamle papirer, som jeg sendte til fedtstof-forsker Tine tholstrup. Men min teori skal jeg nok huske at komme ind på, når jeg får tid på et tidspunkt.

venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :smile:

P.g.a. flytterod har jeg ikke adgang til alle mine papirer. Så jeg kan ikke finde min teori, der vist fyldte ca. 2 A4-ark om hørfrøolie, der indholder n-3-fedtsyren ALA, versus fiskeolie, der indeholder n-3-fedtsyrerne EPA og DHA.

Men jeg kan komme med en nogenlunde teori alligevel.

Det er jo forbudt at henvise til producenten, så jeg vil blot sige, at det drejer sig om en grønlæbet musling, der indeholder en bestemt n-3-fedtsyre, som forskerne har givet navnet permidonic-acid. Der skulle i følge reklamen være tale om ETA - Eicosa Tetraeonic Acid.

Jeg har som sagt flytterod, men så vidt jeg husker, skulle det dreje sig om "mellemproduktet" mellem ALA (fra hørfrøolie) og EPA (fra fiskeolie).

Jeg regnede dengang ud, at hvis man tog hørfrøolie (ALA) fremfor den grønlæbede musling (ETA), ville man få langt mere ETA, da ALA skulle omdannes til ETA og videre til EPA og DHA.

Læge Peter Marckmann, der har arbejdet på Forskningsinstitut for Human Ernæring på Kvl-Landbohøjskolen havde for nogle år siden en grov tommelfingerregel, der sagde, at ca. 10 % af ALA (fra f.eks hørfrø) omdannes videre til EPA/DHA. Så man skulle nemt kunne undvære olie fra den grønlæbede musling, hvis man får bare en lillle smule hørfrøolie.

ETA skulle vist ifølge nogle fagpersoner have en meget gavnlig virkning. Det påstår producenten jo selvfølgelig.

Som nørd/ildsjæl synes jeg, at det lyder mærkeligt. Men jeg vil gerne skyde denne prøveballon op - og så kan fagfolk med deres brug af pubmed/medline og Cochrane afgøre, om det er reklamepjat.

Dette er dog en af grundene til, at jeg som privatperson også tager hørfrøolie. En anden grund er, at flere alternative fagfolk mener, at indholdet af lignaner i hørfrø er sundt. Hvor mange lignaner, der er i de forskellige hørfrøolie-produkter ved jeg ikke, da jeg kun bruger 2 forskellige slags kapsler med hørfrøolie. Men man kan jo altid spørge producenten af hørfrøolie.

Ellers vil jeg sige, at fiskeolie (EPA/DHA) er end bedre løsning en hørfrøolie (ALA), da EPA og DHA er længere nede i omdannelsesprocessen. Og da Peter Marckmanns grove tommelfingerregel siger, at kun ca. 10 % af ALA omdannes til EPA/DHA, er det selvfølgelig vigtigt ikke at undervurdere fiskeolien og overvurdere hørfrøolien.

venlig hilsen jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share