OperationX i aften kl. 20.00


Rall
 Share

Recommended Posts

... men hvor om alt - så gjorde det program ikke "dyt fis" til forskel i min verden og tror ikke det kommer til at ændre noget synderligt!!

Synes ikke man sidder med fornemmelsen af at Op X kan bringe noget nyt på bordet alt andet end lige at nu ved "fru Danmark" at man rent faktisk stadigvæk KAN købe slankepiller på nettet uden problemer og højst sandsynligt kan det et stykke frem i tiden???!!

Tror næppe heller at det for en synlig konskvens for postDK og deres nuværende samt potentielle kunder... der er jo mange penge i den slags postfragtning!

Tror heller ikke det får nogen særlig konskvens for diverse kosttilskudsfirmaer... kan ikke lige se hvordan? De finder jo nok bare en vej udenom igen hvis lovgivningen skulle blive strammet!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
De blå indeholder så vidt jeg er orinteret synerpine istedet for efedrin = tæt på virkningsløse og ufarlige.

Blå Therma Power indeholder stoffet synephrine, som øger stofskiftet og får hjertet til at slå hurtigere. Men stoffet kan i værste fald være livsfarlig.

- Den gruppe stoffer som bla. findes i det pågældende præparat kan stimulere kroppen for kraftigt så blodtrykket kan stige, så ens temperatur-regulation kan bryde sammen så man bliver for varm. Har man en sygdom i forvejen bliver det endnu værre. Alt det kan bla. føre til, at man dør af en hjertesygdom, siger læge og ekspert i kosttilskud, Jerk W. Langer til DR Syd.

Link to comment
Share on other sites

Det er også min erfaring, men ved ærligt talt ikke hvori forskellen mellem ephedrin og ephedra består? Enlighten me, please :smile:

Ephedra er den plante som der udvindes efedrin fra, udover efedrin kan der også udvindes pseudoefedrin som bl.a. har været brugt til stoppet næse og lign. (den har også en adrenerg agonistisk effekt omend det ikke påvirker det systemiske kredsløb i samme grad som efedrin).

Efedra er for øvrigt også blevet brugt meget til at fremstille metamfetamin ("crystal meth") på hjemmelaboratorier (det er forholdsvis simpelt) så der har været en del bøvl med lovligheden af stoffet i USA.

Blå Therma Power indeholder stoffet synephrine, som øger stofskiftet og får hjertet til at slå hurtigere. Men stoffet kan i værste fald være livsfarlig.

- Den gruppe stoffer som bla. findes i det pågældende præparat kan stimulere kroppen for kraftigt så blodtrykket kan stige, så ens temperatur-regulation kan bryde sammen så man bliver for varm. Har man en sygdom i forvejen bliver det endnu værre. Alt det kan bla. føre til, at man dør af en hjertesygdom, siger læge og ekspert i kosttilskud, Jerk W. Langer til DR Syd.

Ja det lyder godt nok som en gang teoretisk :blahblah:.

En meget kraftig (og vedvarende) vasokonstriktion (dvs. karsammentrækning) kan mindske kroppens mulighed for at afgive varme via konvektion, men i så fald at et farmaka skulle inducere en så kraftig, og lidet regulerbar vasokonstriktion, så er der andre problemer tilstede end temperaturhomoestasen, desuden bruges konvektion ikke til kritisk at afgive varme når man snakker hypertermi, her er evaporation (svedafgift) vigtigere - og alt andet lige øges svedafgiften ved adrenerge reaktioner.

Så nu er det jo farligt at modsige en "ekspert i kosttilskud" men det lyder godt nok som en gang ævl. I de fleste store reviews der er lavet med synephrine har dets effekt været højest tvivlsom, og i forbindelse med sundhedsrisici er det eneste problem der er kendt, mig bekendt lidt hovedpine nu og her.

Edit: Nå kunne så lige ved nærmere læsning se det drejede sig om Jerk Langer, han plejer jo ellers at have rimelig godt styr på sine ting :dry:, men det kunne jo være han var blevet mistolket af pressen som det skete for Morten Z her for ikke så lang tid siden..

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Undertegnede så programmet Operation X i går aftes, og må sige at jeg er noget skuffet. Måske har jeg bare været naiv, men jeg mente at Operation X var seriøs journalistik, mange af os var helt sikkert begejstret over at ham Rudy gutten blev sat på plads. Nu vælger de så bare et emne man ved lidt om, og fy for satan hvor var den historie ensidet. Men den ene side de valgte at vise var til gengæld også fyldt med fejl!

Jeg savner svar på:

- hvorfor man i det hele taget vælger et emne som dette når den almindelige dansker kan pege på emner der har langt større betydning for borgernes sikkerhed (eks. narko, organiseret kriminalitet, hate crimes etc.)

- hvor alle de omtalte dødsfald har fundet sted???

- hvorfor man blander dopingspøgelset ind i det her. At et produkt er doping er ikke ensbetydende med at det er hverken ulovligt eller farligt. Mange danskere doper sig hver dag, eller ihvertfald i weekenden med C2H5OH også kaldet alkohol. Dette stof er på dopinglisten og derfor at betragte som doping. Til gengæld er koffein ikke på dopinglisten, men det kan give rystelser og hjertebanken.

- hvorfor man ikke vælger at nuancere brugen af produktet for at anskueliggøre at det ikke er for alle. Ja det kan være farligt hvis man har dårligt helbred, men det kan ibuprofen altså også. Det kan du købe nede på benzintanken.

Jeg er skeptisk ved:

- at to tydeligt overvægtige kvinder sidder og beskriver hvordan de fygtede for deres liv efter brug af Therma Power, i øvrigt med visse symptomer som er stik det modsatte af hvad man egentlig bør opleve. Kunne de ikke lige ha' angivet hvor mange de havde taget. Jeg ved med mig selv, at jeg ofte tænker "bare lige 5-6 m&m's peanuts", og ender med at æde hele posen (rekorden er 1.3 kg på en gang :) ) Samme kan gøre sig gældende her, "jeg tager bare en pille, men jeg vejer jo 50 kg for meget, kan sikkert godt tåle 5 stk selv om mit blodtryk er 180/100... Nu nævnte de at de havde fået tusindvis af henvendelser fra folk som havde brugt det. De vælger jo nok de mest spektakulære, og sandheden i deres fortælling gradbøjes nok også lidt når kameraet ruller (ja, det er indicier...)

- at ingen nævner muligheden for allergiske reaktioner overfor dette produkt som er fremstillet af naturlige ingredienser, og ikke syntetisk ved en medicinalvirksomhed. Der kan være en urenhed, eller andet der medfører en ubehagelig reaktion.

- at man fuldstændig overser det faktum at dansk fødevarelovgivning er langt mere restriktiv end nogen af de lande vi normalt sammenligner os med ("Forbuds"-Sverige er et godt eksempel). Og hvorfor er den så restriktiv.

- at man forsøger at give Postdanmark en del af ansvaret for trafikken af produktet. Kan de da slet ikke se hvilke følger det vil få hvis man begynder at skulle kontrollere alle pakker. Højere priser, langsommere ekspedition, privat foranstaltet kurer som sikkert eskalerer lidt ud over kosttilskud osv.

Jeg mener ansvaret ligger for oplysning omkring og brug af produktet ligger hos forbrugeren. Det er dog myndighedernes ansvar at sørge for at de mange, ja rigtig mange, langtidsstudier mv. der er foretaget for ECA stacks, bliver tilgængelige og fordøjelige for forbrugeren.

ECA stacks er blevet anvendt af millioner af mennesker i den Vestlige verden, og jeg har endnu ikke, på trods af ihærdig søgen, kunne finde et eksempel på et dødsfald som er direkte forbundet med brug af ECA. Det tætteste vi kommer på er en knægt fra et college football team i det sydlige Californien der for 4 år siden døde af dehydrering under træning. Historien fortæller at han ville tabe sig, brugte ECA og trænede superhårdt uden at indtage nok væske, lidt ligesom når boksere går i sauna osv. Denne tilstand kan man også nå uden at bruge ECA, men det er da rigtigt at diuretica (væskedrivende) stoffer hjælper det på vej. Havde han ikke været en knallert, eller bedre oplyst, ville det slet ikke være gået sådan. Jeg har desværre ikke noget link til historien, kun en artikel fra et gammelt amerikansk livsstils blad

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Blå Therma Power indeholder stoffet synephrine, som øger stofskiftet og får hjertet til at slå hurtigere. Men stoffet kan i værste fald være livsfarlig.

- Den gruppe stoffer som bla. findes i det pågældende præparat kan stimulere kroppen for kraftigt så blodtrykket kan stige, så ens temperatur-regulation kan bryde sammen så man bliver for varm. Har man en sygdom i forvejen bliver det endnu værre. Alt det kan bla. føre til, at man dør af en hjertesygdom, siger læge og ekspert i kosttilskud, Jerk W. Langer til DR Syd.

Det er nyt for mig. Så vidt jeg er orienteret er synerpine meget ineffektivt ifht vægttab.

Her er en case fra Mayo Clinic hvor de mistænker stacker II indeholdene synerpine som det udløsende ifht en blodprop i hjernen.

http://www.mayoclinicproceedings.com/insid...ID=881&UID=

Eksempel på et andet studie:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=16164886

CONCLUSION: Ephedra-free weight loss supplements have significant cardiovascular stimulant actions, similar to ephedra. These effects are not likely caused by C. aurantium alone, because an eightfold higher dose of synephrine (Advantra Z) had no effect on blood pressure, but may be attributable to caffeine and other stimulants in the multi-component formulation.

De sammenlignede flere forskellige populære produkter. Det ene havde 8gange så meget synerpine end andre, men dette gav ingen øget effekt på blodtrykket.

Her er et studie der viser at synerphrine indeholdende produkter forøger fedttabet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...t_uids=12939122

Dog slås det fast at der skal flere studier til.

En case hvor der opstår hjertebanken og dobbeltslag hos en bruger af synerpine indeholdende fat burner:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Synerphrine mistænkes igen, men det er ikke klart hvilket af indholdsstofferne giver denne reaktion.

Produktet er Xenadrine EFX.

Det samme produkt som gav ganske voldsom blodtryksstiging i studiet ovenfor!

Studie der viser signifikant forhøjet blodtryk efter indtag af Synephrine, hos unge sunde voksne.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Smerter i brystet efter indtag af synephrine indeholdende produkt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_docsum

Spørgsmålet er så: hvor hyppige er disse bivirkninger?

Er de relateret til Synerphrine, eller er der andet der spiller ind?

Blodtryksstigning er rapporteret i alle tilfælde, men er det lige som med ephedrin transient og forsvinder efter en uges brug?

Jeg tror ikke at lægen har belæg for det han siger. Der er nogle advarselslamper ved disse produkter som skal tages alvorligt! Men Han fremsætter det som en klart fastslået sammenhæng, det er ikke rigtigt. Der mangler mange flere studier på området.

Det er dog godt at der advares om produkterne, for de ser ikke ud til at være risikofrie!

Man skal nok tænke sig om og overveje om en risiko for hjerneblødninger og hjerteproblemer, er det værd for at tabe sig en smule hurtigere?

Der er kun få case reports, så det er sandsynligvis ikke synderligt udbredt med disse bivirkninger. Men hvorfor tage risikoen?

"Jeg er mega shredded, men savler og må gå med stok pga en hjerneblødning..."

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt fra en anden tråd omkring emnet hvor en af de medvirkende i programmet udtaler sig:

-------------------

Ja, det er netop problemet. Men når man bedriver den form for platte og useriøse form for journalistik så har man ikke 'tid' til at se tingene fra mere end én side. Man skal bare have en god historie som går rent ind kl. 20.00 i prime time. For at få Operation X til at se tingene fra mere end én side har vi endda sendt dem vores bromatologs vurdering af synefrin/koffein. Men den har de overhovedet ikke brugt. De kunne i det mindste have været så seriøse at tage vores vurdering med i programmet.

Synefrin er lovligt at anvende i kosttilskud i alle andre EU lande - blot ikke i DK. Det er i sig selv yderst betænkeligt i relation til varernes frie bevægelighed som er en af grundpillerne i EU-samarbejdet.

Dog kan et land som DK godt gå enegang i sådanne sager hvis de nationale myndigheder mener et produkt udgør en fare for folkesundhede - ligesom man gjorde med transfedtsyrer. For at gå enegang i EU skal landet (i dette tilfælde DK) dog have deres dokumentation 100 % i orden. Det mener vi ikke de har. I forbindelse med sagen har vores regulatoriske rådgiver (en bromatolog) gennemgået den bagvedliggende dokumentation der ligger til grund for at advare og forbyde synefrin.

http://www.nutrinord.dk/vurdering.pdf

Læs evt. selv selve materialet igennem og dan jeres egen mening.

Fra: http://www.bodybuilding.dk/viewtopic.php?p=116219#116219

-------------------

Forholder det sig sådan at der ikke er grundlag for de skrappe advarseler som myndighederne er kommet med synes jeg det er MEGET betænkeligt for at sige det mildt.

Link to comment
Share on other sites

- hvor alle de omtalte dødsfald har fundet sted???

- hvorfor man blander dopingspøgelset ind i det her. At et produkt er doping er ikke ensbetydende med at det er hverken ulovligt eller farligt. Mange danskere doper sig hver dag, eller ihvertfald i weekenden med C2H5OH også kaldet alkohol. Dette stof er på dopinglisten og derfor at betragte som doping. Til gengæld er koffein ikke på dopinglisten, men det kan give rystelser og hjertebanken.

- hvorfor man ikke vælger at nuancere brugen af produktet for at anskueliggøre at det ikke er for alle. Ja det kan være farligt hvis man har dårligt helbred, men det kan ibuprofen altså også. Det kan du købe nede på benzintanken.

Jeg er skeptisk ved:

- at to tydeligt overvægtige kvinder sidder og beskriver hvordan de fygtede for deres liv efter brug af Therma Power, i øvrigt med visse symptomer som er stik det modsatte af hvad man egentlig bør opleve. Kunne de ikke lige ha' angivet hvor mange de havde taget. Jeg ved med mig selv, at jeg ofte tænker "bare lige 5-6 m&m's peanuts", og ender med at æde hele posen (rekorden er 1.3 kg på en gang :) ) Samme kan gøre sig gældende her, "jeg tager bare en pille, men jeg vejer jo 50 kg for meget, kan sikkert godt tåle 5 stk selv om mit blodtryk er 180/100... Nu nævnte de at de havde fået tusindvis af henvendelser fra folk som havde brugt det. De vælger jo nok de mest spektakulære, og sandheden i deres fortælling gradbøjes nok også lidt når kameraet ruller (ja, det er indicier...)

ECA stacks er blevet anvendt af millioner af mennesker i den Vestlige verden, og jeg har endnu ikke, på trods af ihærdig søgen, kunne finde et eksempel på et dødsfald som er direkte forbundet med brug af ECA. Det tætteste vi kommer på er en knægt fra et college football team i det sydlige Californien der for 4 år siden døde af dehydrering under træning. Historien fortæller at han ville tabe sig, brugte ECA og trænede superhårdt uden at indtage nok væske, lidt ligesom når boksere går i sauna osv. Denne tilstand kan man også nå uden at bruge ECA, men det er da rigtigt at diuretica (væskedrivende) stoffer hjælper det på vej. Havde han ikke været en knallert, eller bedre oplyst, ville det slet ikke være gået sådan. Jeg har desværre ikke noget link til historien, kun en artikel fra et gammelt amerikansk livsstils blad

/Michael

Rigtigt godt indlæg :smile:

Der er et væld af studier der har fundet frem til ECA stacks er sikre at bruge, men der har været blodpropper i hjerne og hjerteproblemer som følge af ECA brug hos sunde unge mennesker.

Så i brug er der en lille gruppe der får meget alvorlige bivirkninger.

At folk ikke decideret dør af produktet er ikke en anbefaling i sig selv, men nærmere et indblik i Journalistens "integritet" og "evne" til at researche på emnet.

De bivirkninger de omtaler kan handle om at de er hypersensitive over for stimulanser. Nogle mennesker skal bare holde sig væk fra sådanne produkter. En del af deres symptomer var dog meget dramatiske omend totalt ukendte i forbindelse med ECA produkter. Det virkede som en ordentlig omgang hysteri.

Det er en god kommentar til Doping. Doping er næsten blevet synonym med noget farligt, ulovligt og fordækt.

Der er utallige medicinske produkter, der bruges af et bredt udsnit af befolkningen uden at være skadelige og samfundsundergravende :laugh:

I USA er ephedra forbuddet også ophævet flere steder med henvisning til at der ikke er nen god nok dokumentation til at man kan forbyde produktet.

Jeg syntes det er værd at hæfte sig ved at produkterne forbydes efter pres fra medierne. Det er ikke sket, som en følge af en vurdering af, at der har været for mange rapporter om bivirkninger.

Der er sandt nok ganske mange tilfælde af voldsomme bivirkninger ved brug af smertestillende medicin i håndkøb. Men jeg btror at afvejningen er at overvægt kan overvindes via kost og motion alene. Disse produkter kan undværes. hvor imod mennesker med alvorlige smerter, ledproblemer etc. ikke har andre bedre muligheder end NSAIDS.

Link to comment
Share on other sites

http://netavisen.newspaq.dk/indland/?aid=213644

Lidt sjovt, at det først kommer til det nu. Synes operation x længe har været utroligt "selvtægts" prægede og et idiotprogram.

Om ovenstående nyhedskilde så er 100% pålidelig skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Edit: spørger du mig skulle programmets producenter også sigtes for en hel masse andre ting...

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

http://netavisen.newspaq.dk/indland/?aid=213644

Lidt sjovt, at det først kommer til det nu. Synes operation x længe har været utroligt "selvtægts" prægede og et idiotprogram.

Om ovenstående nyhedskilde så er 100% pålidelig skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Dejligt at se. Ikke mindst i lyset af, at deres iver efter at lave sensationsjournalistik ikke straks videregav deres informationer om Rudy F. til politiet.

Læser man Pressenævnets afgørelser igennem dukker Operation X og folkene jo også op gentagne gange hvor de får 'næser' for deres journalistike evner....eller mangel på samme :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt læsning for dem der gider... Jeg vil primært opfordre de der måtte være skeptiske over for de omtalte produkter til at læse det, men nørderne må da goså være med :smile:

Safety assessment and determination of tolerable upper limit for ephedra

An herbal supplement containing Ma Huang-Guarana for weight loss: a randomized, double-blind trial

Safety and efficacy of long-term treatment with ephedrine, caffeine and an ephedrine/caffeine mixture.

Herbal ephedra/caffeine for weight loss: a 6-month randomized safety and efficacy trial

Der findes et hav af artikler og clinical studies på emnet, hvoraf "The Cantox Report" nok er en af de mest kendte. En 194 siders sag som konkluderer på baggrund af 12 studier vedrørende kombinationen af koffein og ephedrin og mulige risici. Ikke alting er rosenrødt, men oftest er det jo sådan at produkter uden bivirkninger også er produkter uden virkning overhovedet. Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste produkt til regulering af kroppens processer (naturligvis i en grad hvor det gør en forskel) der ikke har bivirkninger hos nogen brugere...

Og så lige et los i skidtet på janteloven... Jeg hader nemlig den forpulede lov, og alle de mennesker der håndhæver den. Der er en tendens til at det danske samfund er gennemsyret af holdning "Danmark og danskerne ved bedst". Vi vil ikke købe grøntsager hvis de er produceret i udlandet, vi vil ikke købe kød hvis det er produceret i udlandet... Ja vi vil kun have danske produkter, hovedsageligt fordi det skulle være sundere, og den danske fødevarestyrelse er naturligvis den bedste og mest fornuftige fødevarestyrelse i EU, så vi danser efter deres fløjte. Nu er det sådan at et godt mål for folkesundhed er gennemsnitlig levetidsalder. Jeg har også taget spædbørnsdødelighed med, da det også er interessant. Først angivet levealder og dernæst antal døde spædbørn pr. 1000 levende fødte. For en række udvalgte lande ser det sådan ud:

Danmark 77,79 år og 4,51/1000

Sverige 80,51 år og 2,76/1000

Tyskland 78,80 år og 4,12/1000

England 78,54 år og 5,08/1000

Holland 78,96 år og 4,96/1000

Norge 79,54 år og 3,67/1000

Letland 71,33 år og 9,35/1000

Estland 72,04 år og 7,73/1000

Finland 78,50 år og 3,55/1000

EU 78,30 år og 5,10/1000 (Dette er med de nye medlemmer dvs østlande)

Japan 81,25 år og 3,24/1000

USA 77,85 år og 6,43/1000

Kilde: https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Det er interessant af DK ligger under EU gennemsnittet i alder, men dog over i infant mortality rate. However, så har jeg eksemplificeret at de nye medlemslande som stadig er meget fattige og forurenet i forhold til vestlige, samt generelt har en lav levestandard, har en mærkbar negativ indflydelse på EU gennemsnittet. Vi har sgu ikke så meget at være stolte af når det kommer til sundhed. Selv amerikanerne som vi ved hver en lejlighed kritiserer for deres privatiserede sundhedssektor, manglende velfærd og understøttelse hos samfundets nederste lag og enorme problem med overvægt hos en stor andel af befolkningen, slår os (knebent) på levealder. Mht. til infant mortality rate, så ligger en stor del af disse hos teenagemødre som er socialt belastet (typisk med alkohol og stofmisbrug til følge). Forholdsmæssigt bliver 4 gange så mange teenagere mødre i USA i forhold til Danmark.

Ja det var lidt kedelig statistik, men Danmark og danskere ved sgu ikke altid bedst!

/Michael

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et los i skidtet på janteloven... Jeg hader nemlig den forpulede lov, og alle de mennesker der håndhæver den. Der er en tendens til at det danske samfund er gennemsyret af holdning "Danmark og danskerne ved bedst". Vi vil ikke købe grøntsager hvis de er produceret i udlandet, vi vil ikke købe kød hvis det er produceret i udlandet... Ja vi vil kun have danske produkter, hovedsageligt fordi det skulle være sundere, og den danske fødevarestyrelse er naturligvis den bedste og mest fornuftige fødevarestyrelse i EU, så vi danser efter deres fløjte. Nu er det sådan at et godt mål for folkesundhed er gennemsnitlig levetidsalder.

/Michael

God pointe. Måske burde myndighederne bruge deres tid på at påvirke folks kostvaner i positiv retning i stedet for at bruge alt deres energi på at køre kampagner mod uskadelige vitamin-piller m.v.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt læsning for dem der gider... Jeg vil primært opfordre de der måtte være skeptiske over for de omtalte produkter til at læse det, men nørderne må da goså være med :smile:

Safety assessment and determination of tolerable upper limit for ephedra

An herbal supplement containing Ma Huang-Guarana for weight loss: a randomized, double-blind trial

Safety and efficacy of long-term treatment with ephedrine, caffeine and an ephedrine/caffeine mixture.

Herbal ephedra/caffeine for weight loss: a 6-month randomized safety and efficacy trial

Der findes et hav af artikler og clinical studies på emnet, hvoraf "The Cantox Report" nok er en af de mest kendte. En 194 siders sag som konkluderer på baggrund af 12 studier vedrørende kombinationen af koffein og ephedrin og mulige risici. Ikke alting er rosenrødt, men oftest er det jo sådan at produkter uden bivirkninger også er produkter uden virkning overhovedet. Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste produkt til regulering af kroppens processer (naturligvis i en grad hvor det gør en forskel) der ikke har bivirkninger hos nogen brugere...

Og så lige et los i skidtet på janteloven... Jeg hader nemlig den forpulede lov, og alle de mennesker der håndhæver den. Der er en tendens til at det danske samfund er gennemsyret af holdning "Danmark og danskerne ved bedst". Vi vil ikke købe grøntsager hvis de er produceret i udlandet, vi vil ikke købe kød hvis det er produceret i udlandet... Ja vi vil kun have danske produkter, hovedsageligt fordi det skulle være sundere, og den danske fødevarestyrelse er naturligvis den bedste og mest fornuftige fødevarestyrelse i EU, så vi danser efter deres fløjte. Nu er det sådan at et godt mål for folkesundhed er gennemsnitlig levetidsalder. Jeg har også taget spædbørnsdødelighed med, da det også er interessant. Først angivet levealder og dernæst antal døde spædbørn pr. 1000 levende fødte. For en række udvalgte lande ser det sådan ud:

Danmark 77,79 år og 4,51/1000

Sverige 80,51 år og 2,76/1000

Tyskland 78,80 år og 4,12/1000

England 78,54 år og 5,08/1000

Holland 78,96 år og 4,96/1000

Norge 79,54 år og 3,67/1000

Letland 71,33 år og 9,35/1000

Estland 72,04 år og 7,73/1000

Finland 78,50 år og 3,55/1000

EU 78,30 år og 5,10/1000 (Dette er med de nye medlemmer dvs østlande)

Japan 81,25 år og 3,24/1000

USA 77,85 år og 6,43/1000

Kilde: https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/index.html

Det er interessant af DK ligger under EU gennemsnittet i alder, men dog over i infant mortality rate. However, så har jeg eksemplificeret at de nye medlemslande som stadig er meget fattige og forurenet i forhold til vestlige, samt generelt har en lav levestandard, har en mærkbar negativ indflydelse på EU gennemsnittet. Vi har sgu ikke så meget at være stolte af når det kommer til sundhed. Selv amerikanerne som vi ved hver en lejlighed kritiserer for deres privatiserede sundhedssektor, manglende velfærd og understøttelse hos samfundets nederste lag og enorme problem med overvægt hos en stor andel af befolkningen, slår os (knebent) på levealder. Mht. til infant mortality rate, så ligger en stor del af disse hos teenagemødre som er socialt belastet (typisk med alkohol og stofmisbrug til følge). Forholdsmæssigt bliver 4 gange så mange teenagere mødre i USA i forhold til Danmark.

Ja det var lidt kedelig statistik, men Danmark og danskere ved sgu ikke altid bedst!

/Michael

Nu bliver det så stærkt off-topic, men jævnfør lige den liste i forhold til det antal danskere der ryger - rygning er den suværent vigtigste enkeltfaktor for den samlede dødelighed hos mennesker, og her snakker jeg ikke bare lungekræft og rygerlunger.

Link to comment
Share on other sites

Nu bliver det så stærkt off-topic, men jævnfør lige den liste i forhold til det antal danskere der ryger - rygning er den suværent vigtigste enkeltfaktor for den samlede dødelighed hos mennesker, og her snakker jeg ikke bare lungekræft og rygerlunger.

Jeg ville egentlig selv have bragt rygning på banen. I et tidligere indlæg i denne tråd kommenteres det at det er medierne der presser myndighederne til en bestemt lovgivning. Det er der nok lidt sandhed i, men jeg har nu alligevel stor tillid til vores nuværende regerings dømmekraft og sunde fornuft. However, fremstiller man en sag i medierne på samme måde som det skete i Operation X vil der muligvis komme et stort pres fra vælgerne til at lovgive stammere på området, og er regeringen populistisk (det er ikke så slemt så længe regeringen er liberal og til tider en smule arrogant fordi de ofte ved bedre end størstedelen af befolkningen (nu er der garanteret nogen som bliver tosset, lad ikke det her blive en idealistisk diskussion :tongue: )) kan det nemt tænkes at et lovforslag hurtigt ryger igennem alle 3 behandlinger, vedtages og viser sig at være uden hold i virkelighedens verden.

Rygning har så mange gange været i medierne, det er påvist (uden nogen tvívl overhovedet!!!) at det skader miljø, sundhed etc. Der er ingen gavnlig effekt af rygning og blev det opfundet i dag, ville det aldrig blive tilladt. Alligvel er det ikke forbudt, ja ikke engang tæt på. Der er ikke engang en alder for hvor gammel man skal være for at ryge (bør ikke forveksles med hvor gammel man skal være for at købe tobak). Ryger man tilstrækkelig mange smøger på en gang kan man dø af det. Ryger man når man har dårligt helbred kan man dø af det. Der er alt mulig grund til at forbyde rygning! Men dette vil nok ikke ske de næste 100 år hvis nogensinde. I DK har vi lige fået en ny rygelov. Denne lov er så fuld af huller og inkonsekvent at det er til grin. Ja, man kunne sågar ikke engang håndhæve den fra 1. april som det var meningen. I andre lande har man gennemført en meget mere konsekvent lovgivning, og håndhæver den. Hovedargumentet er at rygning ikke kun skader dig selv men dine omgivelser. Derfor skal rygning forbydes på offentlige steder. Man kan trække paralleler fra dette til de omtalte slankepiller:

Hvem skader slankepillerne - kun bruger eller også omgivelserne?

Hvornår er de skadelige?

Har de en gavnlig effekt?

osv... find selv på flere...

Jantelov, dobbeltmoral, mangel på sund fornuft, mangel på en gennemgående linje, umyndiggørelse af danskerne, fralægning af ansvar fra brugere over på forhandlere... Lær nu at tage vare på jer selv, søg de oplysninger i skal bruge og tag et ansvar!!! For helvede danskere, I er sgu nogengange lidt svære at blive kloge på!

(Ja, nu er jeg jo selv pæredansk, det vil jeg lige nævne :innocent: )

/Michael

Link to comment
Share on other sites

De blå indeholder så vidt jeg er orinteret synerpine istedet for efedrin = tæt på virkningsløse og ufarlige.

På trods af mange påstande om ovenstående, så indeholder de blå Therma power nøjagtigt det samme som de røde Therma power.. Den eneste forskel er - godt gættet - farven på etiketten.

Therma power indeholder 300 mg Ephedra 8% - som i følge producenten skulle svare til 24 mg ren efedrin. I følge etiketten stammer Ephadra fra planteslægten Ephedra... Dooh..

Jeg benyttede selv Therma power i betragtelige mængder for nogle år siden i forbindelse med et succesfuldt vægttab - men må indrømme at bivirkningerne var for voldsomme til mig! Hjertebanken og humørsvingninger grænsende til det manio/depressive var hverdag. Men jo - de får pulsen op og nedsætter appetitten..

Kender RIGTIG mange piger der har fået store psykiske nedture af dem - vil ALDRIG anbefale folk at æde det lort..

Link to comment
Share on other sites

Joeh :smile: men nu var min pointe også mere at DK har et større antal rygere end mange af de lande vi typisk sammenligner os med i aldersrelateret overlevelse - det giver en skævvridning af overlevelsesstatistikkerne og et forvrænget indtryk af at vores sundhedssystem skulle være dårligere end andre landes.

Link to comment
Share on other sites

På trods af mange påstande om ovenstående, så indeholder de blå Therma power nøjagtigt det samme som de røde Therma power.. Den eneste forskel er - godt gættet - farven på etiketten.

Hvor har du det fra :smile: ? jeg har haft begge 2 i hånden og udover at de blå sælges som ephedra free (efter emballagen), så fik virkede de røde på mig med den effekt som er beskrevet ovenfor i andre indlæg, mens jeg ikke oplevede noget som helst ved indtag af de blå.

De blå :

Hvad indeholder Therma Power (efedrin fri)?

Hver kapsel/tablet indeholder:

CITRUS AURANTIUM……………… 300mg.

CAFFEINE …………………… 200mg.

WHITE WILLOW ………………75mg.

CAYENNE …………………… 50mg.

GINGER ……………………… 40mg.

De røde :

EPHEDRA 8% ……………… 300mg.

CAFFEINE …………………… 200mg.

WHITE WILLOW ………………75mg.

CAYENNE …………………… 50mg.

GINGER ……………………… 40mg.

Edited by Tind
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra :smile: ? jeg har haft begge 2 i hånden og udover at de blå sælges som ephedra free (efter emballagen), så fik virkede de røde på mig med den effekt som er beskrevet ovenfor i andre indlæg, mens jeg ikke oplevede noget som helst ved indtag af de blå.

De blå :

Hvad indeholder Therma Power (efedrin fri)?

Hver kapsel/tablet indeholder:

CITRUS AURANTIUM……………… 300mg.

CAFFEINE …………………… 200mg.

WHITE WILLOW ………………75mg.

CAYENNE …………………… 50mg.

GINGER ……………………… 40mg.

De røde :

EPHEDRA 8% ……………… 300mg.

CAFFEINE …………………… 200mg.

WHITE WILLOW ………………75mg.

CAYENNE …………………… 50mg.

GINGER ……………………… 40mg.

Tjahh - så må der findes to forskellige slags blå Therma Power - har set blå etiket med nøjagtig samme indhold som du beskriver den røde har..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share