Strykeløft's spørgsmål


Jesper88
 Share

Recommended Posts

Hej Motion Online's bruger

-Er der nogen grundregl for hvornår man burde begynde at bruge knæbind, jeg kan lige pt tage 3x3 med 110 kg i squat, og har et max på 125-130 stykker, har ikke haft nogen form for skade med mine knæ nogen sinde, derfor jeg lige vil høre om jeg burde købe nogle så jeg kunne nedsætte chancen for jeg fik? :bigsmile:

-Hvis mine mål omkring maven er 85 på mindste sted og 90 på største sted, vel og mærke når jeg står i afslappet tilstand og ikke suger maven ind, hvilken størrelse tror i jeg skal have i bælte, regner med at købe et GASP bælte til de 300 kr?

mvh. Jesper

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal du bruge knæbindene til?

Hvis du er seriøs med din sport vil jeg mene der er bedre valg end et gasp bælte. Hvis du også gerne vil have lidt smartheds faktor er det dog et fornuftigt kompromis.

Jeg købte det selv pga et akut behov, men for kun 200mere vil du kunne købe et bælte der holder bedre (et ægte styrkeløft bælte).

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal du bruge knæbindene til?

Hvis du er seriøs med din sport vil jeg mene der er bedre valg end et gasp bælte. Hvis du også gerne vil have lidt smartheds faktor er det dog et fornuftigt kompromis.

Jeg købte det selv pga et akut behov, men for kun 200mere vil du kunne købe et bælte der holder bedre (et ægte styrkeløft bælte).

knæbind, vil jeg bruge når jeg skulle squate jo... forstår ikke hvad du mener med hvad jeg skal bruge dem til, det jo for at beskytte knæ'ne så de på et eller andet tidspunkt bliver overbelastet, når jeg engang begynde at squatte mange kilo.

Okay hvilket bælte ville du så relatere til, som er bedre? men et bælte er vel et bælte eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

knæbind, vil jeg bruge når jeg skulle squate jo... forstår ikke hvad du mener med hvad jeg skal bruge dem til, det jo for at beskytte knæ'ne så de på et eller andet tidspunkt bliver overbelastet, når jeg engang begynde at squatte mange kilo.

Okay hvilket bælte ville du så relatere til, som er bedre? men et bælte er vel et bælte eller hvad?

Dine knæ beskyttes ikke af knæbind. Der opstår et tryk ind på knæskallen, så der er et større slid på leddene når du bruger knæbind.

Der er nogen der mener at det kan beskytte en imod overrivning af knæsenen. Men det har jeg aldrig set nogen beviser for, at det skulle hjælpe på noget som helst. Styrkeløftere bruger det til at løfte flere kg.

De fleste mener at neopren bind, der varmer området, kan have en gavnlig effekt. Højere varme sikrer et mindre slid på knæleddet.

Et bælte er ikke bare et bælte. Et Gasp bælte er tyndere, spændet er af en dårligere kvalitet bla..

Mange vil mene at det er pænere en styrkeløft bælter der er helt neutrale i deres udseende. Men et styrkeløft bælte er tykkere, kraftigere, og har stærkere spænde.

Det betyder måske ikke noget for dig, men så har du ihvf valget.

Jeg bruger personligt et Gasp bælte, jeg købte fordi jeg akut manglede et bælte. Jeg bruger det kun til træning, og bruger det faktisk mest til træning, fordi det er dårligere end et styrkeløft bælte. Derved har jeg en idé om, at jeg får mere ud af et "rigtigt" styrkeløft bælte når jeg tager til konkurrence.

Jeg vil heller ikke slide mit "ægte" styrkeløft bælte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger personligt et Gasp bælte, jeg købte fordi jeg akut manglede et bælte. Jeg bruger det kun til træning, og bruger det faktisk mest til træning, fordi det er dårligere end et styrkeløft bælte. Derved har jeg en idé om, at jeg får mere ud af et "rigtigt" styrkeløft bælte når jeg tager til konkurrence.

Jeg vil heller ikke slide mit "ægte" styrkeløft bælte.

Tror ikke der er nogen grund til, at være bange for at slide dit SL bælte op :smile: Kender et par stykker hvis bælter er 10-20 år gamle og still going strong.

Link to comment
Share on other sites

Rigtige SL knæbind har du kun grund til at bruge, hvis du skal løfte til stævne. Og er dte tilfældet skal du stadig ikke bruge dem hver gang du squatter, men det er self vigtigt at lære at udnytte dem til at få de ekstra kg. Men som tidligere nævnt, så skal du ikke købe dem fordi du tror det beskytter knæet.

De er forøvrigt heller ikke spor rare at have på, hvis de er lagt ordentligt, så det er bestemt ikek noget at stile efter, med mindre du har konkurrence in mind :wink:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke der er nogen grund til, at være bange for at slide dit SL bælte op :smile: Kender et par stykker hvis bælter er 10-20 år gamle og still going strong.

Mit bælte er et bælte med snap-lock. Har set et par stykkler hvor lukke mekanismen knækkede efter længere tids brug.

Derudover er det noget lort at justere et sådan bælte. Hvorimod almindelige bælter et lette at justere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tænkt dig at løfte til stævne, så vil jeg foreslå der hverken at bruge bælte eller knæbind.

Knæbind skåner ikke dine knæ, hvis du er lidt bange for dine knæ kan du bruge nogen knævarmere.

Bælte, det skader ikke at bruge bælte og du kan måske løfte en del flere kilo med bælte. Dog ville jeg foretrække ikke at bruge bælte, da det styrker mave- og rygmuskulaturen, med tiden vil du også kunne udligne styrkeforskellen med og uden bælte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har tænkt dig at løfte til stævne, så vil jeg foreslå der hverken at bruge bælte eller knæbind.

Knæbind skåner ikke dine knæ, hvis du er lidt bange for dine knæ kan du bruge nogen knævarmere.

Bælte, det skader ikke at bruge bælte og du kan måske løfte en del flere kilo med bælte. Dog ville jeg foretrække ikke at bruge bælte, da det styrker mave- og rygmuskulaturen, med tiden vil du også kunne udligne styrkeforskellen med og uden bælte.

Supplerer lige med lidt fra Joe Defranco

Q: Joe D – first off I wanted to thank you for staying on the cutting edge of strength & conditioning. Your website has changed the way I train my clients so I wanted to give you a lot of the credit. You are truly providing a great service to our industry.

I have a quick question for you – Off the top of your head what would you say is something that you are doing this year that you were not doing last year? This is an ever-evolving field and I'm interested in hearing what (if any) things you are now doing differently that have impacted your strength program.

Thanx for all you do coach!

Nick

A: Nick,

This is a very good question. I do not often sit down and reflect on how my program has changed over the years, but I believe this is a very good thing to do. Although many things have evolved this year, there are 2 things that pop into my head that we have done more of this year. They are:

#1 – We started using weight belts more often during max-effort squat & deadlift attempts

image002.jpg

Pictured above is St. Joe's H.S. linebacker, Adam Triglia, destroying 375lbs. + 80lbs. of chain for 3 reps in the box squat after learning how to properly use a weight belt.

I was never a big fan of weight belts for non-powerlifting athletes before this year. This is because I feel that strength-training WITHOUT a weight belt is probably the best abdominal "exercise" that an athlete can do. Well, I STILL feel the same way, but I finally realized that wearing a belt for 1 or 2 heavy sets of squats or deadlifts will NOT take away from abdominal strength gains; In fact, it's quite the contrary! Learning how to properly use your belt will make your abs stronger, as well as drastically reduce your chances of injuring your low-back during heavy squats & deads. The key is learning how to PROPERLY use the belt. You must learn to fill your stomach with a ton of air while pushing your abs OUT, expanding them against your belt. (Do NOT pull your belly button inward!) The cue that I use with my athletes is to inhale and "make yourself fat" before descending into the squat. (You are acting as if you're trying to break your belt with your stomach.) Then, you want to hold your air during the entire rep. (Exhale slightly only if you have to.) This technique will not only stabilize your spine by increasing the intra-abdominal pressure, it'll enable you to lift more weight! (I had 4 different kids PR last week in the box squat after learning how to use a belt for the first time!)

In order to properly perform this technique, you want to use a power belt that is as thick in the front as it is in the back. This enables you to push your abs into the belt better.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share