Brækket hånd


Pumpekongen
 Share

Recommended Posts

Hey alle sammen

Jeg har brækket min hånd, det vil sige den knogle jeg har under lillefingeren.

Så har hånden i gibs og lægen sagde nej til træning. Skulle selvfølgelig spørge :tongue:

Men hvad gør jeg nu med træning? Synes selv det er ret dumt kun at træne venstre side, så overvejer benpres eller squat i smithstativ og så mavebøjninger. Synes lige det er det eneste jeg kan finde, hvor jeg ikke skal bruge hånden. Måske også rygbøjninger?

Hvad synes i? Skal jeg lade helt være at træne i 4 uger eller hvad?

På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Alm. squat, frontsquat, zerchersquats, goodmornings etc er muligheder at the top of my head, som man ikke skal bruge hånden decideret (du behøver jo ikke ligefrem maxe).

Hold hånden i ro. Det kan gå galt, og så bliver træningspausen bare endnu længere - taler af erfaring.. :innocent:

4 uger med 20 rep breathing squats kun?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo træne den "raske" side af overkroppen med uni-laterale øvelser.

Det ville være dumt ikke at træne den raske side.

Der er noget der hedder cross transfer.

Det er et fænomen, hvor man ved træning af kun den ene side kan se overførsel til modsat side.

Dette er koordination og styrke.

Det betyder du kan mindske styrke og massetab ved træning af din raske side. Især eccentrisk arbejde har transfer til modsat side.

Ellers så er skader et tidspunkt, hvor maskiner virkeligt kommer til sin ret. Måske kan du lave laterals/pec dec pullover og lignende hvis du ikke har den brækkede arm i kontakt med puderne og ikke mærke smerter ved bruddet :smile:

Link to comment
Share on other sites

I daglig tale på sygehusene og hos radiologer kaldes en sådan fraktur for "Horsens-fraktur" og forekommer næsten udelukkende ved et knytnæveslag! Hvordan kom bruddet? :tongue:

Hvis du har lidt fantasi kan du sagtens få næsten hele kroppen trænet igennem selvom du har gips på, såfremt centeret er nogenlunde veludstyret. I øvrigt har du vel kun gips ud over lille- og ringfingeren så efter et par uger kan du nok godt begynde at trække lidt med de andre fingre. Dette kan jeg dog ikke dokumentere og vil ikke stå til ansvar for. :wink: Men prøv dig da lidt frem. Jeg gik selv i to uger med en lignende fraktur uden at søge læge, da jeg tænkte det bare var en forstuvning, men hævelsen fortog sig ikke og det gjorde sgu lidt ondt at komme over 90 kg i bænkpres :dry: Jeg døjer dog også lidt med den nu, da den ikke længere kunne sættes på plads.

Go bedring, medmindre du selv er skyld i bruddet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange tak.

Vil dog lige påpege, at jeg faldt og at jeg ikke har været oppe og slås, selvom det nok havde lydt bedre inde ved lægen. :sneaky2:

Men regner med at jeg skal ned og træne i dag, så vil jeg træne den raske side, selvom det for mig virker ulogisk. Men det ved jeg ikke noget om :smile:

Troede faktisk, at det vil skabe ulighed i kroppen efter 4 uger, men det lyder kun godt, at jeg stadigvæk kan holde det lidt ved lige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share