Rulleskøjter?


Spinkie
 Share

Recommended Posts

Heey Alle..

har lige nogle spørgsmål som indeholder flere ting så jeg vidste ikke 100% hvilket tropic jeg skulle ligge det under?

1, Rulleskøjter? har hørt mange steder at de giver god kondition, og når jeg ruller tur med hunden kan jeg da også mærke jeg bliver forpustet, dog først efter en 2½ km..

Men? kan den anbefales til en (mig) som har spillet fodbold længe, og holdt pause i ca et halvt år og derfor har en kondition der simpelthen ikke er noget værd, altså til opbygning af ny kondition?

mit mål er at kunne løbe 8-10 km i et træk i et godt jævnt tempo..

2, Jeg er ikke stor på nogen måde, men har lidt rigelig hvalpefedt på mave/lår, osv.. nu her til sommer vil jeg gerne kunne vise mig på stranden med en trimmet krop, er det muligt? eller sætter jeg for høje mål? og kan det evt sammensættes med Rulleskøjterne?

-har på TV-shop set en form for stepmaskine der mens den kører op og ned også køre skråt ud til siden og derfor vil få fat i ydre/inder lå, samt mavemuskler.. ville det være en ide at skaffe sådan en? eller er det penge ud af vinduet?

-Jeg ved det var meget at spørge om på en gang, håber på nyttige svar:)

Link to comment
Share on other sites

Rulleskøjteløb er fremragende kredsløbstræning. Skænsomt for ankler, knæ og hofter iforhold til løb, og gode muligheder for at få pulsen rigtigt godt op.

Desuden er det sjovt da man kan få rigtigt meget fart på. Så det er bare om at komme igang :smile:

1)

Og ja, selvom din kondition ikke er særligt god nu, så kan du sagtens træne dig op til at rulle over 10km.

Min erfaring at det meget er et spørgsmål om tilvænning, da man syrer til i nogle enkelte muskelgrupper, såsom lænd, da man jo konstant har en let foroverbøjet holdning når man ruller. Efter lidt tilvænning forsvinder dette dog.

Og så er 10km altså ikke særligt langt på rulleskøjter :smile:

2)

Først. Hold dig fra Tv-shop maskinerne. Dine rulleskøjter kombineret med en fornuftig kost skulle være rigeligt. Derudover ville jeg kombinere dette med noget styrketræning, da cardiotræning alene sjældent giver det muskuløse look. Hvis du ikke orker at gå i motionscenter, så find en gren på dine rulleturer du kan lave kropshævninger på, lav armstrækning, rygbøjning og mavebøjninger.

God træning

Link to comment
Share on other sites

Hey igen:)

Altså? jeg har ikke lige så mange penge så jeg kan gå i trænings center, så er der nogle øvelser man kan lave hjemme? og ja, ved der er 100 vis af øvelser, men som begynder er jeg ude efter nogle lette, simple øvelser hvor jeg efter en kortere periode vil kunne se fremskridt, da jeg ellers nok ville være tilbøjelig til at droppe det.. Øvelserne skal være baseret på trimning af mav/bryst, samt gerne lår og baller?

-Hvor tit vil du/i anbefale jeg ruller? og hvor langt per gang? jeg tænker her på at jeg ikke vil overbelaste mine led på nogen måde, men samtidig gerne hurtigt komme i form?

-Håber i vil hjælpe,

på forhånd tak:)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at start med at læs disse programmer:

Et program alle kan lave derhjemme:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ogram_til_alle/

Kræver bare et par håndvægte:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Kræver bare en sæk med sand (Til de lidt mere hardcore):

http://www.motion-online.dk/styrketraening...sarbejder!/

Øvelserne skal være baseret på trimning af mav/bryst, samt gerne lår og baller?
Du bør med et tænke på at et styrketræningsprogram skal være velbalanceret så man ikke fokusere uhensigtsmæssigt meget på nogle få muskelgrupper.
Hvor tit vil du/i anbefale jeg ruller? og hvor langt per gang? jeg tænker her på at jeg ikke vil overbelaste mine led på nogen måde, men samtidig gerne hurtigt komme i form?

Altså lyder som om at du er MEGET på bar bund. Jeg kan umuligt sige hvor lang tid og hvor meget du skal rulle for optimale resultater.

Det bedste råd er at lytte til sin egen krop, og mærke efter om man er ved at blive overbelastet nogle steder.

Du kunne jo starte med at Rulle 3 gange om ugen, og styrketræne 2 gange om ugen. Starte med at rul kortere turer og øg gradvis længen på en af dine rulledage.

Det er ikke den store videnskab selvom mange gerne vil gøre det til det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hep..

Da jeg var yngre stod jeg rigtig (!) meget på både rulleskøjter og skøjter. Det er rigtig god træning, både effektiv kredsløbstræning og sjovt.

..dog vil jeg sige at grunden til at man bliver øm, kun delvis er på grund af at man er meget "krumbøjet". Selvfølgelig kommer man til at bruge kroppen anderledes end man er vandt til og derfor kan man blive lidt øm.

men men men, min personlige holdning er at 90 % af alle der står på rulleskøjter spænder alt for meget både i ben og ryg.. og så er det jo ikke så mystisk at man bliver øm. De fleste går fint ned i knæene, men hvis man så spænder tæt på 80% hele tiden så er man lige vidt. Det handler om at slappe af, så går det lettere.

...blot lige en tanke.

Hvis du har mod på det så findes der klubber hvor der både bliver spillet rullehocky eller bare kørt langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper lige med på vognen her:

Hvis jeg skal ud og have fat i et par inliners til hobbybrug (læs: bare en gang i mellem), hvad er så prisen for et par?

Hr. K

Hvis du skal have noget i bare en nogenlunde kvalitet (læs ikke BR's eller 80'ernes Vini sport), så skal du smide 800-1000.... Ellers overvej at købe dem brugt, gamle modeller eller i off season, så kan du spare en del...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share