Forstuvning - Genopstræning


AxeBug
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har forstuvet min ankel for en uge siden, og kan godt gå nu her, men var i byen igår og gik på nogle brosten og opdagede at der skulle ingen ting til før den ville vride om igen, troede den var forstuvet igen, men her til morgen kan jeg sagtens gå, men den er bare lidt mere øm end igår..

Nå, men hvordan træner / genopbygger jeg mine ankelmuskler osv... På den bedst mulige måde ? Så det ikke sker igen.

Vil gerne igang med at løbe igen ( forstuvet den under en løbetur )

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke fys eller doktor eller noget, men gennem tiderne har jeg vist forstuet alt undtaget hoften og skulderen.

Så vidt jeg ved betyder en forstuvning at man har overstrukket de sener mv. som holder leddet på plads, hvorfor det tager længere tid at hele op. Jeg har lige sakset dette fra netdoktor:

"Den primære behandling med RICE er vigtig. Herudover er det vigtigt, at have tålmodighed til en ordentlig genoptræning. Det er vigtigt, at man i genoptræningsfasen holder sig inden for smertegrænsen, så man ikke fremprovokerer yderligere irritation i anklen. Genoptræningen består først og fremmest i at komme i gang med at bevæge foden, dette kan påbegyndes efter et til to døgn. Herefter skal man udføre en masse balancetræning, dels på gulvet dels på vippebræt og speciel trampolin. Dette er vigtigt, for at opnå stabilitet i ledbåndene igen. Man skal herudover også træne styrke. Dette kommer oftest lidt senere i forløbet, hvor man skal kunne klare mere og mere komplicerede løbemønstre uden smerte (for eksempel løb i zig-zag, i ottetal og så videre) Man skal igennem en gradvis genoptræning inden for den specifikke idræt man dyrker. Man skal kunne træne fuldt ud, uden smerter, inden man vender tilbage til konkurrence.

Hvis man ikke træner anklen ordentligt op, risikerer man at få løse fodled eller for lange ledbånd og være plaget af hyppige skader. Disse gener kan næsten altid undgås med tålmodighed og fornuftig genoptræning. Det er bedre, at være med hele tiden i kun en halv sæson, end kun at være med fem minutter en gang imellem og have ondt resten af sæsonen, fordi man ikke lavede en ordentlig genoptræning."

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share