Forbrænding på cross-trainer


johan_s
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig over noget!

Har prøvet at søge en tråd med det, da jeg synes spm'et er oplagtt. Kunne dog ikke lige finde det!!

Styrketræner normalt, men er den seneste tid med min trænigsmakker gået igang med at køre en omgang på cross/elipse-trainer efter endt styrketræning.

Vi sætter altid et antal kcal som mål - og så går vi amok. :superman:

Jeg taster min vægt, 99 kg, og vi kører snit på 340 watt ca.

Det betyder, at maskinen efter ca 17-18 min siger, at nu har jeg brændt 400 kcal. :blink:

- og så tænker jeg. Kan det virkelig passe? Det lyder godt af meget på så kort tid.

Det svarer jo til 1liter minimælk. Hvis det er rigtigt, så kører jeg ikke så langt på literen :laugh:

Er det Technogym-kalorier eller rigtige kalorier?

Link to comment
Share on other sites

Crosstraineren ER et effektivt cardio-redskab, men det der lyder af (for) meget. Jeg har desuden svært ved at se, hvordan maskinen kan lave en nøjagtig beregning, når du ikke har indtastet Vo2-max mv., og når maskinen ikke måler din puls. Men det er muligt, at andre er bedre orienteret end jeg er.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Crosstraineren ER et effektivt cardio-redskab, men det der lyder af (for) meget. Jeg har desuden svært ved at se, hvordan maskinen kan lave en nøjagtig beregning, når du ikke har indtastet Vo2-max mv., og når maskinen ikke måler din puls. Men det er muligt, at andre er bedre orienteret end jeg er.

Pricipielt burde det være nok at indtaste vægten.

Det helt simpel fysik - der skal så og så meget energi til at flytte f.eks. 100 kg en given afstand.

Denne ligning kan vendes om så det er distancen (og dermed tiden - afhængig af hvor hurtigt du træder i pedalerne) der er ubekendt og de to andre størrelser (Vægt og energi) der er kendte.

Link to comment
Share on other sites

De 400 kcal er ikke "rigtige" kalorier da de ikke er beregnet udfra dine personlige data (maks. iltotagelse, hvilepuls, maks. puls og pulsen under arbejdet), og som ville have givet en mere korrekt forbrænding (eller mindre ukorrekt som man nu vil).

Vil mene, at de fleste kredsløbsmaskiner alene bruger belastningen til beregning af kalorieforbruget. En belastning på 340 watt vil defor altid give det samme kalorieforbrug, uanset personens vægt, form og puls under arbejdet.

Gætter på at cross/elipse-traineren bruger samme virkningsgrad som gælder for cykling (ca. 23%). Hvis du kører med en belastning på 340 watt svarer det til, at din krop kører med en belastning på (eller producerer) 340 watt / 0,23 = 1.478 watt eller 1.478 J/s. På 18 minutter vil du have forbrugt 1.478 (J/s) * 60 (s) * 18 = 1.597 kJ eller 381 kcal som egentlig passer godt med de 400 kcal.

Kunne også fortsætte beregningerne for at se om 1.478 J/s er realistisk for en person på 99kg.

1.478 J/s svarer til 88,7 kJ/min som igen svarer til et iltforbrug på ca. 4,2 l/min. Arbejdes der på 95% af max. kræver dette en maks. iltoptagelse på rundt regnet 4,4 l/min eller et kondital på ca. 45 som ikke lyder helt urealistisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg undrer mig over noget!

Har prøvet at søge en tråd med det, da jeg synes spm'et er oplagtt. Kunne dog ikke lige finde det!!

Styrketræner normalt, men er den seneste tid med min trænigsmakker gået igang med at køre en omgang på cross/elipse-trainer efter endt styrketræning.

Vi sætter altid et antal kcal som mål - og så går vi amok. :superman:

Jeg taster min vægt, 99 kg, og vi kører snit på 340 watt ca.

Det betyder, at maskinen efter ca 17-18 min siger, at nu har jeg brændt 400 kcal. :blink:

- og så tænker jeg. Kan det virkelig passe? Det lyder godt af meget på så kort tid.

Det svarer jo til 1liter minimælk. Hvis det er rigtigt, så kører jeg ikke så langt på literen :laugh:

Er det Technogym-kalorier eller rigtige kalorier?

Hej Johann

Jeg har prøvet flere typer cross/ellipsetrænere og det er mit indtryk at flere af dem er meget positive i deres kalorieberegninger. Jeg har svært ved at tro på resultaterne. Jeg når selv tit 500+ på 20 min. og 750+ på ½ time, men selvom jer er i god kondition, er det næsten mere end ved løb.

Jeg tror, at der praktisk talt kun er to muligheder for at nå en eksakt kalorieberegning:

1. På en kondicykel med nøjagtig watt-måling - forsøg har her vist, at man skal være en rimelig trænet cykelrytter, for at teknik spiller en rolle.

2. Hvis man nøje kan måle iltoptagelse undervejs, hvilket normalt kun er muligt i et laboratorium.

Min anbefaling er: Giv pokker i, om det er korrekt eller ej og bare stræb efter højere forbrænding i samme tidsrum. Hvis maskinen ellers beregner ensartet fra gang til gang, er det tegn på bedre kondi og det tæller!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share