Indkøb af udstyr til hjemmebrug


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Prøv at spørge enten MaxP., han har købt ind til DTUs gym, eller gutterne fra OSK, der jo næsten lige har åbnet.

Niske

Tak for rådet.

Jeg har forresten kigget i DBA.dk, og ser at der er et par ting af interesse derinde, men jeg har stadig ingen ide om, hvad det bør koste. :unhappy:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådet.

Jeg har forresten kigget i DBA.dk, og ser at der er et par ting af interesse derinde, men jeg har stadig ingen ide om, hvad det bør koste. :unhappy:

Hr. K

Jeg har ikke nogen erfaring med det, men efter at have støvet lidt rundt på nettet (har samme planer) fandt jeg ud af, at det groft sagt vil ligge omkring 8-10k, hvis man skal have en OL stang, kiks, god bænk og et stativ som også kan bruges til squat og så håndvægte + dimser til dips og chins.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Da vi købte grej til DTU's center var vi rimelig kompromisløse, og vi havde heldigvis det økonomiske råderum der gjorde det muligt. Jeg kunne forestille mig OSK måske har haft en lidt strammere økonomi, men jeg gætter bare.

Vores styrkeløft-udstyr blev købt fra er-equipment og priserne så nogenlunde sådan her ud:

Powerrack med chinup-stang: 9k

Justerbar bænk: 4,5k

Leoko-stang: 5k

Da du formentlig skal have én bænk der kan bruges til alt, så vil jeg ikke anbefale den vi fik fra ER - i hvert fald kun hvis han kan lave den på en anden måde.

Vores bænk var udformet som en kasse med justerbart ryglæn, hvilket betød at stængerne sad i vejen til f.eks. siddende biceps curl. Håber det er forståeligt :smile:

Den burde have set sådan her ud:

http://www.tecafitness.com/eng/iso-pregola...1.asp?livello=i

Racket skulle boltes fast både i gulvet og indtil væggen (med en forlænger-stang) for at det stod helt godt fast. Det er muligt det også kan lade sig gøre hos dig, men måske var det bedre at finde et rack der ikke behøver det.

En leoko-stang er pissedyr, men det er satme også kram. Vi prøvede også en stang til ca en tusse, og det var bestemt ikke nogen fornøjelse til DL, men det meste andet kunne man fint klare sig med den. Sagen er måske en anden når man selv betaler :bigsmile:

Eleiko koster i samme størrelsesorden, og jeg ved desværre ikke lige hvad man kan få derimellem.

Her er lidt forslag jeg gravede frem hos fitnessbutikken.dk

Bænk: 1500,-

http://fitnessbutikken.dk/category.58.article.577

Den billigste der så ok ud. Prøv den!

Powerrack: 6400,-

http://fitnessbutikken.dk/category.71.article.159

Har jeg trænet med i en periode. Justerbar højde af kroge og bundstop.

Helt ok og med stang til kropshævninger

OL-stang: 1600,-

http://fitnessbutikken.dk/category.66.article.239

Den dyreste de havde :tongue:

Igen prøv den!

Skiver kan du selv tælle sammen hvad du skal have:

http://fitnessbutikken.dk/articlelist.63

Huldiameter på skiver er selvfølgelig lige noget der skal overvejes. 50mm er klart at foretrække og det skulle også være muligt at finde et sæt justerbare håndvægte til 50mm skiver - synes bare ikke lige fitnessbutikken havde dem (mere). Ellers må du se om du kan finde en OL-stang i 25mm, der er god nok.

Link to comment
Share on other sites

Til ovenstående kan jeg knytte flg kommentar;

Vælg stang (efter pengepung naturligvis) efter brug; skal du lave dynamiske øvelser, er det istedet for et dyrt fitness abbonnement, er stangen i tørvejr, så vælg den dyre Leoko/Eliko stang. Den er naturligvis væsentligt dyrere end en 1k stang - men også væsentlig bedre.

Med dynamiske øvelser mener jeg primært VL baserede øvelser, vend og træk. Til DL kan den billige stang gå an, men den er ingen fornøjelse.

Til alle grindøvelser er det ligegyldigt (med undt af tunge BP/Squats)

Forskellen er elasticiteten i stangen - og den føles tydeligt. Du vil kunne mærke forskel. Om det har praktisk betydning afhænger af dit temperament. Du træner jo generelt rimeligt basic stuff - så hvis du ikke er sart kan den billige stang gå an.

Der er naturligvis også forskel i lejerne. Det får betydning i VL løft, men ellers meget ringe betydning.

Vær i øvrigt også opmærksom på, at billige skiver har en mindre diameter end OL skiver, og du kan mig bekendt ikke få skiver i OL diameter undtagen Eleiko/Leoko. Det betyder du løfter fra et lavere punkt end ellers. Det kan også mærkes i alle løft fra gulvet.

Problemet er naturligvis, at du ikke lige kan prøve de to stænger overfor hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Ved køb af stang bør man holde sig langt fra de billige discountstænger som har dårlig rollering med dertilfølgende dårligt greb, samt hurtigt vil blive skæve/bøjede af brug med meget vægt på. Køb istedet en OL- eller styrkeløftstang fra en kvalitetsproducent som feks Eleiko eller Leoko. Om du vil have mest gavn af en OL eller en SL stang afhænger af, hvilke løft du prioritere højest. Til frivend og lignende er OL-stangen klart at foretrække, men mange vil mene at den bliver for levende i squat.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hiver lige tråden frem igen.

Jeg har besluttet mig at gå efter Max' forslag:

Bænk: 1500,-

http://fitnessbutikken.dk/category.58.article.577

Den billigste der så ok ud. Prøv den!

Powerrack: 6400,-

http://fitnessbutikken.dk/category.71.article.159

Har jeg trænet med i en periode. Justerbar højde af kroge og bundstop.

Helt ok og med stang til kropshævninger

OL-stang: 1600,-

http://fitnessbutikken.dk/category.66.article.239

Den dyreste de havde

Igen prøv den!

Og så køber jeg 150 kg vægtskiver. Alt i alt kommer jeg op omkring 13000 kr, hvilket er lige på græsen af, hvad jeg vil give.

Stangen kender jeg ikke noget til, men jeg har ikke råd til de dyre mærker.

Nogen tanker fra jeres side af?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Nogen tanker fra jeres side af?

Jeg synes, det ser meget fornuftigt ud.

Mht. stangen, så har jeg selv en drøm om at få en eleiko- eller leoko-stang, men der er lige det med prisen. Den stang, jeg har nu, er en billig én, men hvis alternativet er ingenting, ja, så ved jeg godt, hvad jeg vælger. Og den er ganske udmærket til stort set alt.

Faktisk overvejede jeg at købe en ekstra billig (ikke ekstra-billig!...) stang, så jeg kan supersætte, men jeg tror nu, jeg venter, til jeg kan købe en eleiko. Med det vil jeg sige, at for mit vedkommende virker den billige stang fint nu, og når jeg vinder i lotto og køber en eleiko, vil jeg stadig bruge den billige, så pengene er ikke spildt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender een som skal i gang med et lignede projekt: Har lavet en tilbygning og skal have sit eget lille "motionscenter". Han har surfet en del på nettet og ihverfald håndvægtene var en del billigere og bedre) hos nogle tyske udbydere end lignede firmaer i DK. Det var måske værd at undersøge... Generelt er markedet meget større i vores nabolande - her tænker jeg især Tyskland og Sverige - m.h.t. udbydet af udstyr.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg sad i tusmørket og tænkte tingene igennem i går. Jeg vil ikke over de 13.000 kr, men jeg kan også godt se fornuften i Skvatfars udsagn. Stangen er vel hjørnestenen i min træning.

Jeg kiggede i Clarks log og fandt et lænk til fitnessGRUPPEN, og åbenbart er et andet firma end fitnessBUTIKKEN :eh: Anyhow .. så er fitnessgruppen en smule billigere, og med lidt held får jeg råd til en ordentlig stang også.

Jeg har fundet dette udstyr hos fitnessgruppen, og jeg kunne godt tænke mig at få jeres mening om det vs. fitnessbutikkens udstyr, som er postet længere oppe. :smile:

Vasil Squat frame - B215 til 6200 kr

762140-L.jpg

Finnlo skråbænk justerbar - 1499 kr

313051-L.jpg

OL 140 kg vægtsæt gummi med stang - 2999 kr

406011-L.jpg

Fordelen ved at handle her, er at vi får lidt billigere fragt, en gratis stang med i købet og vægtskiverne er af gummi og samtidig billigere. Men jeg er ikke klar over om kvaliteten er bedre. Umiddelbart synes den at være bedre, da maksvægt er opgivet på alle ting. Fx 250 kg på bænken.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun gentage mig selv :blush:

Lad være med at købe stang og bænk uden at have prøvet det.

Det er ganske enkelt for mange penge at smide ud af vinduet, hvis det er crap og for meget bøvl til min smag at skulle sende ting i den størrelsesorden retur.

Pwerracket har så vidt jeg kan se ikke nogen chinup-stang.

Bænken kan sagtens være fin, men den kan også være for lille, for ustabil og bare generelt crappy. Ligeså med stang og skiver (ja, den er nok ikke for lille, men... ).

Fitnessbutikken har så vidt jeg kan se også en shop i århus:

FitnessButikken Århus Randersvej 22 8200 Århus N

Link to comment
Share on other sites

Da vi købte grej til DTU's center var vi rimelig kompromisløse, og vi havde heldigvis det økonomiske råderum der gjorde det muligt. Jeg kunne forestille mig OSK måske har haft en lidt strammere økonomi, men jeg gætter bare.

Vi købte en dyr stang(Leoko) og nogle andre billige No-name stænger. De billige stænger holdt ikke mange måneder før de begyndte at bøje. Dem har vi erstattet med Leoko. Næsten alle vores stativer og powerracks er også købt hos ER-equipment, dyrt men absolut kram, både i kvalitet og ergonomi. :thumb:

Skulle jeg indrette mit eget homegym, så vil købe min ting samme sted som vi har gjort i klubben. :smile:

De fleste af vores bænke er dog købt brugt af en andet center i byen. De blev omtrukket og fik noget maling, og så lignede det jo næsten noget nyt igen.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle jeres svar. Det er bestemt påskønnet.

Jeg har sendt en mail til ER for at høre til nogle priser. Er ER for dyr, smutter jeg en tur til Århus for at snakke med Fittnessgruppen og ser på noget af deres udstyr. (Hvis der er nogle århusianere, der vil byde på en kold fad, så sender I bare en PM :tongue:)

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

ER er generelt dyrt udstyr - især hvis det er til hjemmebrug - men kvaliteten er jo osse derefter!

Hvis du har mod på at vente lidt, så tjek den blå avis regelmæssigt istedet.

Købte et fedt bænk/squat-rack for 2500 af en fyr som selv havde svejset det - racket er en kopi af et fra ER-equipment... og profilerne det er lavet af er på hhv. 5 og 6 cm... så det kan sgu holde til hvad som helst.

Ud over det har jeg købt diverse bænke/træktårn/squatrack til at bolte i væg og gulv, roman-chair, chin-up stang for samlet 1500 kr. - også her havde sælgeren selv svejset tingene... og bortset fra at skulle fjerne lidt rust og male det - fungerer det helt fint!

Mht. stangen så købte jeg den sorte OL-stang fra fitnessbutikken til 1600 - om den kan holde til 680 kg. som de skriver skal jeg lade være usagt... kommer alligevel ALDRIG til at løfte så meget. Jeg har været fuldt tilfreds med stangen indtil videre og den kan snildt klare vægte på den anden side af 200 kg uden at give sig det mindste. En anden vigtig ting er at stangens prægning (det riflede område) er dybt og kraftigt. Tror dog ikke den er er super til VL... men fungerer fint til styrkeløft ell. alm. styrketræning.

Mine skiver er 50 mm også fra fitnessbutikken... dem med gummikant... de er lidt mindre i diameter end konkurrenceskiverne, men jeg klodser dem bare op på nogle træklodser så de passer i højden når jeg skal køre dødløft.

Mht. skiver er dba også en mulighed... en kollega til mig købte for nyligt et sæt originale Eleiko-bumpers+stativ (ialt omkring 300 kg) for 7000 kr, hvilket er MEGET billigt.

Min nyeste investering er en concept 2 model C som jeg fik for 6500 kr. - super god stand, privat bruger der ikke havde roet det store på den.

Så alt i alt er der MANGE penge at spare ved at være tålmodig og tjekke den blå avis engang imellem... ellers kan dit hjemme-gym sgu hurtigt blive en sindssyg dyr fornøjelse..

Held og lykke med det

-FS

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene.

Jeg sad i tusmørket og tænkte tingene igennem i går. Jeg vil ikke over de 13.000 kr, men jeg kan også godt se fornuften i Skvatfars udsagn. Stangen er vel hjørnestenen i min træning.

Jeg kiggede i Clarks log og fandt et lænk til fitnessGRUPPEN, og åbenbart er et andet firma end fitnessBUTIKKEN :eh: Anyhow .. så er fitnessgruppen en smule billigere, og med lidt held får jeg råd til en ordentlig stang også.

Jeg har fundet dette udstyr hos fitnessgruppen, og jeg kunne godt tænke mig at få jeres mening om det vs. fitnessbutikkens udstyr, som er postet længere oppe. :smile:

Vasil Squat frame - B215 til 6200 kr

762140-L.jpg

Finnlo skråbænk justerbar - 1499 kr

313051-L.jpg

OL 140 kg vægtsæt gummi med stang - 2999 kr

406011-L.jpg

Fordelen ved at handle her, er at vi får lidt billigere fragt, en gratis stang med i købet og vægtskiverne er af gummi og samtidig billigere. Men jeg er ikke klar over om kvaliteten er bedre. Umiddelbart synes den at være bedre, da maksvægt er opgivet på alle ting. Fx 250 kg på bænken.

Hr. K

Har selv handlet ved fitnessgruppen flere gange, bl.a. købt OL 140 kg vægtsæt gummi med stang - 2999 kr og en justerbar Finnlo bænk, dog ikke helt mage til den du viser. Og jeg er sgu godt tilfreds. Som flere nævner skal man bare lige vænne sig til at køre dødløft med den, men personligt synes jeg også der er fordele ved den "stive" billige stang.

Ang. Vasil Squat frame - B215 til 6200 kr synes jeg klart du skal lede efter en brugt eller få en smed til at lave et powerrack lige efter dit hoved. Ved godt den ikke er dyr ifht. ER fx. , men synes stadig det er mange penge til et homegym.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share