Skinnebensbetændelse


Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har siden jeg var teenager haft fritidsjobs, der indebar, at jeg skulle stå og gå meget, bl.a. som tjener og i butik.

Jeg fik for ca. fire år siden konstateret skinnebensbetændelse med den besked, at det var der ikke noget at gøre ved; jeg skulle bare prøve at lade være med at overbelaste mine ben...

Jeg er i dag studerende og har som følge af dette taget en hel del kilo på, og jeg prøver nu at komme i form igen i et motionscenter med både konditions- og styrketræning. Mit problem er bare, at min skinnebensbetændelse er brudt ud igen, og at det er meget værre, end det nogensinde har været før.

Er der nogen, som har erfaring med, hvordan man evt. kan træne det væk, eller er der virkelig ikke noget at gøre?

Med venlig hilsen Rasmussen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmussen.

Her er en anden tråd om skinnebensbetændelse.

Har selv døjet meget med skidtet. Mine råd er:

Få undersøgt om dine sko passer til dig. Har du fx udtalt pronation kan dette medføre skinnebenbetændelse, hvis skoen ikke kompenserer for det.

Start MEGET langsomt med træningen, og øg kun lidt ad gangen, en tommelfingerregel siger højst 10 % ekstra om ugen.

Få strukket godt ud efter træning fx.

Strækøvelse 1

Strækøvelse 2

Hvis du løber så overvej at dyrke en anden form for kredsløbstræning, der slider mindre på skinnebenene.

Der er mange andre gode råd i linksene, de ovenstående har hjulpet mig igang igen.

Held og lykke med det. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Inden jeg gør mig klog på hvad du skal gøre, skal det lige siges at jeg ikke er ekspert. Hvis det virkelig er slemt vil jeg anbefale at du går til din læge og spørg om du kan få nogle voltaren (gigtpiller) og så nedsætter træningsintensiteten.

Derudover skal du sørge for at få nok kalk og fiskeolie. Køb nogle kalk-piller og nogle piller med fiskeolie/ noget fiskeolie med Omega3-fedtsyrer.

Spis evt. en dåse tun i olie (solsikkeolie) efter du har trænet.

Olie'en og Omega3-fedtsyrerne skal bruges til at "smøre". Kalk'en skal bruges til at gøre dit skelet stærkere. Det er den opfattelse jeg har af det.

Jeg har selv prøvet at have ømme led og også ondt inde bag det ene skinneben pga. overtræning. For mig virker det fortrinligt med tun i olie, kalk og fiskeolietabletter. Jeg har også engang fået et par tabletter Voltaren. De hjælper ekstremt meget, men de er jo også receptpligtige. Deres bivirkning er begrænset og de er ikke på dopinglisten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej KTH.

Jeg har først lige nu set dit svar, som jeg siger mange tak for. Jeg kan starte med at fortælle, at jeg spiser fisk flere gange om ugen og drikker ca. 1/4 liter mælk hver dag. Jeg går ud fra, at det betyder, at jeg både får nok kalk og nok af de gode umættede fedtsyrer, som fisk indeholder.

Jeg kan også fortælle, at jeg nu i en måned har fulgt Sputniks råd, og det har allerede hjulpet utrolig meget - jeg kan kun anbefale øvelserne :-)

Med venlig hilsen Rasmussen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share