Indre og ydre fedt


Melisen
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt lige over denne artikel:

http://forum.fpn.dk/forum_posts.asp?F=health&TID=79

Artiklen kommer med tre påstande:

-Lille BMI er ikke det samme som en sund krop, man kan stadig være fedt. Den køber jeg.

-Utrænede kan have farlig fedt ved de indre organer, som ikke er synlig. Tja bumbum. Det kommer an på hvad der menes med det...

-Sumobrydere er måske nok fede, men som toptrænede sidder deres fedt kun i yderlagene og ikke ved de indre organer. Her knækker filmen for mig...

Det er jo rigtigt at et lavt eller normalt BMI ikke betyder at man ikke er fed, for hvis man er utrænet kan en forholdsvis stor del af vægten stadig være fedtvæv. Og jeg forstår også skelnen imellem ydre og indre fedt, men at koble det sammen med ens træningstilstand, der hopper kæden. At man som toptrænet skulle forbrænde fedtet ved sine indre organer og man derfor ikke skal bekymre sig om ydre fedtlag virker ret meget som en påstand om punktslankning. Er fordelingen ikke alene genetisk bestemt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen ide om det.

Men mener at jeg så en undersøgelse, hvor det påvises (tror det var på MOL) at aktive overvægtige er sundere end passive normal/undervægtige. Om det så har noget med det der indre og ydre fedt at gøre, er et andet spørgsmål...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

træning sænker tendens til at lagre fedt visceralt, altså omkring organerne. Hvis ens fedtmasse er stor nok skal det dog nu nok sætte sig omkring tarmene alligevel

Findes der så meget litteratur på området at man ved hvor meget træning der skal til for at give en effekt? - og hvad definerer træning? Er det blot et spørgsmål om at være over et vist pulsniveau et antal timer ugentligt eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

kunne da være interessant at høre hvordan nogle mener at fysiologisk, visceralt fedt omkring splankierne skulle kunne være farligt...

nu er der vel ikke nogen der specifikt har snakket om splankierne, men den ekstra dødelighed i forbindelse med central fedme og motions effekt på den fedtlagringens position er da rimeligt veldokumenteret....

Mon ikke svaret ligger i den endokrine funktion fedtvævet har (á la adiponektin historien fra kvinders underkropsfedt), hvor den præcise årsagssammenhæng og mekanisme endnu ikke er fundet for det centrale fedme?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan store mængder af visceral fedt indgå i patogenesen af metabolsk syndrom, hjertekarsgydomme m.m., men først og fremmest er det subkutane abdominale fedt da mere kritisk i forbindelse med udvikling af sygdom. Desuden vil mængden af visceralt fedt alt andet lige værre større hos adipøse personer end hos normale eller slanke personer hvorfor jeg synes artiklen skyder helt over mål.

Endelig diskuteres betydningen af intraabdominalt fedt stadig, for ikke så længe siden læste jeg et større review på pubmed der ikke fandt nogen sammenhæng mellem intraabdominalt fedt og metabolsk syndrom i forbindelse med metabolismen af FFA.

Link to comment
Share on other sites

det er muligt at der er kommet noget litteratur jeg ikke kender, men mig bekendt forbindes visceralt fedt deponering da stadig i væsentligt højere grad med risiko for metabolsk sygdom end andre typer fedtdeponering? Hvilket review var det du læste?

Enig i din betragtning omkring adipøse personer, men pointen er vel at at en fysisk aktiv person vil lagre mindre af sit fedt i peritoneum end en anden person med samme fedtmasse, som er inaktiv. Jeg tror heller ikke at denne effekt er stærk nok til at holde fedtet fra tarmene på sumoka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share