Strække ud efter løb?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 14 fylder 15 om 2 uger... jeg løber ret tidt plus en masse hårde øvelser med vægte m.m, jeg spiller også basetball og hver træning strækker vi ud før vi skal spille.. og så var det at jeg kom til at tænke på om det har nogen indflydelse at strække ud før eller EFTER man har løbet eller om det ikke er nødvendigt i min alder?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gør det inden sport gør du chancen for skader mindre og bliver mere smidig, ligesom hvis du gør det efter sport.

Strækker du derimod ikke ud efter en "sportspræstation, bliver du mere "stiv" i kroppen hvilket faktisk gør mange folk kan løbe hurtigere (altså på 5 km 10 km osv)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gør det inden sport gør du chancen for skader mindre og bliver mere smidig, ligesom hvis du gør det efter sport.

Strækker du derimod ikke ud efter en "sportspræstation, bliver du mere "stiv" i kroppen hvilket faktisk gør mange folk kan løbe hurtigere (altså på 5 km 10 km osv)

Det kunne jeg godt tænke mig refs. på?

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en dreng på 14 fylder 15 om 2 uger... jeg løber ret tidt plus en masse hårde øvelser med vægte m.m, jeg spiller også basetball og hver træning strækker vi ud før vi skal spille.. og så var det at jeg kom til at tænke på om det har nogen indflydelse at strække ud før eller EFTER man har løbet eller om det ikke er nødvendigt i min alder?

Mig bekendt er der endnu ikke opnået noget nær enighed blandt eksperterne når det kommer til udstrækning. Nogle mener at det gør mere skade end gavn, andre påstår at det er skadeforebyggende (selvom jeg ikke har set studier med dette resultat selv - ref anyone?). Så det her er et område hvor du må skabe din egen holdning. Selv læste jeg en fornuftig artikel om at man ikke behøver at strække ud, dog kan det hjælpe på smidigheden, så selv om det ikke er et nødvendigt unde, kan man gøre det for at opnå større smidighed (så kan man så diskutere om det er nødvendigt eller ej). Samtidig stod der at om man stræk ud før eller efter træning stadig blev diskuteret, men at parterne var mere eller mindre enige i at udstrækning var "sikrest" når man havde enten udført sin sport, eller havde varmet op til den (altså ikke stræk ud helt kold). Selvfølgelig har jeg smidt referencen væk, så det er skud for hoften hvordan jeg forstod den - må lige lede :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jeg godt tænke mig refs. på?

Her er der da lidt - endda med refs og bud på hvorfor det skulle forholde sig sådan.

http://gomotion.dk/artikler.asp?mode=detai...3&title=art

Ud over det finder jeg det en temmelig dårlig idé bevidst at blive mindre smidig, for at vinde nogle sekunder på sine løbetider, men det er nok bare mig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jeg godt tænke mig refs. på?

Ofte vil en god smidighed resultere i en længere skridt-længde, hvilket gør en hurtigere.

Omkring udstrækning efter aktivitet. Det er ikke noget jeg ville anbefale.

Som Mike Robertson skriver, er kroppen efter hård aktivitet pumpet op med blod. Skal man have mest muligt ud af sin udstrækning skal man lære at slappe af mens man strækker. Det gør man ikke efter en 5 kilometers løberute.

Stræk istedet ud om aftenen inden i skal i seng, eller andre tidspunkter på dagen hvor i er afslappet.

En anden ting er omkring skader. Udstrækning minimere ikke skadepotentialet direkte, men det er alligevel en rigtig god idé at strække ud hvis man vil undgå unødige skader. Overaktive muskler (fx hamstrings, hvilket kan resultere i en pulled hamstring) og ubalancer mellem musklerne kan altsammen resultere i skader. Skader, som oftest kan undgås vha. KORREKT PLANLAGT statisk udstrækning

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, selvom jeg dig ikke helt ved hvad jeg skal:D

Men nu med hensyn til det der med at hvis man ikke er smidig så er man hurtigere på en 5 km tur... Det er ikke det jeg vil, jeg spiller nemlig basket så derfor er det vigtigere at være hurtig på de første 10 meter.. så er det bedre at være smidig der?

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, selvom jeg dig ikke helt ved hvad jeg skal:D

Men nu med hensyn til det der med at hvis man ikke er smidig så er man hurtigere på en 5 km tur... Det er ikke det jeg vil, jeg spiller nemlig basket så derfor er det vigtigere at være hurtig på de første 10 meter.. så er det bedre at være smidig der?

Der er fysiologisk biomekanisk evidens for, at jo mere "usmidig"-vævet er.. jo hurtigere reaktion på kraftpåvirkning, hvilket kan give hurtigere accelrationer..

tommelfinger reglen er, at man skal være så smidig, som ens idrætsgren kræver...!

Hvis du er usmidig, i forhold til bevægmønstrene i din idrætsgren vil det give en øget skadesrisiko.. og ja så kal du strække ud..

Mere specifikt bliver det ikke, når man ikke kender dig og din smidighed...!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share