Dips - teknik


Aceo1
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft lidt problemer med smerter i både for- og bagskulder efter dips. Fornylig er jeg dog på opfordring af en træningskammerat begyndt at trække skuldrene tilbage - ligesom jeg gør i f.eks. militarypres og bænkpres. Nu gør det slet ikke ondt, men det føles dog lidt akavet.

Er det korrekt at trække skuldrene tilbage eller risikerer jeg en helt anden slags skade på grund af denne nye teknik?

Link to comment
Share on other sites

Mere præciseret så skyder jeg brystet frem og trækker skuldrene tilbage. Benene kommer så automatisk til at hænge lidt mere bagud, men selve den bane jeg kører op og ned bliver mere ensartet - før skulle jeg tit rette lidt op for at genvinde balancen.

Men det føles som sagt lidt akavet, men måske det bare er fordi jeg har kørt den anderledes før i tiden.

Hvad fokuserer i på ved øvelse af dips?

Link to comment
Share on other sites

Mere præciseret så skyder jeg brystet frem og trækker skuldrene tilbage. Benene kommer så automatisk til at hænge lidt mere bagud, men selve den bane jeg kører op og ned bliver mere ensartet - før skulle jeg tit rette lidt op for at genvinde balancen.

Men det føles som sagt lidt akavet, men måske det bare er fordi jeg har kørt den anderledes før i tiden.

Hvad fokuserer i på ved øvelse af dips?

Jeg har selv ikke kunnet træne de sidste 3 uger, grundet bøvl med skulderen.

Skaden er formentlig kommet af dips. :unhappy:

Jeg plejer selv at fokusere på, at holde albuerne så tæt på kroppen som muligt, således at man benytter triceps så meget som muligt. Men har en tendens til at skyde albuerne ud til siden og kigge ned i gulvet, når belastningen bliver tilstrækkelig hård..

Har ikke tidligere tænkt på dips som værende en speciel belastning for skulderen, i forhold til så mange andre øvelser..

Jeg tror du har ret i at det vil skåne skuldrene betydeligt, at trække dem tilbage...

Edited by pioneer.
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også lidt problemer med dips, hvad der løste mine problemer:

1. Skuldrene låst og trukket tilbage

2. benene let bøjede

3. Et ordentligt opspænd i lats sikrer at albuerne ikke kommer uhensigtsmæssigt langt ud, dette kan kun lade sig gøre sammen med første punkt.

4. Knuger håndtagene så hårdt jeg kan med hænderne, og sørger for at spænde hele min krop, mave, lår, røv og især ryg og traps.

5. Ikke tilstræbe en lige bevægebane, nærmere noget der ligner en kraftig J bevægelse.

Det har fjernet smerterne, fra mine dips, og jeg kan også løfte meget mere på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share