Rygning


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt med at skære seriøst ned for mit cigaret-forbrug med det for øje helt at stoppe. Men jeg har lige nogle et spørgsmål angående vægt og smøger.

Det er ingen hemmelighed, at hvis man har røget og kvitter - så gainer man vægt. Og det har jeg det helt fint med, for jeg trænger til at tag på. I den tid jeg har røget, har jeg simpelthen ikke kunne gaine noget vægt.. det har irriteret mig grænseløst. Mit spørgsmål er så:

SKAL man stoppe HELT med at ryge, før man begynder at kunne tag lettere på?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Der er jo ikke nogen direkte sammenhæng mellem rygestop og vægtøgning, sådan som jeg har forstået det. Grunden til at folk ofte tager på er at når de kvitter smøgerne, så begynder de ofte at spise mere for at kompensere for trængen til smøgerne.

Link to comment
Share on other sites

Om du tager på efter rygestop afhænger helt og holdent af om du tilpasser dine kost- og motionsvaner.

I stofskifte-artiklen står klart:

Rygning øger stofskiftet med op til 5-10%

SKAL man stoppe HELT med at ryge, før man begynder at kunne tag lettere på?

Der er jo ikke noget magisk ved rygning, der gør det komplet umuligt at tage på. Størrelsen af den effektiv nikotinen har på stofskiftet må også være i hvert fald delvist mængde-afhængig, så skærer du forbruget ned må stofskiftet falde.

Link to comment
Share on other sites

15-20 smøger dagligt påvirker stofskiftet med hvad der svarer til 3-4 kg, så hvis man holder med at ryge og bibeholder samme kost og aktivitet tager man ca 3-4 kg på.

Hvor har du dog fået de tal fra :blink:

(Så hvis man er kraftig overvægtig og lige begyndt at ryge i små mængder og finder ud af at ryger man 15-20 smøger så er de første 3-4kg væk? Så skal man altså bare ryge 50 smøger dagligt for at smide de første ~10kg? :tongue: )

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg har læst mig til, skulle rygning betyde at man forbrænder mere - cirka hvad der svarer til et stykke franskebrød med ost om dagen.

Jeg tror at den største vægtøgning ved rygestop, kommer af det som folk kompensationsæder når de holder op.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg er begyndt med at skære seriøst ned for mit cigaret-forbrug med det for øje helt at stoppe. Men jeg har lige nogle et spørgsmål angående vægt og smøger.

Det er ingen hemmelighed, at hvis man har røget og kvitter - så gainer man vægt. Og det har jeg det helt fint med, for jeg trænger til at tag på. I den tid jeg har røget, har jeg simpelthen ikke kunne gaine noget vægt.. det har irriteret mig grænseløst. Mit spørgsmål er så:

SKAL man stoppe HELT med at ryge, før man begynder at kunne tag lettere på?

-Nicky Cruz

Der en, som skrevet, en lille effekt ved stofskiftet, når du smøger den, men det er så lidt, at jeg ret roligt kan sige, at det ikke er der, dit probem ligger. Løsningen på dit problem: Spis mere mad. Du skal i hvert fald ikke regne med at gaine helt vildt, "bare" fordi du stopper med at ryge - men stop da endelig, det vil du ikke ikke fortryde :smile:.

Det er lidt over et år siden, jeg gik fra et meget stort røg-forbrug til ikke at ryge overhovedet, og helt ærligt, det er sgu ikke så svært.

Men du bliver altså ikke kæmpe stor af det :bigsmile:.

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du dog fået de tal fra :blink:

(Så hvis man er kraftig overvægtig og lige begyndt at ryge i små mængder og finder ud af at ryger man 15-20 smøger så er de første 3-4kg væk? Så skal man altså bare ryge 50 smøger dagligt for at smide de første ~10kg? :tongue: )

Som behandler af overvægtige patienter og uddannet rygestopinstruktør kan man en masse sjove tal.

Link to comment
Share on other sites

Perkins KA (1993). Weight gain following smoking cessation.

The mean difference in weight between smokers and nonsmokers

is about 3 to 4 kg. Perhaps not coincidentally, the mean weight gain after

cessation also tends to be about 3 to 4 kg,

depending on the length of follow-up. This clearly suggests that

the gain after cessation raises weight to the level it would have

been had the ex-smokers never smoked. Similarly, smoking cessation appears

to raise body weight to the same degree that smoking initiation

lowers it, relative to the weight of those not changing

their smoking status. Rate of weight

gain appears to be rapid in the first weeks or months after cessation

and plateaus after 6 months

Det argumenteres i nyere review (Eisenberg D, et al. (2006). Estimating the Effect of Smoking Cessation on Weight Gain.) at de tidligere 3-6 kg menes at være for lavt sat og den reelle vægtændring er i nærheden af 9 kg. Det vurderes af flere at effekten på stofskiftet står for omkring 40-50% af vægtændringen.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder rigtig godt, stubbe.

Jeg har helt klart som mål at kvitte smøgerne helt, så når jeg spørg om dette, så lad være med at tro at jeg prøver at finde en undskyldning for at ryge: Vægtøgningen, vil den først træde i kraft når jeg kvitter smøgerne HELT?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Det lyder rigtig godt, stubbe.

Jeg har helt klart som mål at kvitte smøgerne helt, så når jeg spørg om dette, så lad være med at tro at jeg prøver at finde en undskyldning for at ryge: Vægtøgningen, vil den først træde i kraft når jeg kvitter smøgerne HELT?

-Nicky Cruz

Du skriver det som om rygestop uundgåeligt medfører vægtøgning. Hvis du efterfølgende har præcis samme kost og motionsvaner, så vil du begynde at tage på, når nikotinens effekt på stofskiftet falder. Så trapper du langsomt ned på den eventuelle vægtøgning også komme langsomt.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver det som om rygestop uundgåeligt medfører vægtøgning. Hvis du efterfølgende har præcis samme kost og motionsvaner, så vil du begynde at tage på, når nikotinens effekt på stofskiftet falder. Så trapper du langsomt ned på den eventuelle vægtøgning også komme langsomt.

Jo tak, den del har jeg skam forstået. Men mit spørgsmål er så: Skal jeg holde helt op med at ryge (lade være med at indtage nikotin overhovedet) før effekten vil tag til?

Og nu hvor vi er ved det.. "præcis samme kost og motionsvaner" - ville det ikke gavne, hvis jeg spiste mere(med at tag på)?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

stubbe det du siger passer sku ikke.. måske for dig passer det men du kan nu ikke sige det gælder for alle og enhver.. jeg stoppede min træning og stoppede med af ryge og jeg har tabt mig 15kilo... det er så pga strækmærker jeg ikke træner mere kunne med nemhed tage kilo på da jeg røg.. ville næsten sige det var nemmere dengang.. voksede rigtig fint samtidig med jeg røg.. intet problem der.. bare se på marcus ruhl.. han ryger og er da mega grande..

Link to comment
Share on other sites

stubbe det du siger passer sku ikke.. måske for dig passer det men du kan nu ikke sige det gælder for alle og enhver.. jeg stoppede min træning og stoppede med af ryge og jeg har tabt mig 15kilo... det er så pga strækmærker jeg ikke træner mere kunne med nemhed tage kilo på da jeg røg.. ville næsten sige det var nemmere dengang.. voksede rigtig fint samtidig med jeg røg.. intet problem der.. bare se på marcus ruhl.. han ryger og er da mega grande..

Nej, selvfølgelig gælder det ikke for hver enkelt person der vælger at kvitte smøgerne - særligt ikke hvis man gør en aktiv indsats for at undgå vægtøgningen, som ellers ville komme pga det sænkede (dvs. normaliserede) stofskifte. Eller modsat for dem der tager meget mere på, fordi mad bliver erstatning for smøgerne, nu man ikke putter dem i munden mere.

Nicky -> Undskyld jeg skrev det samme to gange - det lød virkelig bare som om du (stadig) var i tvivl. :innocent:

Fandt et fint lille forsøg her med nikotins effekt på stofskiftet:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/6/1442

Der er altså en rimelig god korrelation mellem mængden af nikotin og effekten på stofskiftet - mere nikotin -> højere stofskifte. De brugte 0-2 gram nikotin

Nu er problemet så at der så vidt jeg kan læse er markant mere i en pakke jvf stubbes kommentar i denne tråd.

Ved rygestop anbefales til personer som ryger 20 smøger om dagen at bruge et 21 mg plaster om dagen eller 4 mg tyggegummi ved rygetrang dog højest 25 tyggegummi om dagen. Og derefter nedtrapning.

Så hvis der ikke skal mere end 2mg til at øge stofskiftet 7,9% og man siger at rygning giver 5-10%, så er det vist en kraftig indikation af at der ikke skal mange smøger til før man når max-effekten på stofskiftet.

Men hvorfor er det egentlig vigtigt? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej kommende ex-ryger

Glæd dig til at stoppe med at ryge - for rygning (nikotin og kulilte i nederdrægtig samhørighed) hæver dit blodtryk og din puls. Dit hjerte og dine kar belastes derfor på den helbredsnedbrydende, ufede måde. Den fede måde hæver blodtryk og din puls på er selvfølgelige gennem: motion og fysisk aktivitet =:-)

Dermed også svaret på dit spørgsmål: rygning ændrer dit stofskifes hastighed (forøger energiforbruget).

Når du er stoppet med at ryge - lander du igen på den vægt du startede på - inden du begyndte at ryge (+ - andre forhold selvfølgelig).

Venlig hilsen

Michael Milo Jørgensen [link fjernet, reklame]

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Michael -> Jeg håber at det er lykkedes Nicky at stoppe nu her næsten et år efter han oprettede tråden, men jeg kan selvfølgelig ikke vide det.

Selvom det uden tvivl er en god sag, så er jeg også nødt til at gøre opmærksom på det ikke er tilladt at reklamere for firmaer eller produkter man har økomonisk interesse i, derfor er dit link fjernet.

mvh

MaxPower, Moderator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share