program til øvet svækling


niklas_hoejlund
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Prøver i øjeblikket at sætte et program sammen hvor målet er masse. Jeg har bare et problem... Jeg har to bygningfejl i rygsøjlen hvilket gør at øvelser som squat, dødløft eller generelt store øvelser med frie vægte er en dårlig ide (de er jo ellers yderst populære i hst programmer kan jeg se)...

Jeg har tidligere kørt et "stille og roligt" fullbodyprogram som så sådan her ud;

bænkpres: 3x10

hammercurl: 3x10

triceps push down: 3x10

rowing: 3x10

benpres: 3x8

mave: alt hvad den kan trække

Har på den ene side sørget for at få en dags hvil mellem træningen, men på den anden side har mit arbejde også forhindret mig i at træne mere end to gange i nogle uger...

Har tænkt mig at ændre ovenstående til dette og køre det fx man + ons + fre (det var hvad jeg kørte idag - tog omkring 1time);

flyers: 2x5

incline DB press: 2x5

hammercurl: 3x5

triceps push down: 2x5

dips: 2x10 (til at starte med - uden vægt)

rowing: 2x5

benpres: 3x5

mave: så meget som muligt (har fundet nogle gode øvelser der rammer godt)

Hvad siger i til det? Kom endelig med forslag/forbedringer, men husk lige det med min rygsøjle;)

Hvis i har nogle forslag til nogle smarte former for progression eller andet så kom endelig med dem!

På forhånd tak!

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Tjaah, begge programmer har sine svagheder så, hvis man lige gør det her: :4thumbup:

Benpres

Incline DB Press

Chin up

Roning

Dips

DB Curl

Mave med vægt.

Så har man et program der rammer hele kroppen, plus det er flerleds øvelser :)

Tak for svaret - det er hermed noteret! Men... hvor mange sæt skulle der så laves i hver øvelse?

Synes du ikke at det er nødvendigt med en isolationsøvelse til triceps?

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Nu siger han at han ikke kan squat :nonono: Men hvis du kan, skal du selvfølgelig gøre det.

ang sæts: Havde du ikke et HST program?

Nej jeg vil helst undgå squat! Hvis man har prøvet at træne brusk væk mellem ryghvivlerne (lægernes udsagn) en gang så passer man lidt bedre på i fremtiden for det gør altså nas...

Nej jeg har bare selv lavet et program tidligere til "vedligeholdelse"...

Men nu vil jeg gerne i gang med at putte lidt ekstra muller på og vil derfor gerne have jeres hjælp med et program under de givne forudsætninger.

Tror en af de ting jeg har lidt svært ved at forstå er at man ikke skal træne særlig meget af gangen... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for en defekt du har? Og hvordan ved du at du ikke kan lave helkropsøvelser? Det er vel ikke noget du bare har vurderet selv vel?

Jeg har en scheuermann + s-formet rygsøjle...

Fra div fysser er jeg blevet frarådet at belaste rygsøjlen mere end højst nødvendigt samt jeg selvfølgelig selv kan mærke hvor lidt der skal til før jeg får ondt (en halvtung rygsæk og en gåtur kan være nok). Men hvis jeg udfører øvelser hvor ryggen kan stabiliseres rimeligt har jeg intet problem mht smerter selvom jeg belaster musklerne max.

Har tidl. været konkurrenceroer, men disse bygningsfejl fik sat en stopper for den karriere :unhappy: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ellers at der er et par stykker her på siden der dødløfter og squatter tunge vægte med samme lidelse... oh well... Jeg kan bare ikke huske hvilke brugere det er...

Jamen jeg afviser heller ikke at det kan lade sig gøre. Det eneste jeg ved er at placeringen af en scheuermenn har meget at sige. Og måske er det lidt sværere for mig idet krumningen i "s-formen" sidder ca samme sted som scheuermannen (ved det sgu ikke!).

Det kan da sagtens være at jeg kan udføre helkropsøvelser! Men efter de smerter og al den genoptræning jeg har måttet igennem tør jeg simpelthen ikke tage chancen!

Hovedsagen er at jeg helst vil undgå de store øvelser og derfor henvendte mig til dette forum for at høre jeres bud på et hst program baseret på mere isolerende øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Så konklusionen er altså at det bedste program for at opnå hypertrofi (hvis man ikke tør lave helkropsøvelser) er dette;

Benpres

Incline DB Press

Chin up

Roning

Dips

DB Curl

Mave med vægt.

Hvad med progressionen? Er det bedst er køre det som beskrevet herinde på sitet - altså med 15 gentagelser de første to uger - dernæst 10 i to uger, 5 i de næste og to uger med exentrisk træning? Alle uger inkl progression

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share