WSB-principperne


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt over, hvorfor det er at man siger, at det kun er på de store øvelser, at det er fordelagtigt at køre CAT. Hvis nu ens mål nu f.eks. udelukkende var at blive stærk til at lave barbell curl, kunne man så ikke med fordel indlægge en eksplosiv dag, hvor man f.eks. kørte 8sæt*3rep 70% af max.?

Og en anden tanke.... Kunne man mon rent teoretisk overføre WSB-principperne for øgning i tre store løft, til f.eks. barbell curl, hvis det nu var denne øvelse man ville være max. stærk i??

En grundpille i WSB-teorien er at finde ens svage punkter og træne disse med hjælpeøvelser. Hvis nu ens svage punkt i barbell curl var i bunden af løftet kunne man jo sikkert finde en ME-øvelse der ville træne bundpositionen, f.eks. preacher curl.(Jeg ved ikke helt om preacher curl er et godt eksempel for en svaghed i bundpositionen i barbell curl....).

Man kunne køre eksplosivt som før nævnt.

RM-øvelserne kunne fokusere på at styrke grebet, underarmene og nakken. (Charles Poliquen siger at der er et ret præcist forhold mellem nakkemusklernes styrke og biceps-styrken).

Hvad siger i til det??? Skulle der være noget teoretisk i vejen med dette tankeeksperimen?

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Lige præcis en øvelse som biceps/barbbell-curl er jo en et-leds øvelse. Så der er ikke nogle muskelsynergier der arbejder sammen om, et fælles mål som i f.eks. bænkpres hvor hvor mange muskler er med til at løfte vægten op. Nogle musker arbejder mere i toppen af bevægelsen og andre mere i bunden - så dét (svage punkter i bænkpres) er trænbart rent teoretisk.

Et andet problem er - at en muskelfiber hvis den trækker sig sammen - så trækker den sig sammen i hele dens længde ikke kun i bundpositionen. Hvis du vil være stærkere i bundpositionen i barbbellcurl - så skal du også være stærkere i mellem- og topposition. Altså med andre ord så skal hele muskelen være stærkere.

De fleste muskler på underarmen virker både på håndled og albueled. Så rent teoretisk burde man vel kunne forbedre barbbell-curl ved at træne underarmene isoleret med øvelser der virker på underarmsmusklerne over håndleddet.

Link to comment
Share on other sites

[Et andet problem er - at en muskelfiber hvis den trækker sig sammen - så trækker den sig sammen i hele dens længde ikke kun i bundpositionen. Hvis du vil være stærkere i bundpositionen i barbbellcurl - så skal du også være stærkere i mellem- og topposition. Altså med ord så skal hele muskelen være stærkere.]

Ja, det er der vist noget om, tak for et super svar. :wave:

Men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor man siger at man ikke med fordel kan træne eksplosivt i et-ledsøvelser/mindre øvelser.

Formålet med eksplosiv træning er jo at øge kraftudviklingsraten og det må da også kunne overføres til en et-ledsøvelse som f.eks. barbell curl.?

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor man siger at man ikke med fordel kan træne eksplosivt i et-ledsøvelser/mindre øvelser.

Formålet med eksplosiv træning er jo at øge kraftudviklingsraten og det må da også kunne overføres til en et-ledsøvelse som f.eks. barbell curl.?

At træne eksplosivt med barbbell curls - det har jeg faktisk aldrig tænkt på. Jeg må indrømme at ikke aner hvilken effekt det vil have??? Om du så vil overtræne den??? Men hvis du kører eksempel 70% af maks burde det vil ikke ske????

At dømme efter svarene på dette sidste tillægspørgsmål i dit indlæg - er der vist heller ikke andre der véd det, eller har prøvet det.

Det kunne være fedt at finde ud af. Selv har jeg svage (læs - for små) arme - så hvis der er noget at hente på den konto - ville det ikke være så dårligt.

ÉR der nogen der ligger inde med viden omkring det??????????

Link to comment
Share on other sites

Uden at have den store viden på området, så kan jeg da ikke sige andet end: Ja, selvfølgelig kan man det.

Jeg ¨går ud fra at WSB har noget med eksplosiv træning at gøre.

I så fald:

Det er jo ikke kun samarbejdet mellem muskler som skaber den eksplosive styrke. Såvel koordineringen mellem de enkelte muskelfiberbundter (de samlinger af muskelfiber som samlet giver en muskel), som koordineringen mellem de enkelte muskelfiber er en del af den neurale tilpasning, der giver den eksplosive styrke. :)

Så teoretisk kan man vel godt køre eksplosivt i etleds-øvelser. Men i praksis giver det (tror jeg) ikke så megen mening.

Man træner jo generelt eksplosiv styrke for at levere flotte træk/stød i de tre store basisøvelser.

Detter giver to problemer ved eksplosiv træning i isolerede etleds-øvelser:

1) Selvom man bliver stærk i en etledsøvelse, som er med i en af de tre store, så hjælper det ikke så meget, idet der jo lige netop mangler det tredje koordineringselement - nemlig koordineringen mellem de implicerede muskler.

2) Rigtigt mange muskler deltager i de tre store øvelser. At træne den alle (eller bare nogen af den) er halvløs gerning. Antallet af øvelser til at træne alle disse ioleret ville eksploderer. :)

Derfor tror jeg. Men jeg er ikke sikker. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg tænker selv noget lignende. Der er umiddelbart ikke rigtig nogen pointe i at træne eksplosiv styrke i et-leds øvelser. Især fordi muskler som biceps og triceps i forvejen tit er det svage led i basis-øvelser som bænkpres og bent over rowing, og derfor alligevel ville høste det største udbytte af eksplosiv træning i basis-øvelser.

Men hvis de netop er det svage led - både hvad angår masse og styrke - kunne det måske gavne i en periode at lægge fokus på eksplosiv træning af et-leds øvelser. Og samtidig nedtone træningen for de større muskelgrupper. Måske starte med én basis-øvelse for f.eks. bryst og så slutte af med eksplosiv træning af triceps.

Rent teoretisk burde det vel egentlig kunne udligne forskellene. Det er jo i forvejen det man prøver ved WSB - at analysere sig frem det svage led i kornkurrenceløftet - og så træne med fokus på netop dét led i kæden.

Hvis masse i f.eks. triceps er problemet - kunne man forestille sig at en øget styrke i denne som resultat af eksplosiv træning ville medføre vægtøgning i øvelser som fransk pres, når man går tilbage til regulær bodybuilding med masse som mål. Og rent teoretisk kunne man forestille sig at denne øget vægt i øvelser under isolations-træning ville medføre et øget vækst-stimulus.

Men det er så kun en teori - og spørgsmålet er om ikke små muskelgrupper som biceps og triceps ville risikere at blive drevet for hårdt når man vendte tilbage til masseforøgende træning???

Link to comment
Share on other sites

"Hvis masse i f.eks. triceps er problemet - kunne man forestille sig at en øget styrke i denne som resultat af eksplosiv træning ville medføre vægtøgning i øvelser som fransk pres, når man går tilbage til regulær bodybuilding med masse som mål. Og rent teoretisk kunne man forestille sig at denne øget vægt i øvelser under isolations-træning ville medføre et øget vækst-stimulus."

.

Ja, det var lige det der var tanken med mit første spørgsmål. Det første år jeg trænede lavede jeg nemlig en masse isolationsøvelser, hvor jeg ofte havde perioder uden den store fremgang(efter jeg fandt mol, blev jeg dog heldigvis kureret og begyndte at fokusere mere på basisøvelser :lol:).

Jeg tænkte på at man kunne kombinere det eksplosive og det hypertrofi-specifikke således: at man i de perioder hvor man er gået i stå indlagde en let eksplosiv dag om ugen og så på den anden dag i ugen kører klassisk hypertrofi træning. Her er tanken så at den eksplosive dag skal medføre større styrke så man kan påføre musklen et øget stimuli for hypertrofi.

For ex: (barbell curl, french press, osv).

Mandag: 8sæt*3rep 70%max

Torsdag: 3sæt*8rep (tæt på failure)

Er der nogle MOL´ere der har prøvet noget lignede? For hvis det virker teoretisk må det da være guf for bodybuildere.

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg sige ja til.....Jeg har bl.a. kørt en udgave af Thomas J´s WSB hypertofi hybrid, hvorefter jeg er overgået til et mere hjemmestrikket system. Her benytter jeg mig bl.a af CAT/DE og ME træning. Jeg træner netop også ud fra princippet om at hvis det virker i Squat, døløft og bænk hvorfor så ikke overføre det til Military, Barbell rows osv. Må dog indrømme at jeg ikke har gjort forsøget på Biceps...men det kunne være man skulle prøve .

Nu har jeg godt nok ikke prøvet at maxe eller for den sags skyld have målebåndet fremme i denne cyclus endnu, men mine ME dage er blevet forbedret væsenligt til trods for min store fremgang med den modificerede WSB udgave. Jeg skal igang med uge 3 i systemet og poster lige mine erfariner når jeg har Maxét og målt i uge 9.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share