millitary press eller bænk?


young-one
 Share

Recommended Posts

Faktisk svært at afgøre synes jeg.

Mener faktisk, at både ligge og lægge kan bruges i forbindelse med press på muskler.

Der lægger et pres på musklen, ja

Men man ligger vel pres på musklen (?)

Nej!

Ligger = en tilstand

Lægger = en handling

Ergo lægger man pres på en muskel.

Men for nu at gøre din forvirring total, kan det jo godt tænkes, at der ligger et vist pres på en muskel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aktiverer biceps i dødløft, bruger du dårlig teknik. Desuden sætter du dig selv i risiko for biceps tear. Det er ikke noget, man ønsker at prøve.

Armene i dødløft skal fungere som kroge, intet andet.

Biceps tear:

Måske et sideskift, men hvad er god form så? Har du evt en god video eller link, hvor god form vises.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Ligger = en tilstand

Lægger = en handling

OT:

Enig, og netop derfor mener jeg godt man kan bruge begge.

Man kan vel godt sige, at der ligger (tilstand) et stort pres på musklen

Og man kan selv lægge (handling) et stort pres på musklen

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Måske et sideskift, men hvad er god form så? Har du evt en god video eller link, hvor god form vises.

MVH TripleT

God form afhænger jo tæt på fuldstændig af kropsbygning, men ting som neutral erector og strakte arme kan ikke diskuteres. Hvis du gerne vil høre mere om dødløft, så synes jeg, at du skal læse disse to artikler. Cressey er tæt på gud hvad sådan noget angår :smile:

Del 1:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...07-085-training

Del 2:

http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...07-087-training

Mht. god dødløftstil, så synes jeg at ham her løfter helt fantastisk flot :smile:

Men nu er det ikke alle, der kan komme til at løfte nær så flot. Jeg selv er et eksempel på ikke at kunne dødløfte voldsomt pænt konventionel (Men stadig forsøger at "overholde" de væsentligste rettelinier) Det gælder i høj grad om at finde en stil, der passer til en selv. Men det kan du læse mere om i de artikler :smile:

Link to comment
Share on other sites

Min kæreste har længe prøvet at lære mig, hvornår man skal skrive lægge og ligge, men det er som om den viden går væk hurtigt igen :unhappy:

Du er ikke den eneste, som har problemer med at kende forskel på ligge og lægge. De, der har problemet, siger næsten altid ligge for det hele. Prøv at anbringe "sidde" og "sætte" ind i stedet for. Så kan du høre forskellen. Eksempel: "Folk ligger gaverne under juletræet" - er dette korrekt?

Hvis du skal bruge sidde med "i", skal du også bruge ligge med "i". Skal du bruge sætte med "æ", skal du også bruge lægge med "æ".

Folk sidder gaverne under juletræet. Det dur ikke, men folk sætter gaverne under juletræet kan godt gå an. Altså hedder det: Folk lægger gaverne under juletræet.

For her er der æ begge steder.

Jeg ligger/lægger bogen på bordet.

Hvad er bedst? Jeg sidder bogen på bordet, eller jeg sætter bogen på bordet?

Det er klart, at sætter er bedst. Altså: når du skal bruge sætter med æ, skal du også bruge lægger med æ. Det hedder derfor: Jeg lægger bogen på bordet. Der

er æ begge steder.

Jeg ligger på sengen og læser. Det er rigtigt, for det kan ikke hedde: Jeg sætter på sengen og læser, men du kan godt sige: Jeg sidder på sengen og læser.

Skal det være sidde med i, skal det også være ligge med i. Derfor hedder det: Jeg ligger på sengen og læser. Der er i begge steder.

Den anden huskeregel er den der allerede er nævnt, med at ligge udtrykker noget statisk - bevægelsesløst: Hun ligger i solen.

At lægge udtrykker noget dynamisk - med "action": Han lægger sin hånd på hendes skulder.

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den eneste, som har problemer med at kende forskel på ligge og lægge. De, der har problemet, siger næsten altid ligge for det hele. Prøv at anbringe "sidde" og "sætte" ind i stedet for. Så kan du høre forskellen. Eksempel: "Folk ligger gaverne under juletræet" - er dette korrekt?

Hvis du skal bruge sidde med "i", skal du også bruge ligge med "i". Skal du bruge sætte med "æ", skal du også bruge lægge med "æ".

Folk sidder gaverne under juletræet. Det dur ikke, men folk sætter gaverne under juletræet kan godt gå an. Altså hedder det: Folk lægger gaverne under juletræet.

For her er der æ begge steder.

Jeg ligger/lægger bogen på bordet.

Hvad er bedst? Jeg sidder bogen på bordet, eller jeg sætter bogen på bordet?

Det er klart, at sætter er bedst. Altså: når du skal bruge sætter med æ, skal du også bruge lægger med æ. Det hedder derfor: Jeg lægger bogen på bordet. Der

er æ begge steder.

Jeg ligger på sengen og læser. Det er rigtigt, for det kan ikke hedde: Jeg sætter på sengen og læser, men du kan godt sige: Jeg sidder på sengen og læser.

Skal det være sidde med i, skal det også være ligge med i. Derfor hedder det: Jeg ligger på sengen og læser. Der er i begge steder.

Den anden huskeregel er den der allerede er nævnt, med at ligge udtrykker noget statisk - bevægelsesløst: Hun ligger i solen.

At lægge udtrykker noget dynamisk - med "action": Han lægger sin hånd på hendes skulder.

Du er genial!

Mange tak!

Nu bliver hun glad :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share