Stærkere ben giver større overkrop


a_andersen
 Share

Recommended Posts

Hey alle .

Jeg har hørt fra forskellige trænere samt fitness-centre at stærkere ben, skulle give en større overkrop, samt muligheden for at få en stærkere overkrop end før med knap så stærke ben

Passer det, eller er det noget folk har opdigtet?

Link to comment
Share on other sites

Min hukommelse siger mig at Thomas Jagd skrev en artikel til getbig, hvor han omtalte det sagnomspundne forsøg med armtræning vs armtræning plus squat. Den lod sig desværre ikke umiddelbart finde.

I denne artikel som vist findes på flere sider er eneste reference et forsøg hvor de tester 1 sæt vs 3 sæt pr øvelse og konstatere højere hormonniveauer. Det siger bare ikke en daddel om det der egentlig spørges om. Samtidig siger det heller ikke meget om hvor stor en effekt disse øgede hormonniveauer i praksis har på muskelvæksten. Værre er det næppe, men hvis 25% øget test-niveau giver <5% større muskelvækst (tænkte tal), så er det det sidste tal der er interessant.

Denne tråd er godt rundt om emnet hvor Jagden selv deltager.

Det er jo ikke fordi jeg anbefaler 100% isolationsøvelser eller lignende, men tit ser jeg at der henvises til en masse undersøgelser der skulle sige dit og dat, men i praksis er der ingen faktiske henvisninger til de konkrete forsøg, og vedkommende har måske bare læst andre har nævnt dem.

Link to comment
Share on other sites

2 gange om ugen og målet er styrke og har trænet i vel 2 år :4mewantfood:

Hvad er dit niveau? Der er forskel på at have trænet to år og kunne squatte 5x80kg og på at kunne squatte 5x150kg. Hvad er dit mål med styrke? At blive så stærk som muligt for reps eller få en 1RM så høj som muligt?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er dit niveau? Der er forskel på at have trænet to år og kunne squatte 5x80kg og på at kunne squatte 5x150kg. Hvad er dit mål med styrke? At blive så stærk som muligt for reps eller få en 1RM så høj som muligt?

Har aldrig squattet rigtig før. Har squattet lidt her den seneste tid og min max ligger omkring 100kg ca.

Målet er at blive stærk for reps altså kom højt op i f.eks. 4-6 reps

kører underkroppen igennem 2 gange om ugen , har du nogle tricks :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share