Skadet fod


Guest Kalkunen
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Fuglen er vingeskudt....

Her for ca. halvanden måned siden, fik jeg at kraftigt slag på min fod under noget fodbold. Det var på min storetå og tåen ved siden af, og så ned ad vristen. Det gjorde ondt og jeg kunne ikke støtte på det. Næste dag tog jeg til lægen. Han mærkede på den osv, men sagde, at det bare var et slag, og der intet var brækket.

Diagnosen var en uges ro og så skulle der ikke være mere.

Men jeg har stadig ondt. Hvis jeg vipper foden opad kommer der smerte ved de led, hvor man bøjer foden opad (og lidt udtråling ud til vristen) og min vrist bliver øm ved længere gåture og løb. Det er ikke muligt at løbe ordenligt for mig.

Jeg skal til læge her d. 19, og den læge jeg skal til (ikke den samme som før) er, i al beskedenhed, ret elendig. Hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg bede om at blive sendt videre til en fysio eller hvad?

Jeg har selv mistanke om at der er røget en flig af en knogle...... hvad siger i?

K

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Næ, overhovedet ikke. Jeg kan kan bøje den ned alt det jeg vil. Når jeg bøjer den op, kommer der smerte i min vrist og det led, der bøjer foden. Det er ret mystisk.

Øv, hvor jeg synes, det er dumt, man skal ud til en læge for at få tilskud til fys..... ville meget hellere springe det led over, særligt når hende lægen jeg skal ud til ikke kan tænke 2 selvstændige tanker og der endvidere er en ventetid på 2 uger.

K

Link to comment
Share on other sites

Næ, overhovedet ikke. Jeg kan kan bøje den ned alt det jeg vil. Når jeg bøjer den op, kommer der smerte i min vrist og det led, der bøjer foden. Det er ret mystisk.

Øv, hvor jeg synes, det er dumt, man skal ud til en læge for at få tilskud til fys..... ville meget hellere springe det led over, særligt når hende lægen jeg skal ud til ikke kan tænke 2 selvstændige tanker og der endvidere er en ventetid på 2 uger.

K

Så gør noget der er smartere... Gå til en kiropraktor of få tjekket fodens bevægelighed igennem. Din historie er ikke helt ualmindelíg og specielt ikke for fodboldspillere. De fleste er ikke klar over at man kan få "hold i foden" ligesom når man får det i nakken. Ret ofte kan behandlingen være kortvarig.

Du behøver ikke henvisning da kiropraktoren er siddestillet med lægen oghvis der evt. er indikation for røntgen kan det tages på klinikken.

Som du selv siger kan der være tale om en lille "flig" Den vil evt. kunne spottes på et røngen.

held og lykke

APH

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

jeg tror ikke, det er det, da jeg ikke spiller fodbold fast... men det er da en mulighed, og tak for svaret - nu ser jeg lige hvad lægen siger. kommer der ikke noget fornuftigt ud, så tager jeg en tur til kiropraktor med den :smile:

k

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jeg tror ikke, det er det, da jeg ikke spiller fodbold fast... men det er da en mulighed, og tak for svaret - nu ser jeg lige hvad lægen siger. kommer der ikke noget fornuftigt ud, så tager jeg en tur til kiropraktor med den :smile:

k

Det er den opfattelse de fleste har, men prioriteringen burde være omvendt. Biomekanisk problem -> kiropraktoren. Kan han se der er andre underliggende årsager -> over til lægen.

Hvis din Ferrrari gik i stykker ville du heller ikke starte med at køre den ind til Staten bilinspektion, men over på det værksted der vidste noegt om Ferrarier. :wink:

Mvh

APH

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad sagde lægen?
Lægen anede intet - hun kunne ikke engang huske, hvad de forskellige dele af foden hed, det var simpelthen den største joke. Hun er ikke min normale læge, men en eller anden vikar, og jeg aner ikke, hvordan hun er blevet læge. Min søster havde kyssesyge for et par måneder siden. Hun var ude ved hende der 2 gange, og begge gange fik hun at vide, at det bare vare lidt ondt i halsen. Til sidst tog hun til vagtlæge, og der fik hun med det samme beskeden: kyssesyge.

Sorry for OT, jeg græmmes bare over at der findes så ringe læger.

Jeg er sendt videre til røngtgen på OUH (hospitalet) her på mandag - svaret skulle så komme ud til lægen en uge efter, altså mandag d. 9. Så tager jeg den derfra. Hvis det er hende der igen, så går jeg amok :crazy:.

Det er den opfattelse de fleste har, men prioriteringen burde være omvendt. Biomekanisk problem -> kiropraktoren. Kan han se der er andre underliggende årsager -> over til lægen.

Hvis din Ferrrari gik i stykker ville du heller ikke starte med at køre den ind til Staten bilinspektion, men over på det værksted der vidste noegt om Ferrarier.

Du har nok ret. Nu har jeg den røntgentid, så jeg ser, hvad den siger. Jeg husker dine ord til en anden gang :smile:. Er du selv kiropraktor i øvrigt?

K

Link to comment
Share on other sites

Lægen anede intet - hun kunne ikke engang huske, hvad de forskellige dele af foden hed, det var simpelthen den største joke. Hun er ikke min normale læge, men en eller anden vikar, og jeg aner ikke, hvordan hun er blevet læge. Min søster havde kyssesyge for et par måneder siden. Hun var ude ved hende der 2 gange, og begge gange fik hun at vide, at det bare vare lidt ondt i halsen. Til sidst tog hun til vagtlæge, og der fik hun med det samme beskeden: kyssesyge.

Sorry for OT, jeg græmmes bare over at der findes så ringe læger.

Jeg er sendt videre til røngtgen på OUH (hospitalet) her på mandag - svaret skulle så komme ud til lægen en uge efter, altså mandag d. 9. Så tager jeg den derfra. Hvis det er hende der igen, så går jeg amok :crazy:.

Du har nok ret. Nu har jeg den røntgentid, så jeg ser, hvad den siger. Jeg husker dine ord til en anden gang :smile:. Er du selv kiropraktor i øvrigt?

K

Nu er det ikke alt man kan se på et almindeligt røngtgen, små "mus" som evt ligget tæt opad en knogle, kan være svære/umulig at se. Derfor kan man indimellem være nød til at tage en ct-scanning. Det er desværre en kraftig stråling man udsættes for, så ikke det første man vælger. Ellers er der mr-scanning, som er en dyr undersøgelse, så den får man ikke uden videre. Man fint nok at få taget et billede, så må man vi håbe på at der kan stilles en diagnose udfra det. et billede kan du få taget gratis på hospital, en kiropraktor gør det ikke gratis.

Hvis du er rigtig fræk, henvender du dig på skadestue, her får du nok ikke umiddelbart den rigtige diagnose

(som regel en ny udd læge, der har travlt der kigger på dig)

Men de tager et billede med det samme og så kan de jo kigge på det. Du får sikkert kun en 4-5 timers ventetid :unhappy: men du kan gå ned på skadestue idag, husk nu at sige at det lige er sket(indenfor de sidste 24 timer) ellers sender de dig bare til egen læge.

Håber du slipper af med din skade hurtigt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er rigtig nok at alt behandling der ikke kommer gennem lægen koster, men er det ikke værd at betale noget for at få det til af forsvinde?

jeg ville nok ikke selv vælge en kiropraktor (de er ikke altid så gode til ekstremiteter) men mere finde en osteopat, som også gør det i manipulationer.

du kan også vælge at finde en massør som har taget videre uddannelse i manipulation, som vil kunne mærke om det er en låsning i ledet som gør det (subluxation), der ved en hurtig træk i din fod kan få den til at løsne sig og du bukke foden igen

Edited by Zoneterapeut
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share