Jenslyns nye log


Jenslyn17
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg er lidt en smågammel kending på mol, der har slået sine folder i sitets forskellige og fantastisk informationsrige fora. Som navnet antyder, var jeg 17 år, da jeg i sin tid oprettede en bruger her. Det er ikke gået ned af bakke, men det kunne være gået langt bedre. Tre somre senere og 20 år gammel trænger jeg nu hjælp fra mols kyndige hoveder igen, og min træning mangler i dén grad en saltvandsinsprøjtning.

Yessirs, ny log.

Lidt forhistorie om mig: Jeg startede med at træne seriøst for ca. tre år siden. Jeg havde ekstremt god fremgang i starten, hvor jeg power-bulkede mig op til de røde tal på vægt-skålen. Det medførte dog også en ganske betragtelig fedtprocent, med hvilken jeg aldrig helt har gjort op trods talrige forsøg - faktisk et hvert år de sidste tre år. Det, der sker, er at jeg taber mig grusom/slet ikke, og som slutresultat har jeg tabt lidt fedt, en røvfuld muskelmasse og styrke og endnu mere motivation. Jepsen, det er satme surt. I hvert fald har min vægt svinget fra 95 kg tidligt sidste år til 75 kg en del senere sidste år. Jeg har ligget derimellem de 2,5-3 år.

Mine løft ta'r jeg i reglen ikke så tungt. Jeg går klart primært efter det æstetiske, selvom styrke selvfølgelig altid er en fed bonus at få med i handlen :) Med universal-sammenligningsøvelsen bænkpres som pejler har den været oppe på sæt af 6 gentagelser med 91kg. I dag kommer jeg dog ikke over et par sæt af 8 gentagelser med 81kg som max - sørgeligt. Vægten siger 81-82 kg og fedtprocenten er vel en tand bedre, end den i reglen har været, selvom der er milevidt til mit mål.

Jeg er forresten nok en af dem, der løfter mindre, end han ser ud til at kunne. Det har jeg en formodning om. Min størrelse er egentlig ikke helt gal i alle henseender, men det er ikke altid, jeg kan hive vægt derefter :).

Jeg har indset, at jeg aldrig bliver hverken helt vildt cut eller stor. Jeg mener selv, jeg mangler genetikken og den ekstreme motivation, der skal til, før man kan nå sådan et niveau.

Lidt om hvor jeg ligger nu:

Pro's:

Jeg er villig til at lægge en ordentlig indsats for dagen i træningscenteret 3-5 gange i ugen

Jeg vil gerne holde mig fra det værste mad og forsøge at være nogenlunde obs på, hvad der går igennem systemet.

Jeg har indtil videre rigeligt fritid til at træne.

Con's:

Jeg VIL IKKE følge en strict diæt 110%

Jeg føler, min træning har været noget død og mat længe - der mangler progression og sikkert derfor motivation!

Jeg har enorme problemer med at cutte!

Jeg har fuldt den klassiske approach med bulk hen over året indtil forår, hvor man forsåøger at smide fedtet. Dette har jeg mest forsøgt at gøre ved at regulere den mængde kalorier, jeg fyrer indensbords, men jeg ender altid med bare at blive mindre. Lidt mindre fedt, en del mindre muskler og stort fald i styrke.

Jeg har med dét i mente forsøgt at strikke lidt sammen. Om ikke for andet så da variationens og eksperimentets skyld.

Jeg vil simpelthen forsøge at bulke en måned, cutte to uger, bulke en måned og cutte to etc. Dette er som sagt for variationen og fordi jeg tror, jeg vil have langt mere mod på cutningen, hvis den blot kommer i spidsperioder.

I bulk-perioderne smider jeg alt cardio mere eller mindre ud af programmet. Der skal der bare forkuseres på at bygge masse. Ved cut holder jeg stadig en rimeligt volumen på min træning, men det bliver lidt et trade-off imellem den og cardiovaskulære udfoldelser, som jeg gerne vil prøve at komme lidt igang med :)

Jeg regner med at begynde med programmet fra på mandag og så køre det tre måneder frem, hvorefter jeg evaluerer. Så må vi se, om det er en succes, der kommer mig i møde :)

Jeg vil forsøge at træne 3-split mandag, tirsdag og onsdag; ta' en fridag torsdag og køre fullbody op til weekenden fredag. På den måde kommer jeg alle muskelgrupper igennem to gange, men jeg får også lov til at køre lidt dybt så at sige på ugens tre første dage.

Om dette program også skal køres under cut-faserne er jeg knapt så sikker på. Der springer jeg måske ned til noget let fullbody 3 gange i ugen og fokuserer på caridoen.

Nå, men fysikken nu:

Jeg vil specielt gerne have bygget på biceps, bryst og skuldre. Specielt bryst har altid været et af mine store problemområder. Det gælder både for bryst og biceps, at den højre del er markant støre end den venstre. Hvoraf denne tendens udspringer tør jeg ikke rigtig spå om. Jeg forsøger at være opmærksom på at træne begge dele lige. Bryst vil jeg forsøge at træne med en del fly-øvelser, da jeg er ved at være træt af de evindelige presse-øvelser, som jeg ikke synes river så godt i mig :)

Bloggen her er lavet for løbende at kunne følge med i min egen træning samt høre kritik fra jer kloge hoveder. Jeg håber, der vil blive kommenteret hist og her hvis der er noget.

Mine kropsmål vil jeg forsøge at lægge ind snarest muligt.

Tak for interessen :D

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En lille update:

Nu er der gået lidt over halvanden måned, og jeg føler, der er sket lidt. Min træning blev afbrudt af en tur til Mallorca på to uger - det må man tage med. Jeg trænede så meget, jeg kunne dernede, men maden var selvfølgelig ikke noget at råbe hurra for. NÅR det så er sagt så var jeg overrasket over, at jeg egentlig så mere cut ud, da jeg kom hjem. Noget af det er måske også en optisk illusion induceret af kuløren, der fik et ordentligt spark i den rigtige retning, men jeg vil nu stadig våge den påstand, at der skete lidt. Vægten viste da også et par kilo mindre ved hjemkomsten, men bæskeophobning eller mangel på samme spiller selvf. også ind.

Jeg er imidlertid så begyndt at cutte igen, idet jeg opfattede de to uger som "cut". Jeg skal også med kammeraterne til Tyrkiet i en uge her den 2. august - det må jeg ligeledes tage med. Der skal være plads til sjov også ;)

Nå, men træningen er egentlig gået fint. Jeg føler måske, jeg er blevet en tand mindre cut igen, men det er svært at vide, idet jeg har en hel del mere mad i mavsen :) Vægten siger lige under de 83.

Når man tænker på, at da jeg bænkede 91kg i to sæt med 6 gentagelser, da jeg selv vejede 95 kg, finder jeg egentlig fgl. "semi-rekord" ganske god:

12x51kg

10x71kg

6x81kg

8x88,5kg

Det være sig altså et sæt på linje med de tungeste, men med et betragteligt lettere korpus for undertegnede ;)

Så jeg vil sige, det ser nogenlunde ud. Nu ta'r jeg ferien til Tyrkiet, bulker lidt igen derefter, og så kommer de frygtede cutte-uger. Hvis folk har gode tips, står jeg bestemt ikke ivejen for et par velmente visdomsord her i loggen!

Nåeeeh jo! Så købte jeg to bøtter Animal Pump, som vist er ret hypet op i USA. Det er et blandingsprodukt bestående af 30 piller per pakke, således at jeg skulle have til 60 dage i alt, da "doseringen" er en enkelt om dagen. Jeg ved godt, jeg ikke skal forvente anabol-resultater, men en placebo-effekt skulle det i hvert fald kunne blive til ;) Nu får skidtet en chance; hvis resultatet ikke lever op til forventningerne, så har jeg da givet det et skud. Jeg har bare hørt ganske mange uafhængige prædike produktets virkninger med stor begejstring. Jeg laver vel en lille anmeldelse - følg med ;)

Som en sidste lille note er jeg ved at blive sindsyg af den kroniske forkølelse, der synes at binde mig i lille DK. Da jeg endelig kom sydpå forsvandt den hurtigt, men herhjemme er det sgu et helvede. Bah.

Und das war das! Hold jer muntre!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Har lavet 8x101 i bænken, som dog ikke gik sidst, jeg prøvede at gøre det efter... men det går vel lidt op og ned.

Så tog jeg også 160 i dødløft efter ikke at have trænet den seriøst i LANG tid... altså et par år måske. Det gik ok. Håber snart at fyre de 180 op, men det bliver vel realistisk set først efter cut, at jeg prøver kræfter med det.

Er desuden kommet igang med at løbe. Fuldstændig tosset fremgang jeg har der. Selvom jeg stadig holder mig på behørig afstand af en tid, der må klassificeres som god, så er det da fedt at mærke, at der sker noget. :)

Link to comment
Share on other sites

Morgenvægten efter lidt over en uges cut er nu 87kg, og med et ret konsekvent lavt indtag, burde vægten være nogenlunde repræsentativ. Så prøver vi med lidt dages mellemrum. I starten arbejder jeg efter 85kg. Hvis der ingen reel forskel er at se, så tror jeg ærlig talt ikke, jeg magter det.

Nå, men de frådende masser, du som læser er en del af, skal vel også have deres fix.

Som proponent for fornyelse ville jeg prøve kræfter med noget bænk med stop, som jeg ikke rigtig har prøvet før. Det kunne bestemt godt mærkes. Jeg lod stangen hvile ved brystet (naturligvis ikek hele vægten, men stoppede stangen dér).

1x15 med stangen

1x12 med 60kg

1x10 med 70kg

1x8 med 80kg

1x6 med 85kg

1x5 med 90kg

1x8 med 80kg igen

Den var hård. Jeg tror, mit svage bryst gør, at jeg bliver relativt hårdt ramt af en øvelse som denne. Det føltes dog ret godt, og jeg er trods alt på cut :)

Derefter en røvfuld raises til skulder og noget mave.

Ellers søger jeg at holde indtaget fornuftigt, som jeg også nævnte ovenfor. De gastronomiske nydelser beløber sig på en typisk dag til noget i retningen af dette:

Morgen: En stor skål havrefras med skummetmælk, hvor jeg også drikker mælk til, samt en vitaminpille.

Pause på arbejdet: En dåse tun og en banan

Hjemvendt fra prøvelserne: En færdigret med lavt fedtindhold, hvis jeg lige er smadret... ellers rugbrød med fedtfattigt pålæg og mælk til + omega 3.

Aftensmad: Hvad der nu laves. Jeg søger at undgå kaloriebomberne, og hvis den er helt hen i vejret (MacD), så bikser jeg et eller andet sammen selv. Mine evner udi det kulinariske strækker sig dog ikke meget længere end til færdigretter og steget kyllingebryst, så det ender af og til ofte med rugbrød hér også. Prøver at indføre grøntsager som konstant her i familien, men det er et kapitel for sig selv :)

Så trænes der.

Efter træning ryger der en banan eller to ned + 30-40 gram proteinpulver (valle).

Kort efter hjemkomsten ta'r jeg nogle koncentrerede amino-syrer og - you guessed it - noget rugbrød med frugt.

Før sengetid: Noget knækbrød med fornuftigt pålæg + mælk

Det var bare et eksempel; jeg holder ikke det samme ud hver dag.

Onwards!

Edited by Jenslyn17
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share