urenhud ved proteinpulver


TKN
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg får urenhud af proteinpulver, har i andre erfaring med dette - ingen andre jeg kender har det problem...

på forhånd tak

_tb

Hvor gammel er du? er du sikker på at det kun er pulveret, som giver dig bumserne? Prøv at lade være med at indtage det nogle uger, og se om det forsvinder. Hvis det gør ville jeg skifte produkt, hvis jeg var dig :wink:

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig set nogen sammenhæng mellem proteinpulverindtag og uren hud.

Nu er jeg snart 20, og får næsten aldrig bumser mere, men har faktisk de sidste par måneder ædt omkring 150gr proteinpulver om dagen.

Fra jeg var 16->18 fik jeg tit bumser, men spiste faktisk mindre proteinpulver.

Hvis du er teenager, synes jeg det er en skam at droppet pulveret pga skræk for bumser. Det er næppe skyld i det.

Link to comment
Share on other sites

Om der er en sammenhæng mellem proteinpulver og bumser, er tvivlsomt. Men hvis der er, er det en god ting - jeg citerer skamløst fra et svar som Sortiarius tidligere har givet på samme spørgsmål:

Har du hele tiden spist det samme mærke protein produkt, eller har du skiftet mellem forskellige?

Måske spørger jeg dumt, men kan du forklare mig hvad den biologiske sammenhæng er mellem træning og acne, eller give mig et link eller lign så jeg kan læse noget om det?

Da jeg startede med at træne for første gang kørte jeg med soya protein (jeg fik det gratis) men siden da har jeg altid brugt valle protein af det billigste mærke jeg nu engang kan finde ved en dansk distrubutør og så køber jeg gerne i 5-10kg's spande.

Acne (vulgaris) opstår når såkaldte talgkirtler (der ligger sammen med hårfollikler på det meste af huden med undtagelse af håndflader, fodsåler og -rygge) stopper til. Talgkirtler (også kaldet sebaceøse kirtler) tømmer sig i hårsækkenes øverste del og har ikke rigtig nogen kendt funktion - bortset fra selvfølgelig at kunne give bumser og i nogle tilfælde en slags bylder (furunkler).

Talgkirtler producerer et sekret kaldet sebum der hovedsagligt består af fedt, og når en sådan kirtel stopper til giver det diverse hudbakterier perfekte omstændigheder til at formere sig, dette giver efterfølgende et respons fra immunforsvaret (inflammation) der giver den egentlige "bums".

Mægnden af produceret sebum fra en talgkirtel afhænger hovedsagligt af hormoner, heriblandt den aktive form af testosteron (Dihydrotestosteron, DHT) og det anabolske hormon IGF-1 (Insulin-like Growth Hormone 1) der hovedsagligt produceres af leveren. Døde hudceller kan også være med til at stoppe en talgkirtel til og differentieringen (udviklingen) af hudceller (keratinocytter) fra såkaldte basalceller kan også accelereres af førnævnte hormoner.

Når du træner er den efterfølgende vækst (hypertrofi) af muskelcellen, myocytten, helt afhængig af mængden af produceret IGF-1 (bl.a. pga. respons fra væksthormon GH) og testosteron (DHT bliver i høj grad deaktiveret af muskelcellen) - niveauerne af disse stiger derfor efter træning hvilket kan påvirke udviklingen af acne vulgaris.

Grunden til at bumser normalt indtræder i puberteten er af samme grund, nemlig at produktionen af det mandlige kønshormon testosteron stiger kraftigt i denne periode.

Det biologiske link mellem kost og bumser er derfor meget svag (udover den effekt kosten har hormonniveauerne) - så man kan sige at hvis du vitterligt får bumser af proteinpulver så er det måske fordi dit pulver rent faktisk virker! (de fleste køber proteinpulver med anabole hensigter )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share