Mit program - er det skod?


mollerolsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er en pige, som har trænet i 4 år - dog afbrudt af et par fødsler. Jeg har altid trænet 3 dage om ugen og det er også det jeg på nuværende tidspunkt har tid til. Jeg hader fullbody-programmer, så jeg træner sådan her:

mandag: bryst + triceps + mave

Bænkpres 10-10-8-8

Skråpres 10-10-8-8

Flyes (samme antal gentagelser for alle øvelser)

Brystpres

Pushdown

One arm pushdown

12 x 3 mave

Onsdag: ben + skulder + mave

Squat (lige uger - benpres ulige uger)

Benspark

Leg extensions

lægge

12 x 3 mave

Fredag: ryg + biceps + mave

Dødløft

Træk til nakke

Chin ups

Sitting row

preacher curl

hammer curl

12 x 3 mave

Dette program kører jeg på nuværende tidspunkt - det skal dog indskydes, at jeg skifter forskellige øvelser ud løbende, så det ikke bliver for kedeligt og for at få lidt varitation.

Er det totalt skod eller hva???

Jeg er 180 høj og vejer 66...vil op på 70...det har jeg været for et par år siden og det sad sgu godt

Link to comment
Share on other sites

Det ser fint ud, dog mangler der noget til baglåret, men da du har skrevet benspark og leg extensions, som er det samme, vil jeg tro du har skrevet forkert og én af dem er leg curls? Det er dog ikke optimalt kun at træne muskelgrupperne én gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

det er dog ikke optimalt kun at træne muskelgrupperne én gang om ugen.

Enig. De fleste videnskabelige undersøgelser viser at en muskelgruppe restituerer i løbet af 2 døgn. Det afhænger selvfølgelig af træningstilstand, og individuelle fysiologiske faktorer. Men hvorfor ikke udnytte det? Du ville efter min mening kunne gøre dit program bedre hvis du, ændrede på det, og du nævner jo at du gerne vil tage på i vægt

Link to comment
Share on other sites

Med undtagelse af mave kører du kun hver muskelgruppe 1 gang om ugen. Ville mene du skulle prøve at lave et 2-splits program i stedet for 3-splits. Derudover ville jeg nok tage lidt færre øvelser og så have flerleds i stedet for isolationsøvelser. Hvis du kan så brug frie vægte i stedet for maskiner. fx ville jeg ikke bruge benpres når du er i stand til at squatte. Din træk til nakke ville jeg lave om til "træk til hage" (pull down). For de fleste menneskers vedkommende trækker de i ledbåndene på en skadelig måde ved at køre om bag nakken. Du kan prøve at køre den uden vægt for at se om du syntes det virker naturligt for dine arme at komme så langt tilbage.

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

Okay og tak for svarene - men jeg har aldrig rigtig fattet termerne 2-split og 3-split...førstnævnte er vel 4 træningsdage om ugen?

Og hvis hver muskelgruppe skal køres to gange om ugen, taler vi vel om et såkaldt fullbody-program, hvilket jeg helst vil undgå.

Vil det i stedet være bedre at træne sådan:

mandag: bryst + skulder + triceps

onsdag: ben + ryg + biceps

mandag: bryst + skulder + triceps

ugen efter...

mandag: ben + skulder + biceps

onsdag: bryst + skulder + triceps

fredag: ben + skulder + biceps

????

Link to comment
Share on other sites

Og hvis hver muskelgruppe skal køres to gange om ugen, taler vi vel om et såkaldt fullbody-program, hvilket jeg helst vil undgå.

????

Nej. Et fullbodyprogram er når man HVER gang man træner kører hele kroppen igennem. Hvis du kun har afsat 2 dage om ugen til træning vil jeg anbefale at du kører et fullbodyprogram. Der er masser at vælge imellem herinde. Et godt og let program at gå til kunne fx være Bill Starr's (søg evt her eller på bodyzone.dk)

Link to comment
Share on other sites

Nej. Et fullbodyprogram er når man HVER gang man træner kører hele kroppen igennem. Hvis du kun har afsat 2 dage om ugen til træning vil jeg anbefale at du kører et fullbodyprogram. Der er masser at vælge imellem herinde. Et godt og let program at gå til kunne fx være Bill Starr's (søg evt her eller på bodyzone.dk)

Jeg har 3 træningsdage - mandag, ondag og fredag.

Kunne muligvis ændre programmet til nedenstående:

lige uger:

mandag: bryst + skulder + triceps

onsdag: ben + ryg + biceps

fredag: bryst + skulder + triceps

ulige uger:

mandag: ben + ryg + biceps

onsdag: bryst + skulder + triceps

fredag: ben + ryg + biceps

???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 træningsdage - mandag, ondag og fredag.

Kunne muligvis ændre programmet til nedenstående:

lige uger:

mandag: bryst + skulder + triceps

onsdag: ben + ryg + biceps

fredag: bryst + skulder + triceps

ulige uger:

mandag: ben + ryg + biceps

onsdag: bryst + skulder + triceps

fredag: ben + ryg + biceps

???

Ikke optimalt at træne både skulder og bryst samme dag. Da det er to "pres" øvelser. Når du har trænet bryst først, kan du ikke løfte de samme vægte i skulder bagefter.

Link to comment
Share on other sites

^ det er da noget pjat.

til trådstarter: Ja sådan kunne du godt gøre. Men det er ikke helt optimalt. Dog bedre end det program du havde til at starte med.

Hvorfor vil du ikke køre hele kroppen igennem, det giver bedre resultater, samtidig forbedrer det din arbejdskapacitet og restitutive evner. Du behøves ikke meget mere arbejde af den grund, find fx bill starr begynder programmet. Det ville være alle tiders for dig.

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg er en pige, som har trænet i 4 år - dog afbrudt af et par fødsler. Jeg har altid trænet 3 dage om ugen og det er også det jeg på nuværende tidspunkt har tid til. Jeg hader fullbody-programmer, så jeg træner sådan her:

mandag: bryst + triceps + mave

Bænkpres 10-10-8-8

Skråpres 10-10-8-8

Flyes (samme antal gentagelser for alle øvelser)

Brystpres

Pushdown

One arm pushdown

12 x 3 mave

Onsdag: ben + skulder + mave

Squat (lige uger - benpres ulige uger)

Benspark

Leg extensions

lægge

12 x 3 mave

Fredag: ryg + biceps + mave

Dødløft

Træk til nakke

Chin ups

Sitting row

preacher curl

hammer curl

12 x 3 mave

Dette program kører jeg på nuværende tidspunkt - det skal dog indskydes, at jeg skifter forskellige øvelser ud løbende, så det ikke bliver for kedeligt og for at få lidt varitation.

Er det totalt skod eller hva???

Jeg er 180 høj og vejer 66...vil op på 70...det har jeg været for et par år siden og det sad sgu godt

Det er det værste du kan spørge om...... På MOL har alle tusinde meninger og lige meget hvilket program du kommer med. Så skal det nok blive pillet fra hinanden og til sidst må du indse af dit program er et skod program og du har ikke lært en skid.

Mit råd til dig er. Træn det du mener er godt for dig. Undersøg andres programmer, ved at test dem af og find ud af om det passe på dit træningscenter. Svar til dit program. Det er ok :bigsmile:

Edited by brianboese
Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:

Okay - mange tak for den gode og hurtige respons. Jeg synes, jeg har fået lidt at gå efter.

Hvad er bedst at køre sammen med bryst?

Skulder er dårligt, siger i.

Vil nemlig køre A + B + A i lige uger og B + A + B i ulige uger...

A: bryst + ? + triceps

B: ? + biceps

Der må for guds skyld ikke være for megen belastning på min skulder, da den højre slimsæk er overbelastet og betændt.

Jeg holder en hvilepause i en uges tid, så den får ro...

Link to comment
Share on other sites

Nej vi siger ikke at det er dårligt at køre bryst og skulder sammen når du kører 2-split. Ikke at gøre det er derimod ikke særlig smart, da disse muskler ofte fungerer som synergister. Dvs hvis du træner bryst, træner du samtidig skulder og omvendt. Ved ikke at træne dem samtidig mindsker du din restitutionstid kraftigt, og det er ikke under træningen at musklen vokser, men i tiden efter træning.

En typisk opbygning af 2-split er bryst, skulder, triceps den ene dag, og ben, ryg, biceps og mave den anden dag.

Fx ved dag 1:

Opvarmning

Bænkpres

Dips

Military

Lidt småøvelser for triceps, og måske den laterale og den postorale(?) skuldermuskel.

Dag 2

Squat

Dødløft/rumænsk dødløft(lidt lettere ved lænden)

Bent o row

Chins

Måske lidt shrugs

og noget til biceps.

Og noget mavetræning, hvis det er nødvendigt. Fx helt almindelig crunches og russian twists(ross style: http://www.rosstraining.com/articles/hardcore.html se videoen. Øvelsen jeg mener er vist 0:50 inde i videoen)

Og så ellers bar a-b-a-b-a-b osv...

PS. Her har jeg slet ikke taget hensyn til dit skulderproblem. Tror også det er vigtigt at du er smertefri før du starter op igen. Så kan du måske skifte bænkpres ud med DB incline bænkpres(synes jeg er bedre til sarte skuldre) og måske passe lidt på med dips. Selv har de aldrig gjort noget ved mine skuldre, men for nogle kan de være hårde ved skulderen. Også military skal du være opmærksom på, da det er en ret krævende skulderøvelse.

Edited by Edu
Link to comment
Share on other sites

Søren W -> Jeg ved det. Ideen med upper/lower er også bedre. Men det er jo fordi muskelgrupperne dag 1 er mindre, og der er væsentligt færre af dem. Der er rigeligt træning til bryst/skulder/triceps i mit program. Men man kunne vælge at sætte mavetræningen over på dag 1. så bliver det lidt mere jævnt fordelt.

Men at bruge ligeså lang tid på fx bryst som ben er jo også tåbeligt.

Link to comment
Share on other sites

Dette program kører jeg på nuværende tidspunkt - det skal dog indskydes, at jeg skifter forskellige øvelser ud løbende, så det ikke bliver for kedeligt og for at få lidt varitation.

Er det totalt skod eller hva???

Jeg er 180 høj og vejer 66...vil op på 70...det har jeg været for et par år siden og det sad sgu godt

Ingen programmer, er skod programmer i sig selv.

Det er først og fremmest skod-træning der gør dem til skod programmer.

Tag det bedste af det hele og tilpas det til dig selv i forhold til dine

ambitioner. Fin vægt med den højde du har.

Fullbody programmer er heller ikke skod programmer. Det er et spørgsmål

om hvilke øvelser og kombinationer du sætter sammen så det passer dig.

Træn og lær. :smile:

Edited by holsting
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share