100 km ekstremløb


persh
 Share

Recommended Posts

På DR 1 i aftes var der en udsendelse om en 100 km-løber, der var bidt af en gal løber og som gennemførte. Stor respekt for det. Han var de fleste kilometer i følgskab af en anden, som ikke ligefrem havde krop som (hvad jeg forstår ved) en 100 km-løber. Han var efter min mening mere all-rounder, meget mere muskuløs og tungere. Det kan selvfølgelig godt være mit tv har snydt mig, og så må du meget undskylde, hvis du ser det her, men jeg havde ikke sat mange penge på at han gennemførte løbet. Min pointe er, at man åbenbart udmærket kan løbe og samtidig have store bøffer. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
På DR 1 i aftes var der en udsendelse om en 100 km-løber, der var bidt af en gal løber og som gennemførte. Stor respekt for det. Han var de fleste kilometer i følgskab af en anden, som ikke ligefrem havde krop som (hvad jeg forstår ved) en 100 km-løber. Han var efter min mening mere all-rounder, meget mere muskuløs og tungere. Det kan selvfølgelig godt være mit tv har snydt mig, og så må du meget undskylde, hvis du ser det her, men jeg havde ikke sat mange penge på at han gennemførte løbet. Min pointe er, at man åbenbart udmærket kan løbe og samtidig have store bøffer. :4thumbup:

Jeg så godt programmet i går aftes "Min store drøm - løberen" meget interessant.

Poul som var hovedpersonen vil jeg betegne som alm.-spinkel af bygning. Hans løbemakker, vil jeg derimod ikke på noget tidspunkt sammenligne med en BB. Han var IMO alm. (bamset) af bygning, med lidt topmave :hmmm: Ej heller en muskuløs type. Ved ikke hvilke billedrør dit tv består af... :tongue:

Nougat - supersyn

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller ikke på nogen måde kalde Pouls løbemakker for muskuløs, men nok nærmere buttet eller noget i den retning! Det overraskede mig også en hel del, at det kunne lade sig gøre at være så kraftig, samtidig med man dyrkede ekstremløb... Men skal trods alt løbetræne som en besat, for at kunne gennemføre sådan et løb! :) Tænk på hvordan manden kunne løbe, hvis han ikke skulle slæbe rundt på de overflødige kilo! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller ikke på nogen måde kalde Pouls løbemakker for muskuløs, men nok nærmere buttet eller noget i den retning! Det overraskede mig også en hel del, at det kunne lade sig gøre at være så kraftig, samtidig med man dyrkede ekstremløb... Men skal trods alt løbetræne som en besat, for at kunne gennemføre sådan et løb! :) Tænk på hvordan manden kunne løbe, hvis han ikke skulle slæbe rundt på de overflødige kilo! :blink:

Enig i at Pouls løbemakker ikke lignede en klassisk løbertype. Men er man ude på de rigtig lange distancer (som fx varer flere døgn) er løberne ikke længere helt så tynde som marathonløbere. Her er der faktisk noget om snakken, når man siger, at man skal have noget at tære på.

Man kan til eksempel nævne dk's p.t. suverænt bedste 24 timers-løber hos kvinderne (Karen Brøgger); hun ligner meget mere en bodybuilder end en løber. Hun løber heller ikke så hurtigt. Men hun kan til gengæld blive ved i en evighed. Og det er jo den kritiske faktor ved de rigtig lange løb.

Link to comment
Share on other sites

Til sidst i programmet fortalte de da at ham hovedpersonen nu ville træne op til et 248 km. (var det vist?) langt løb i Grækenland :blink::crazy::gal:

Først var der maraton. Så lavede de 100 km løb for de psykopater der til sidst ikke fik nok udfordring af et marathon. nu et 248km løb? :crazy:

De mennesker der er med i det må jo være masochister der søger en grum død!? :tongue:

/Olsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi er som ikke ude efter en grusom død, vi udfordre bare os selv lidt anderledes end andre måske ville gøre det. Som bonus får man også dejlige oplevelser med på de lange løbepas. Noget jeg desværre syntes de overhovedet slet ikke havde med i programmet.

Jeg har selv løbet to 100 km nu og høre heller ikke til blandt det man ville sige er allermest spinkel, så ja det kan sagtens lade sige gøre at løbe og styrketræne samtidig (styrketræner tre gange om ugen). Kroppen tillader dog ikke at du vokser dig alt for store muskler i forbindelse med styrketræning, når du efter træning løber længere træningspas.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare lige sige, at der er et udmærket 100 km-løb d. 9. september fra Århus og ned mod Odder og tilbage igen. Man har 12 timer til at gennemføre og der er indlagt depoter hver femte km.

Det er altså ikke noget problem. Bare tag det stille og roligt. Man skal løbe med lidt over 7 km i gennemsnit for at klare det, og et er altså nærmest gang. Desuden er der en meget flot natur, så man kan også bare vælge at tage det som en dagsudflugt langs det østjydske :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare lige sige, at der er et udmærket 100 km-løb d. 9. september fra Århus og ned mod Odder og tilbage igen. Man har 12 timer til at gennemføre og der er indlagt depoter hver femte km.

Det er altså ikke noget problem. Bare tag det stille og roligt. Man skal løbe med lidt over 7 km i gennemsnit for at klare det, og et er altså nærmest gang. Desuden er der en meget flot natur, så man kan også bare vælge at tage det som en dagsudflugt langs det østjydske :)

Nu ved jeg ikke hvilken form du er i, men jeg anser mig selv som værende i rigitg god løbe form.

Allivegel vil jeg altså ikke tage let på at skulle løbe 100km på 12 timer.

Blot at gå 100km på et halvt døgn er altså ikke noget man bare gør...

Iøvrigt giver 100km/12timer ca. 8,33km/timen

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke hvilken form du er i, men jeg anser mig selv som værende i rigitg god løbe form.

Allivegel vil jeg altså ikke tage let på at skulle løbe 100km på 12 timer.

Blot at gå 100km på et halvt døgn er altså ikke noget man bare gør...

Iøvrigt giver 100km/12timer ca. 8,33km/timen

Min fejl, det var selvfølgelig 14 timer, jeg mente. God løbeform betyder ikke nødvendigvis god udholdenhed, det har jeg i hvert fald erfaret. Men det er nok ret forskelligt fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have en pind forstand på ekstremløb kan jeg sige, at Jesper K.Olsen, ham der rundede jorden til fods for nogle år siden og nu er ved at forberede sig til et 40.000 km langt løb (ca. et maraton hver dag i tre år), har forklaret, at det i høj grad gælder om at få kroppen til at løbe på fedtdepoterne, og det gøres ved at træne og løbe langsomt. Han skal for øvrigt som led i forberedelserne deltage i et 160 km langt Mors Rundt her i weekenden sammen med nogle medsammensvorne.

Link to comment
Share on other sites

Min fejl, det var selvfølgelig 14 timer, jeg mente. God løbeform betyder ikke nødvendigvis god udholdenhed, det har jeg i hvert fald erfaret. Men det er nok ret forskelligt fra person til person.

Det er ligesom det...fordi man kan løbe en hurtig 5 km er det ikke ensbetydende med at man kan løbe 100 km. Det kan godt betale sig at træne lidt inden - især udholdenhed (fysisk og psykisk) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min fejl, det var selvfølgelig 14 timer, jeg mente. God løbeform betyder ikke nødvendigvis god udholdenhed, det har jeg i hvert fald erfaret. Men det er nok ret forskelligt fra person til person.

Om det er 12 eller 14 timer ændrer ikke meget.

100km er IMO ikke noget man lige gennemfører mens man nyder naturen, som du antyder.

Det er altså rigtigt langt - selv blot at gå.

Link to comment
Share on other sites

Om det er 12 eller 14 timer ændrer ikke meget.

100km er IMO ikke noget man lige gennemfører mens man nyder naturen, som du antyder.

Det er altså rigtigt langt - selv blot at gå.

Ja jeg har engang gået 30 km hjem fra en fest midt om natten, (hvilket jeg synes er langt) hvorefter jeg skulle arbejde 8 timer, det var dengang jeg var ungarbejder i et indkøbscenter, men jeg kan godt sige jer at det var nogle ordentlige "motherfucker" vabler jeg fik da jeg først var kommet hjem. :cry:

Men når jeg så høre om folk, som løber 100km, så er det jo enlig ingenting det jeg har præsteret :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share