pause - og så tilbage i form


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg er en dreng på 15 år. Jeg spiller basket og eftersom sæsonen lige er overstået så har jeg indtil videre holdt en uges pause hvor jeg havde tænkt mig at mine ben skulle blive klar til den nye sæson.

Men så er det hvor lang tid behøver man at holde pause? havde tænkt på 3 uger, men nu efter en uge savner jeg nærmest at lave noget.

og jeg skal på ferie om 3 dage i 10 dage. så derfor tænkte jeg hvad kan bedst betale sig?

1. at nu træne hårdt i 3 dage efter en uges afslapning for ikke at miste al min kondition og så holde 10 dages pause og så efter det bare træne der ud af?

2. at holde 3 ugers pause og så efter det bare træne.

3. at prøve og se om jeg kan få trænet lidt på min 10 dages ferie.

og hvor let er det egentlig at komme tilbage til sin gamle form hvis man slapper af i 3 uger? går det stærkt eller er det som at starte helt fra bunden `? - jeg mener man har jo ingen form hvis ikke så meget som rører en lillefinger i 3 uger. og kan det så derfor bedre betale sig lige at træne lidt i 3 dage for at næsten at komme tilbage i form en de 10 dage?

tak

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke, det er muligt at droppe lidt løb ind i ferieplanen? Du kan jo bare vælge at priotere det - stå op en halv time tidligere og start dagen med at løbe. Det gør jeg.

Ellers er det nok begrænset, hvor dårlig en 15årig drengs kondi blir' i løbet af en uges pause. Men det der med tre dages meget hård træning (nu kender jeg jo ikke din træning, men..) er sjældent en løsning efter pause.

Træn som du har lyst og gider indtil din ferie og hold det på hyggeniveau ved lige i ferien.

Go' ferie.

Link to comment
Share on other sites

Hej The-Pimp

Efter min mening skal man træne i 10½-11 måneder om året. Pauser kan være nyttige til at opretholde motivationen i sæsonen. Jeg har selv været svømmetræner og herfra er min erfaring, at de år, hvor vi kun holdt 3 ugers sommerpause, kom svømmerne meget hurtigt i form igen. Til gengæld faldt motivationen for en del svømmeres vedkommende i løbet af den nye sæson. 4-5 ugers pause førte til drastisk formnedgang og det tog lang tid at komme op igen - motivationen var dog bedre året igennem.

Det er med andre ord, et spørgsmål om, hvordan det påvirker din motivation.

Hvis du kan holde dig bare lidt i gang i ferieperioder mister du ikke så meget form, men gør det gerne med alternativ træning, så det ikke er det samme som når du træner maks. niveau.

Jeg løber selv konkurrencer og har perioder, der primært består af let løbetræning, evt. suppleret med træning på romaskine, spinning og styrketræning. Den specifikke træning (løB) er som sagt let, hvilket gør, at jeg er mere tændt på intensiv træning, i de perioder hvor det gælder!

Umiddelbart efter en sæsonafslutning synes jeg det er ok, at holde et par ugers total pause, så hold du bare ferie med god samvittighed - du skal nok komme i form igen.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar, men underlit nok så i går da jeg var ude og gå med vennerne om aften så mærkede jeg at jeg havde meget ondt i knæene, hvilket jeg ikke har følt hele sæsonen. Og så var det jeg tænkte om det var fordi jeg ikke trænede, for jeg har også stryketrænet en del fordi min fysioterapeut sagde jeg skulle - så var meget muskelmasse eller hvad man kan sige mister man når man ikke træner?

og betyder dette ikke at jeg ikke burde holde nogen pause overhovedet og bare træne hver dag som jeg gjorde?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share