Aminosyre


Oestergaard
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har efterhånden trænet nogle år og havde overvejet at tage skridtet og tage aminosyrer. Men der melder sig mange spørgsmål for det er jo ikke alt man lige kan læse sig frem til.

Hvornår skal aminosyre indtages??

Jeg tager Proteiner om morgenen, drikker Dextrose sammen med Kreatin lige efter træning, ½ time senere drikker jeg proteiner. Om aftenen inden jeg går i seng drikker jeg endnu en proteindrik.

Kan man blande Kreatin og aminoer sammen og tage dette lige efter træning??

Mange tak for hjælpen

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg har efterhånden trænet nogle år og havde overvejet at tage skridtet og tage aminosyrer. Men der melder sig mange spørgsmål for det er jo ikke alt man lige kan læse sig frem til.

Hvornår skal aminosyre indtages??

Jeg tager Proteiner om morgenen, drikker Dextrose sammen med Kreatin lige efter træning, ½ time senere drikker jeg proteiner. Om aftenen inden jeg går i seng drikker jeg endnu en proteindrik.

Kan man blande Kreatin og aminoer sammen og tage dette lige efter træning??

Mange tak for hjælpen

Lasse

Du har misset et eller andet essentielt... :crazy:

Protein er bygget op af aminosyrer!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Og desuden optages proteiner i form af aminosyrer rigtig dårligt. Kog et æg i stedet.

Hr. K

EDIT:

Og lige for at komme folk i forvejen, der "har fået fantastiske resultater af aminosyreprodukt X":

Absorption of Amino Acids

The mechanism by which amino acids are absorbed is conceptually identical to that of monosaccharides. The lumenal plasma membrane of the absorptive cell bears at least four sodium-dependent amino acid transporters - one each for acidic, basic, neutral and amino acids. These transporters bind amino acids only after binding sodium. The fully loaded transporter then undergoes a conformational change that dumps sodium and the amino acid into the cytoplasm, followed by its reorientation back to the original form.

Thus, absorption of amino acids is also absolutely dependent on the electrochemical gradient of sodium across the epithelium. Further, absorption of amino acids, like that of monosaccharides, contributes to generating the osmotic gradient that drives water absorption.

The basolateral membrane of the enterocyte contains additional transporters which export amino acids from the cell into blood. These are not dependent on sodium gradients.

Absorption of Peptides

There is virtually no absorption of peptides longer than four amino acids. However, there is abundant absorption of di- and tripeptides in the small intestine. These small peptides are absorbed into the small intestinal epithelial cell by cotransport with H+ ions via a transporter called PepT1.

Once inside the enterocyte, the vast bulk of absorbed di- and tripeptides are digested into amino acids by cytoplasmic peptidases and exported from the cell into blood. Only a very small number of these small peptides enter blood intact.

R. A. Bowen DVM PhD

Department of Biomedical Sciences

Colorado State University

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Aminosyrer absorberes som ganske udemærket, det linket skriver der er bare at der ikke findes specifikke transportere for peptider, dvs. aminosyrer bundet sammen i proteinstruktur - det er derfor proteinerne denatureres i maven og peptidbindingerne hydrolyseres hovedsagligt i tyndtarmen.

Link to comment
Share on other sites

Aminosyrer absorberes som ganske udemærket, det linket skriver der er bare at der ikke findes specifikke transportere for peptider, dvs. aminosyrer bundet sammen i proteinstruktur - det er derfor proteinerne denatureres i maven og peptidbindingerne hydrolyseres hovedsagligt i tyndtarmen.

Nu skal jeg selvfølgelig ikke være skråsikker, men jeg forstår det som om, at kroppen kan optage peptider, men ikke aminosyre. Den opfattelse støttes også af det udsagn Professor i ernæring Nacy Amy fra Berkely Uni. kommer med under en lektion om proteiner, jeg hørte forleden på podcast. Her siger hun, at pengene givet ud på aminosyre-holdige kosttilskud er penge ude af vinduet. "Why not just eat the whites from a boiled egg?".

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Mange mener at aminosyrer som kosttilskud er absurd idet man ved at indtage protein for en hel række forskellige aminosyrer (aminosyrer isolater som leucin er dyre at fremstille).

Men alle proteiner optages skam som aminosyrer over tarmen, netop som dit link også nævner. Proteinerne denatureres af den sure pH og varme fra mavesækken hvorved de mister deres unikke tredimensionelle struktur og i stedet strækkes ud som peptidkæder med aminosyrer (man kalder en binding mellem en carboxylsyre fra en aminosyre og en amingruppe fra en anden aminosyre en peptidbinding).

I mavesækken udsættes de denaturerede peptider her for bl.a. pepsin der kløver proteinpeptiderne (polypeptiderne) til mindre peptider, senere tilføjes en række proteaser som trypsin, chymotrypsin og carboxypeptidaser der kløver de store peptider til aminosyrer og små oligopeptider.

I denne form kan aminosyrerne optages yderst effektivt, og langt størstedelen af alt protein optages da også som aminosyrer, for nyligt blev mRNA for en række transportere der kunne transportere oligopeptider dog dokumenteret hvorfor der nu også menes at enkelte små peptider også kan optages på peptidform.

Hvis du læser din egen fremhævning vil du også kunne se at der netop står at der ikke optages peptider større end 4 aminosyrer, dvs. der optages ikke protein i deres fulde form - dette ville for øvrigt også være katastrofalt grundet kroppens adaptive immunforsvar der hurtigt ville mounte et angreb på de fremmede epitoper.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Spændende læsning. Jeg kan godt se, at jeg har misforstået artiklen jeg citerede.

Tilgengæld forstår jeg så ikke, hvorfor Nancy Amy så kommer med den udtalelse? Jeg er ret sikker på at hun specifik siger, at aminosyre fra kosttilskudene kun i ringe grad optages.

Du kan eventuelt selv høre det ved at følge lænket og vælgt det foredrag, der hedder "Proteins".

Podcast

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke lige hørt podcasten for den synes at være rimelig omfattende, men har til gengæld rimelig godt styr på fordøjelsen efterhånden. Tror uden at have hørt podcasten at det hun mener er at man ligeså godt kan spise proteinholdig mad idet det i forvejen er fyldt med aminosyrer (i form af proteiner) - som kroppen selv sørger for at nedbryde til naturlige "aminosyre-isolater". Deraf også citatet med at spise et æg i stedet.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke lige hørt podcasten for den synes at være rimelig omfattende, men har til gengæld rimelig godt styr på fordøjelsen efterhånden. Tror uden at have hørt podcasten at det hun mener er at man ligeså godt kan spise proteinholdig mad idet det i forvejen er fyldt med aminosyrer (i form af proteiner) - som kroppen selv sørger for at nedbryde til naturlige "aminosyre-isolater". Deraf også citatet med at spise et æg i stedet.

Hmmmm ... Jeg sidder og lytter podcasten igennem lige nu. Hun taler faktisk som samme ting, som du har skrevet, men 26:43 inde siger hun, at vi ikke fordøjer aminosyrer særligt godt fordi tarmcellerne binder peptider og ikke aminosyrer til sig.

Måske tager jeg fejl, men hør lige selv.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

:music:

hmm har cyklet igennem 26:43 af introduktionen, proteins, nutrient needs, digestion og diet and health men kan ikke rigtig finde hvad du siger 8( er du sikker på det er 26:43 og hvilken kategori er det i?

anyways hvis hun siger at størstedelen af proteiner optages som (store) peptider så siger hun enten forkert, eller også tager hun fejl (det er jo nok det første). Aminosyrer er suværent den mest udbredte måde at optage protein på. Noget tyder dog på at transporterne for optagelse af di og tri peptider fungerer hurtigere end symport na-aminosyre porterne hvis jeg da kan huske min biokemi rigtigt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Mærkelig at I ikke kan finde det? Det er podcasten "protein" og så ca. 23:46 inde.

Hun siger: "One thing that's important to know is that we digest petites much better than singel aminoacids. Many times people are taking aminoacids supplements. We don't digest aminoacids very well. Because ... "(og her følger forklaringen)

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Mærkelig at I ikke kan finde det? Det er podcasten "protein" og så ca. 23:46 inde.

Ik' så mærkeligt, hvis man følger dit tidligere indlæg :smile: :

Hmmmm ... Jeg sidder og lytter podcasten igennem lige nu. Hun taler faktisk som samme ting, som du har skrevet, men 26:43 inde siger hun, at vi ikke fordøjer aminosyrer særligt godt fordi tarmcellerne binder peptider og ikke aminosyrer til sig.
Link to comment
Share on other sites

Nu må du altså undskylde mig, men har cyklet rundt i den protein forelæsning så meget nu at jeg er ved at blive sindssyg af at høre på hende Nancy's skingre stemme, og har stadig ikke fundet segmentet - har hørt fra omkring de 20 til 48:23

Men uanset hvad, som jeg også skrev tidligere optages aminosyrer ganske fortrinligt, ligesom små peptider - større peptider optages ikke over tarmvæggen. Det illustreres også i det billede jeg copy pastede fra en biokemi bog, så synes det er lidt arbitrært at blive ved med at søge efter et lydsegment hvor det modsatte muligvis bliver sagt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldstændig lige gyldigt, de kan indtages på samme tidspunkt som du tager dit proteinpulver, dvs. før træning, under træning, efter træning, eller eventuelt om aftenen før du går i seng.

Aminosyrerne vil i de fleste tilfælde omdannes til energi uanset hvad, så synes generelt det er en dårlig ide at indtage de isolater fremfor proteinpulver, men det skal selvfølgelig stå for egen regning (i ordets bogstaveligste forstand).

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Ok.. Nu har jeg jo flasken så jeg kan jo dele mine resultater med jer. Men der vil jo altid være argumenter for og imod. Men hvilke præperater virker så?? virker sådan noget som BCAA's?? Eller skal man bare holde sig til protein og Kreatin?
BCAA virker heller ikke, hvis blot proteinbehovet er opfyldt.
Link to comment
Share on other sites

Ok, her er så transcriptet. Forud for denne forklaring taler hun om, hvordan tarmsystemet optager diverse former for proteiner:

One thing that’s important to know is that we digest peptides much better than we digest single amino acids. Many times people are taking amino acids supplements. We don’t digest amino acids very well because the intestinal cells bind peptides much more efficiently than they bind amino acids. So the cells bind the peptides and hydrolyze it and break apart the peptides and in that process take in the amino acids. They don’t efficiently take in single amino acids. So all these people that are eating hydrolyzed amino acids supplements would do much better to eat a hard boiled egg.

Jeg er lidt spændt på at høre, hvad I siger til den forklaring.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share