Motion skaber nye hjerneceller


Apocalypse
 Share

Recommended Posts

Motion skaber nye hjerneceller

De svenske studier har altså vist, at fysisk aktivitet har en effekt, der kan sammenlignes med antidepressiv medicin.

Så det er da bare med at komme igang med noget træning. Det er selvfølgeligt stadigt et spørgsmål om hvor godt sådan en undersøgelse kan overføres til mennesker, men opløftende er det da.

Link to comment
Share on other sites

Motion skaber nye hjerneceller

Så det er da bare med at komme igang med noget træning. Det er selvfølgeligt stadigt et spørgsmål om hvor godt sådan en undersøgelse kan overføres til mennesker, men opløftende er det da.

Nu er det svært at se ret meget af hvilken forskning der ligger bag når man bare har Berlinskes artikel, - men lidt skeptisk bliver jeg da når jeg læser

I 30 dage havde kun nogle af rotterne adgang til et løbehjul. Derefter brugte forskerne en såkaldt svømmetest for at tjekke om de deprimerede rotter, der havde adgang til løbehjul, var blevet lidt mere muntre. Testen blev foretaget ved at forskerne målte både det tidsrum rotterne ikke bevægede sig, og det tidsrum de svømmede, når de blev puttet i vand. Det forholder sig nemlig sådan, at når rotter er deprimerede, så bruger de mere tid i vandet uden at svømme
Så de her 'sportsgale' rotter der fræser rundt på løbebånd svømmer også mere. Ja, - det var også mit gæt! Og det har intet med depression eller hjerneceller at gøre! Det kan vel også tænkes at deres fysiske form simpelthen giver dem mulighed for at svømme mere?

Lidt senere i artiklen ser det dog lidt mere videnskabeligt ud

Derfor er det vigtigt for forståelsen af depressioner og behandlingen af dem, at forskerne kunne konstatere, at antallet af celler i de deprimerede rotters hippocampus blev forøget, efter de havde løbet i løbehjulene.

Jeg antager så (naivt?) at de rent faktisk har 'målt' antallet af hjerneceller på en eller anden måde og ikke bare gættet på at svømmende rotter må have flere hjerneceller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share