Dips


ElSpeedo
 Share

Recommended Posts

Ja det virker fjollet, men jeg blev udfordret til at deltage i en konkurrence om at tage dips og en udfordring skal da ikke ligge hen.

Problemet er at jeg stoppede styrketræning i Feb da sommeren kom og mit træningscenter blev 200grader varmt. Så hoppede jeg på MTB'en. Men som i ved bliver man afhængig af den følelse at være gennemtrænet...

Jeg skulle gerne bruge det ultimative program til optræning til at tage mange dips

Mine stats:

Alder: 24

Vægt: 75

Højde 178

veltrænet af udseende, men slap som en kylling

Nogle forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Ja du skal træne de muskler der primært bliver brugt til at udføre øvelsen. Det vil sige: Tricep og bryst.

Eftersom dit mål er at tage så mange reps som muligt, vil jeg foreslå at du efter hver gang du har trænet bryst og tricep tager så mange dips du kan.

Med hensyn til selve træningen af de to muskel grupper bør du efter hver 3. uge skifte program, altså udskifte øvelserne. Du bør også varrier mellem tungt/få reps og lettere/"mange" reps..

Træn bryst og tricep med hver 3 øvelser 2 gange om ugen.. også kan du jo bruge de andre dage til at træne de andre muskel grupper :smile:

Håber du kan bruge det..

Link to comment
Share on other sites

Ja du skal træne de muskler der primært bliver brugt til at udføre øvelsen. Det vil sige: Tricep og bryst.

Eftersom dit mål er at tage så mange reps som muligt, vil jeg foreslå at du efter hver gang du har trænet bryst og tricep tager så mange dips du kan.

Med hensyn til selve træningen af de to muskel grupper bør du efter hver 3. uge skifte program, altså udskifte øvelserne. Du bør også varrier mellem tungt/få reps og lettere/"mange" reps..

Træn bryst og tricep med hver 3 øvelser 2 gange om ugen.. også kan du jo bruge de andre dage til at træne de andre muskel grupper :smile:

Håber du kan bruge det..

Hvis målet er at blive bedre til at lave dips, er den bedste måde at...... træne mange dips! Man skal ikke bare gå efter at træne de muskler, der primært bliver brugt til at udføre øvelsen, man skal træne selve øvelsen!

Når det er sagt, vil det derudover selvfølgelig også hjælpe, hvis hele kroppen er nogenlunde trænet og i stand til at holde en vis kropsspænding...

Jeg tror heller ikke, det er specielt gavnligt kun at træne en muskelgruppe 2 gange om ugen, man kan sagtens træne dips hver dag, hvis man bare undgår at træne til total udmattelse hver gang.

Jeg vil foreslå sådan en Pavel'sk grease the groove-agtig tilgang (google det), og alt efter hvor mange du kan tage, kan du jo også variere det lidt med at sætte ekstra vægte på og den slags. På 10 måneder kan du sikkert nå ret langt.

Link to comment
Share on other sites

Som der er sagt, så kommer du ikke langt uden at lave selve øvelsen :bigsmile:

Jeg tænkte noget i retning af et EDT program, som er et volume program. Her vil du øge udholdenheden, som vel egentlig er målet i denne konkurrence.

EDT er et program, hvor der køres 2x15 min. De første 15 køres A-1 og A-2, som supersets. Og de sidste 15 min køres A-3 og A-4. Normalt kører man jo med to øvelser pr. 15 min, som ikke overlapper hinanden, men jeg ved ikke om dette kan brydes lidt, ellers ville Dips i de første 15 min være ideelt, og måske Bænkdip i de sidste, hvis ikke dette er overkill.. Men noget i denne stil kunne vel køres.

A Session

A-1

A-2

A-3

A-4

Håber ikke det var helt i hampen.

Held og lykke med konkurrencen!

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er at blive bedre til at lave dips, er den bedste måde at...... træne mange dips! Man skal ikke bare gå efter at træne de muskler, der primært bliver brugt til at udføre øvelsen, man skal træne selve øvelsen!

Når det er sagt, vil det derudover selvfølgelig også hjælpe, hvis hele kroppen er nogenlunde trænet og i stand til at holde en vis kropsspænding...

Jeg tror heller ikke, det er specielt gavnligt kun at træne en muskelgruppe 2 gange om ugen, man kan sagtens træne dips hver dag, hvis man bare undgår at træne til total udmattelse hver gang.

Jeg vil foreslå sådan en Pavel'sk grease the groove-agtig tilgang (google det), og alt efter hvor mange du kan tage, kan du jo også variere det lidt med at sætte ekstra vægte på og den slags. På 10 måneder kan du sikkert nå ret langt.

Selvfølgelig skal der trænes mange dips, som jeg beskrev kan det gøres efter endt træningspas..

Og med hensyn til at træne musklerne mere end to dage om ugen, skal du tænke på hvor længe siden det er du har trænet, og ville let kunne komme i overtræning hvis du begynder at lave dips hver dag. Uanset hvor øvet man er bør man ikke træne samme muskelgruppe to dage i træk!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal der trænes mange dips, som jeg beskrev kan det gøres efter endt træningspas..

Og med hensyn til at træne musklerne mere end to dage om ugen, skal du tænke på hvor længe siden det er du har trænet, og ville let kunne komme i overtræning hvis du begynder at lave dips hver dag. Uanset hvor øvet man er bør man ikke træne samme muskelgruppe to dage i træk!

Når du kommer med den slags udtalelser er det tydeligt du bør udvide din træningshorisont.

Du kan sagtens træne både samme muskelgruppe eller samme øvelse hver dag, hvis resten af programmet er designet derefter. Om det så er optimalt eller den bedste udnyttelse af tiden kan diskuteres, men det kan uden tvivl laves så det giver fremgang for spørger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå sådan en Pavel'sk grease the groove-agtig tilgang (google det), og alt efter hvor mange du kan tage, kan du jo også variere det lidt med at sætte ekstra vægte på og den slags. På 10 måneder kan du sikkert nå ret langt.

Jeg kan personlig kun anbefale den :4thumbup: den fik min chin-ups fra 1 til 8-10 stykker på mindre end 3 måneder!

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg jo hellere svarer som den profil jeg oprettede denne tråd med.

Min overordnede plan de første 3 uger er lige at prøve grundformen af igen. Tager et 3 splits allaround træningsprogram til at sætte kroppen i workout mode.

Derefter går vi lige på og hårdt og vil tilrettelægge målrettet træning netop dips. Jeres inputs er virkelig gode, og ser gerne flere kommentare, jeg poster selvfølgelig træningspasset når jeg når dertil, så kan i jo kommentere det så vi får det optimale pas, så jeg kan nå så langt som muligt inden maj 08

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uddannet diplomtræner.. Hvilken uddannelse har du, siden du siger jeg skal udvide min træningshorisont

Civilingeniør - ikke at det er voldsomt relevant i denne sammenhæng.

Jeg siger bare du fremstiller nogle meget firkantede rammer for hvad man kan og ikke kan med træning. Rammer som jeg ved slet ikke holder - både via forsøg på egen krop og ved at læse mange kloge træneres skriverier. :smile:

Du må i øvrigt gerne skrive over PM, hvad den uddannelse har indeholdt. Forhåbentlig har den ikke været dyr. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uddannet diplomtræner.. Hvilken uddannelse har du, siden du siger jeg skal udvide min træningshorisont

Det er nok dette:

Uanset hvor øvet man er bør man ikke træne samme muskelgruppe to dage i træk!

som MaxP falder over i dit indlæg og det er, ganske som MaxP hentyder til, udtryk for en meget stiv tankegang.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Da jeg i en periode havde fået på hjernen, at jeg ville øge mit max antal reps i strækkere gjorde jeg følgende:

Alle hverdage kørte jeg følgende program ved siden al min normale træning

- Morgen: max antal set med 20 reps

- Middag: max antal set med 10reps

- Aften: max antal set med 5reps

Weekenden blev brugt til at slappe af.

Det er en rigtig hård omgang med resultaterne lod ikke vente længe på sig

Om samme metode vil virke for spørger, kan jeg ikke svare på, det virkede blot godt for mig

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i en periode havde fået på hjernen, at jeg ville øge mit max antal reps i strækkere gjorde jeg følgende:

Alle hverdage kørte jeg følgende program ved siden al min normale træning

- Morgen: max antal set med 20 reps

- Middag: max antal set med 10reps

- Aften: max antal set med 5reps

Weekenden blev brugt til at slappe af.

Det er en rigtig hård omgang med resultaterne lod ikke vente længe på sig

Om samme metode vil virke for spørger, kan jeg ikke svare på, det virkede blot godt for mig

interessant..Tror du samme fremgangsmåde kan bruges til pull-ups?

Link to comment
Share on other sites

interessant..Tror du samme fremgangsmåde kan bruges til pull-ups?

Nej ikke direkte, jeg vil mene at reps skal sættes noget lavere.

Eks

Morgen set med 6

Middag set med 4

Aften set med 2

Alt efter hvor stærk man er i øvelse naturligvis

Link to comment
Share on other sites

Hmm diplomtræner. Hva går det ud på?

Jeg har fået lavet et træningsprogram, har lavet et 3 split program hvor jeg 1 og 3 split træner det samme og 2. split træner så de resterende muskler. Jeg arbejder pt. på kostplanlægningen af det, men når jeg har det klar skal jeg nok lige smide det op, så kan hr. diplom træner og hr. civilingeniør komme med gode råd. Det er grundlæggende bygget på basis øvelser da i skal have i baghovedet at jeg har holdt godt 5 måneders pause med styrketræning og kun dyrket kredsløb.

Til spørgsmålet om dips: Så var jeg da oppe på hele 8 efter et træningspas :nonono::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hehe kan lige tilføje lidt til min ynkelighed, da jeg gik rimelig meget til den første dag, da jeg ikke kunne forstå at man gik så langt tilbage så hurtigt, så resulterede dette i at jeg her på anden dagen er splittet af. Når man træner rykker man jo sine fibre og disse skla naturligvis have tid til at finde ud af at de skal gendanne sig selv. Da undertegnet så havde sovet med korslagte arme havde min krop bestemt sig for at i albue ledet kunne man da lige så godt hæfte nye sener den korteste vej som muligt, så da jeg vågnede skulle jeg lige bruge 20 min på at strække mine arme ud, damn det gjorde nas :)

Men når det er sagt, så det skønt at sætte sine ben et der summer af aktive mennesker.. Fatter ikke at nogen mennesker undgår motion... Det jo lovlig rusmidler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share