Mavetræning med vægtskive.


The Tiger
 Share

Recommended Posts

Hej.

Efter jeg er begyndt at læse herinde, ville jeg prøve at træne mave med en vægtskive i går. Jeg har nok overset mavetræningen lidt igennem tiden, og startede derfor med en 20 kg. skive, som jeg holdte på mit bryst :rolleyes: Derefter tog jeg 3 sæt x 15 rep på en de der mave-bænke, hvor man ligger med overkroppen ned af.

Resultat dagen efter: Jeg kunne intet mærke i mavemusklerne, men jeg var tilgænggæld meget øm i "lændmusklerne" altså i Erector Spinae.

Er dette normalt? Altså at man bliver meget øm i lændmusklerne af denne form for mavetræning?

Jeg træner i forvejen ikke dødløft, good mornings mv. fordi jeg bøjer underligt i lænden - nærmet for langt oppe end andre bøjer :( . Burde jeg høre en fysiterapeut, da det efterhånden irriterer mig at jeg ikke tør træne disse øvelser? Men kan en fysiterapeut hjælpe?

Bør jeg fortsætte med at træne mave på denne måde, og så håbe at det styrker min lænd, da det var tydeligt at det var musklerne i lænden der var ømme(på en god måde)? På denne måde ville jeg så måske kunne få en stærkere lænd.

:bblush:

Håber én kan nikke genkendende til noget at det jeg skriver. :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Hej Tiger.

Prøv at læs: Mavetræning - pas på ryggen! her på MOL. Er det den bænk med - over? Jeg fik også ondt i lænden af at bruge sådan en.

Der er iøvrigt mange gode artikler om mavetræning her på MOL, prøv at læse dem. Ellers kig på getbig her og her, eller på exrx her, eller i min log, jeg laver et ret omfattende mave og lænd program om lørdagen.

Der er mange gode og udfordrende maveøvelser, så jeg synes ikke du skal lave en der giver ondt i lænden men ikke føles i maven. Prøv dig frem og find en der er god.

Med hensyn til lænd kan jeg anbefale at træne Weighted Back Extension, hvis du har adgang til sådan en bænk, og din ryg iøvrigt kan holde til det.

Med hensyn til fysioterapi ved jeg ingenting :) , men jeg mener der er et par stykker her på MOL, måske kan de give et råd.

God træning :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej Sputnik.

Mange tak for dit gode svar.

Ja, jeg må jo nok indrømme, at bænken jeg brugte er den, hvor der i den artikel du linkede til på her MOL er et minus(den til højre), så det kan godt være, at det er årsagen til det - den ømme lændmuskel altså.... Jeg vil prøve at kikke lidt mere i din log, og se om jeg kan få et par gode fif der :D Iøvrigt er dette en bænk jeg har hjemme af mærket Ultrafit - så måske jeg skulle sætte den til salg herinde, hehehe. Nej, da stadig bruges til andet en maveøvelser, de dage man ikke kan nå i centret.

Med hensyn til hyper-extension kan jeg godt køre den, men jeg synes stadig at jeg bøjer lidt mærkeligt, hehe - ser sku lidt sjovt ud. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tiger: Det kan være en god ide at starte med at lave maveøvelserne "back to basic", altså nede på gulvet og uden skive, indtil du har styr på bevægelsen. Lændesmerter efter forcerede maveøvelser kan skyldes kraftig brug af hoftefleksorerne, specielt iliopsoas, som udspringer i lænden..

Fyssen..

Link to comment
Share on other sites

Du kan også lige være opmærksom på at holde hovedet på stammen. Dvs ikke kigge for meget ind på mave mens du kører mave, men prøv at holde hovedet oppe- således du fx fokuserer på et pkt i loftet under hele mavebøjningen. Hvis man krøller helt sammen er der større risiko for at involvere lænden forkert.

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft mange problemer med lænden tidligere....av for katten

Jeg tog dødløft i dag og har ikke mærket nogen problemer overhovdet..

Prøv stille og rolig med en lettere vægt end normalt og med en træningspartner der kan se om du laver den 100% præcis.

Jeg synes dødløft er en god øvelse der netop gør lænden stærkere og vil hjælpe til med at stabilisere den også under maveøvelser...

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg vil helt klart give Tina og jarvig13 ret.

Back to basics både hvad angår mave og lændetræning. Lavere vægt og korrekt teknik.

Giv os lige en update på hvordan tingene udvikler sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share