Høje mennesker får problemer med ryggen


Hende der
 Share

Recommended Posts

Er der en forklaring på at især høje mennesker får rygproblemer?

Hvordan med lænden, bruges den ved stillesiddende arbejde, eller bruges den netop ikke, siden man som fx kontor assistent får vejledning om at lave øvelser for lænden?

Ja der er en meget væsentlig biomekanisk faktor der kan være en grund til at høje mennesker får ondt i ryggen (lænden). Når en person bukker sig forover for fx at løfte en kasse op vil den vinkelrette afstand mellem lumbo-sacral leddet og den linje kraften går igennem være stor; jo højere personen er des større afstand.

Drejningsmomentet/kraftmomentet i lumbo-sacral leddet udregnes på følgende måde: Kraftmoment= kraft x vægtstangsarm. Jo større vægtstangsarm, des større Kraftmoment. I dette tilfælde er vægtstangsarmen som sagt den vinkelrette afstand fra lumbo-sacral leddet til den linje kraften går igennem. (det er netop derfor man skal gå ned i knæ når man løfter noget tungt.)

Men min forklaring rækker dog ikke i de tilfælde hvor man får ondt i ryggen af stillesiddende arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Har netop læst "biomechanics of low back pain" af Bogduk som er en velanset forsker inden for emnet. Epidemiologisk er der ingen sammenhæng mellem højde og lænderygssmerter. Faktisk er der relativt få ting der disponerer til at få ondt i lænderyggen og højde er ikke én af dem. Lænderygssmerter er et multifaktorielt problem med mange årsager.

Link to comment
Share on other sites

Har netop læst "biomechanics of low back pain" af Bogduk som er en velanset forsker inden for emnet. Epidemiologisk er der ingen sammenhæng mellem højde og lænderygssmerter. Faktisk er der relativt få ting der disponerer til at få ondt i lænderyggen og højde er ikke én af dem. Lænderygssmerter er et multifaktorielt problem med mange årsager.

Jeg giver dig ret

Men der vil da være et større kraftmoment i lænden i et eksempel som det jeg har beskrevet, hvis man er høj.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver dig ret

Men der vil da være et større kraftmoment i lænden i et eksempel som det jeg har beskrevet, hvis man er høj.

Det er rigtigt, men det at høje mennesker udvikler større kraft og dermed kompression/vrid når de løfter noget eller bukker sig betyder ikke de har større risiko for at udvikle lænderygssmerter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg er 188cm og er 18år... Har aldrig haft problemer med ryggen, har gået til diverse sports, arbejde i føtex hvilket indebar en masse tunge løft.. men måske det bare er forskelligt

Selvfølgelig er det det.. jeg spiller på hold med en på 2.25, som ikke lider af nogen form for rygproblemer eller andet..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 195cm, har aldrig haft problemer. Men der kan være noget om snakken, det kan forebygges med styrketræning. Bruger man korrekt løfteteknik og passer på sig selv, mindsker man risikoen for rygproblemer betydeligt. Jo længere man er, jo større må belastningen være i lænden hvis man løfter en byrde uden at bøje i knæene..

Vh Robert

Edited by BUBS
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 195cm, har aldrig haft problemer. Men der kan være noget om snakken, det kan forebygges med styrketræning. Bruger man korrekt løfteteknik og passer på sig selv, mindsker man risikoen for rygproblemer betydeligt. Jo længere man er, jo større må belastningen være i lænden hvis man løfter en byrde uden at bøje i knæene..

Vh Robert

Der er ikke noget om snakken, høje mennesker har ikke forøget risiko for problemer med lænden, selvom belastningen er højere. Der er ingen grund til i det daglige "at passe på sin ryg" hvis ikke man har nogen problemer med lænden. Man skal lade kroppen bestemme hvordan den vil løfte. Bemærk at det kun er gældende hvis ikke man har eller har haft problemer.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget om snakken, høje mennesker har ikke forøget risiko for problemer med lænden, selvom belastningen er højere. Der er ingen grund til i det daglige "at passe på sin ryg" hvis ikke man har nogen problemer med lænden. Man skal lade kroppen bestemme hvordan den vil løfte. Bemærk at det kun er gældende hvis ikke man har eller har haft problemer.

Passe på er måske så meget sagt, men løfter man tungere genstande ofte skal man selvfølgelig ikke bare lade kroppen bestemme, en korrekt løfteteknik vil i det lange løb vil kunne forebygge evt. skader... det siger sig selv..

Vh Robert

Link to comment
Share on other sites

Passe på er måske så meget sagt, men løfter man tungere genstande ofte skal man selvfølgelig ikke bare lade kroppen bestemme, en korrekt løfteteknik vil i det lange løb vil kunne forebygge evt. skader... det siger sig selv..

Vh Robert

Der er ingenting i rygforskningen som viser at korrekte løfteteknikker på nogen måde kan forebygge opståelsen af rygproblemer. De gamle opråb omkring af komme ned i knæ når man løfter, mm. har nu vist sig ikke at ændre på om folk får rygsmerter.

Så NEJ, det siger faktisk ikke sig selv og det kunne være meget interessant hvis du kunne komme med noget som viser at en korrekt løfteteknik kan forebygge rygsmerter. Det er dog lidt en anden snak hvis vi snakker skader generelt.

Så jeg vil give laush 100% ret i hans sidste indlæg. Ryggen tilpasser sig den belastning den bliver udsat for i dagligdagen. Ergonomisk vejledning og korrekte løfteteknikker er en dødssejler som ikke vil vinde indpas i det lange løb. Variation tyder på at være det bedste at indføre på arbejdspladser... Det er dog lidt en anden snak hvis folk allerede har rygproblemer, men her er forskningen dog heller ikke entydig.

Edited by bone-breaker
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share