Levertal


Brunsvigeren
 Share

Recommended Posts

Hey MOL!

Jeg vil høre herinde om der er nogle, som har forstand på levertal? Jeg er en ung fyr på 18 år. Min kæreste synes jeg drikker en anelse for meget og hun er bange for at det ødelægger min lever meget. Men sagen er, at jeg ikke drikker mere end en gennemsnitlig dansker. 1-2 gange om ugen. Så jeg vil høre om der er nogen grund til bekymring overhovedet? Jeg er jo kun 18 år, så jeg synes det er virker lidt latterligt at gå og bekymre sig, så meget om det.. :D - Men hun vil gerne have jeg får tjekket mit levertal :S

Jeg vil gerne få tjekket mit levertal for hendes skyld selvfølgelig. Men jeg ved bare ikke om lægen han vil grine af mig, hvis jeg ringer og siger jeg vil have det tjekket og han ser jeg kun er 18 år.. haha :D?

- Brunsvigeren

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hey MOL!

Jeg vil høre herinde om der er nogle, som har forstand på levertal? Jeg er en ung fyr på 18 år. Min kæreste synes jeg drikker en anelse for meget og hun er bange for at det ødelægger min lever meget. Men sagen er, at jeg ikke drikker mere end en gennemsnitlig dansker. 1-2 gange om ugen. Så jeg vil høre om der er nogen grund til bekymring overhovedet? Jeg er jo kun 18 år, så jeg synes det er virker lidt latterligt at gå og bekymre sig, så meget om det.. :D - Men hun vil gerne have jeg får tjekket mit levertal :S

Jeg vil gerne få tjekket mit levertal for hendes skyld selvfølgelig. Men jeg ved bare ikke om lægen han vil grine af mig, hvis jeg ringer og siger jeg vil have det tjekket og han ser jeg kun er 18 år.. haha :D?

- Brunsvigeren

tja det er jo fint kun at drikke 1 til 2 gange :bigsmile: men spørgsmålet er jo hvor meget du drikker når du er afsted :tongue: Altså 2 gange om ugen med 10 genstande er jo noget mere end 5 gange om ugen og kun 1 genstand :wink:

Men det skader jo sjældent at tage til lægen

Link to comment
Share on other sites

Der er flere læger/lægestuderende herinde som sikkert kunne fortælle vidt og bredt om det, så alt det tekniske vil jeg lade være op til andre mere velfunderede fagfolk at afgøre. Men hvis du er 18 år, og går i byen hver weekend, så skal du naturligvis være opmærksom på din krops signaler. Det siger sig selv, at 10 - 12 Breezer's hver fredag og lørdag ikke ligefrem er det optimale indtag for din lever. :tongue:

Og levertal kan man ikke bare sådan lige hive ud af en tabel. Leveren er et ganske komplekst organ, og der er flere forskellige slags levertal. Den er uundværlig, og får man rigtig grimme skader herpå, så kommer det for alvor til at gøre ondt. Omvendt er leveren det eneste organ der kan regenerere sig en smule, hvilket bare gør selve organet endnu mere fascinerende i anatomiundervisningen. Men det er faglir. Du skal være god ved din lever. At drikke sig i hegnet i ny og næ kan en lever godt holde til på lang sigt, men det siger sig selv, at det ikke er sundt.

Kontakt din læge hvis du er det mindste i tvivl. Hepatitisforeningen.DK kan du jo surfe lidt rundt på. Her står en masse om forebyggelse, behandling osv. af en velkendt leverlidelse. Og naturligvis symptomer herpå. Det tror jeg nu ikke du umiddelbart behøver bekymre dig om, men at være informeret er aldrig nogen dårlig ting.

Mit bedste råd: Kontakt din læge. Mit næstbedste råd: Styr dine alkoholvaner. Tænk dig om når du drikker dig i hegnet. Og tænk dig om hvor mange gange du gør det pr. måned. Fortæl din læge tallet for x antal branderter på en måned, og få ham til at give dig en vurdering om det er for meget eller ej.

Jeg har dog en snigende fornemmelse der siger mig, at du allerede godt kender svaret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Altså når vi tager i byen, så giver den selvfølgelig også en på tuden - hvad kværner man på sådan en tur? 12-15 øl?.. Men altså.. det er jo ikke værre end alle andre mennesker.. Jeg ved ikke om, hun puster det lidt for meget op :) Det kan da ske, at jeg lige napper en enkelt øl, en aften eller 2 i løben af ugen. Men jeg må jo hellere høre efter damen og få taget en blodprøve hehe.. :D

Det er heller ikke fordi jeg kan mærke det på min krop overhovedet, men det er jo som sagt bedre at stoppe mens legen er god hehe.. så der ikke sker noget permanent.

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke bare tage til lægen i tide og utide!!

Lægerne har mere end rigeligt at lave og for mig at se virker det fuldstændig unødvendigt ressourcespild at få tjekket dine levertal!

Hvis du selv føler at du lever uansvarligt og presser din krop unødvendigt så "gear ned". Nu er leveren heldigvis et organ som er god til at restituere og den skal nok komme sig over de ugentlige udskejelser!

Ville nok være mere bekymret hvis du fortalte mig at du var overvægtig med hang til fed mad og ofte følte en trykkene fornemmelse under højre ribbens kant og oplever en generel dårlig fordøjelse, drak mere end du skriver du gør samt var/havde været udsat for hepatitis smitte... så ville jeg nok anbefale dig at få et generelt tjek hos lægen...

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Leveren er som nævnt et ret komplekst organ og ok levertal behøver ikke at fortælle at din lever kan holde til drikkeriet.

Nu hænger dårlig lever og alkoholvaner langt fra sammen. Har man dårlig lever skal man selvfølgelig holde sig fra alkohol. Du er en ung mand og i din alder er der nok mange, der drikker i den stil, du beskriver. Bliver de ved med det i årevis kan problemerne opstå. Hvis du vil din lever det godt bør du på kort sigt overveje de tilfældige øl, som løber ned i løbet af ugen. Som det er nævnt kan leveren regenerere, men det kræver at leveren ikke er optaget af blandt andet at nedbryde alkohol.

Men generelt gælder det: Hvis du er bekymret for dit helbred bør du overveje, hvad du spiser og drikker. Din krop er dit ansvar.

Har du tænkt over at din kærestes bekymringer kunne bero på noget helt andet: At større alkoholindtagelse gør én utroligt dum at høre på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke du skal fare til lægen, når du selv har løsningen på problemet og let kan gøre noget ved det. Tag i stedet et ansvar og skær ned på dit alkoholforbrug!

Et udgangspunkt kan være ikke at drikke mere end fem genstande på én gang – fx en aften. Det er Sundhedsstyrelsens nye anbefaling for alkoholforbrug, der suppleres af de kendte anbefalinger, hvor mænd frarådes at drikke mere end 21 genstande om ugen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Man skal ikke bare tage til lægen i tide og utide!!

Lægerne har mere end rigeligt at lave og for mig at se virker det fuldstændig unødvendigt ressourcespild at få tjekket dine levertal!

Hvis du selv føler at du lever uansvarligt og presser din krop unødvendigt så "gear ned". Nu er leveren heldigvis et organ som er god til at restituere og den skal nok komme sig over de ugentlige udskejelser!

Ville nok være mere bekymret hvis du fortalte mig at du var overvægtig med hang til fed mad og ofte følte en trykkene fornemmelse under højre ribbens kant og oplever en generel dårlig fordøjelse, drak mere end du skriver du gør samt var/havde været udsat for hepatitis smitte... så ville jeg nok anbefale dig at få et generelt tjek hos lægen...

Hej Norah,

Bare lige til info, så tog jeg til læger for at få tjekket overall sundhed mhp bl.a. hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og sukkersyge, da det er typisk i min familie. Fandt ud af, at mit "druk-levertal" var 550+, og det bør ligge mellem 10 og 80 ifølg min læge. Det er længe siden, men jeg havde ingen symptomer. Jeg har selv læst medicin - ved ikke om du gør det - men ville lige tippe dig med fakta fra livet;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Norah,

Bare lige til info, så tog jeg til læger for at få tjekket overall sundhed mhp bl.a. hjertekarsygdomme, forhøjet blodtryk og sukkersyge, da det er typisk i min familie. Fandt ud af, at mit "druk-levertal" var 550+, og det bør ligge mellem 10 og 80 ifølg min læge. Det er længe siden, men jeg havde ingen symptomer. Jeg har selv læst medicin - ved ikke om du gør det - men ville lige tippe dig med fakta fra livet;)

Bare til info, så har Norahs indlæg lige holdt 3 års fødselsdag.

Og hvis du drikker voldsomt plus du har anlæg for det ene og det andet, så har du måske også en grund til at blive kigget efter, selvom du dog nok først og fremmest burde overveje din livsstil med sådan en familiehistorik. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share