20 år med cigaretter og nul motion


jbho
 Share

Recommended Posts

Hej

Endelig har jeg efter 20 år kvittet smøgerne og begyndt at løbe, eller i det hele taget motionere igen.

Jeg har nu løbetrænet i 2 1/2 uge og tror det går fremad, det føles sådan :innocent:

Her er mine personlige data:

39 år

186 cm

84 kg

Min hvilepuls er omkring de 60 og max.pulsen udregnet efter tommelfinger-reglen til 181 (220-39).

Min TE (træningseffektivitet) ligger mellem 3.2 og 3.6 for 4-5 km løb med en gsn.puls på 158 og 180 peak.

Jeg holder ingen pauser i mine pas og løber 3-4 gange om ugen, som regel om morgenen.

Hvad siger i "proffer" til mine data, er det ok taget i betragtning at jeg i 20 år har røget og stort set ikke dyrket motion?

Kan jeg evt. forbedre mine pas ved længere pas eller højere puls?

/endelig

Edited by jbho
Link to comment
Share on other sites

Rolig nu, gamle :cool:

Få nogle flere kilometer i benene, førend du tænker på længere og hurtigere ture.

Det er selvfølgelig svært at begrænse sig i starten, når man nu lige er kommet godt igang. Men pas nu på, det hele kan lige pludselig være ødelagt, hvis du får en skade.

Men ellers go' fornøjelse og held og lykke med det røgfrie liv.

Betina

Link to comment
Share on other sites

Jeps, jeg er meget opmærksom mht. skader, man læser jo nærmest ikke andet når man undersøger løb/motion :bigsmile:

Så du mener det er ok det jeg har gang i nu, jeg mener, at jeg bare skal fortsætte nogle uger endnu ad samme vej, og derefter gradvist, en gang om ugen måske øge distancen med ca. 10%...?

Link to comment
Share on other sites

De kloge siger jo, at 10% eller deromkring skulle være rigtigt. Men som sagt, det er svært at overholde, når man nu gerne vil i form.

Jeg er selv en "gammel" rotte, snart 42, men det er så sandelig ingen hindring for at komme i superform. Har løbet nogle rigtig gode 5 km, og var sidste sommer i kanonform, da jeg skulle stille op til DM, athletic fitness.

Det er jo heller ikke den værste tid, du har valgt til at komme i gang på. Der er rigtig mange gode løbedage tilbage i år.

Desuden er det faktisk rigtig dejligt at løbe en tur i et par graders frost ! Det ved du sikkert.

Go' træning

Betina

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest til lykke med den ændrede livsstil :smile: Det bliver nok ekstra hårdt for dig at komme i form igen p.g.a. tidligere manglende motion samt rygning. De gode nyheder er, at du alligevel vil mærke en fremgang efter kort tid. Som du selv skriver, er du allerede i gang.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest til lykke med den ændrede livsstil :smile: Det bliver nok ekstra hårdt for dig at komme i form igen p.g.a. tidligere manglende motion samt rygning. De gode nyheder er, at du alligevel vil mærke en fremgang efter kort tid. Som du selv skriver, er du allerede i gang.

Takker!

Det gør såmænd ikke noget at det er hårdt at komme igang, og videre. Jeg elsker udfordringer, bare lidt synd jeg så ikke gik igang noget før :blush:

Anyway, tror bare jeg har behov for det der skulderklap - at det faktisk er ok flot gået efter så kort tid at kunne løbe så langt uden pauser - og så på 25 min.

(Jeps, ved godt det ikke er spurt-tid, men for mig er det ok hurtigt lige nu).

Link to comment
Share on other sites

De kloge siger jo, at 10% eller deromkring skulle være rigtigt. Men som sagt, det er svært at overholde, når man nu gerne vil i form.

Jeg er selv en "gammel" rotte, snart 42, men det er så sandelig ingen hindring for at komme i superform. Har løbet nogle rigtig gode 5 km, og var sidste sommer i kanonform, da jeg skulle stille op til DM, athletic fitness.

Det er jo heller ikke den værste tid, du har valgt til at komme i gang på. Der er rigtig mange gode løbedage tilbage i år.

Desuden er det faktisk rigtig dejligt at løbe en tur i et par graders frost ! Det ved du sikkert.

Go' træning

Betina

Hehe...troede du var en ung chick som skulle "håne" en gammel rotte :bigsmile:

Jeps, det er skønt at løbe i sneen og frosten - kan huske lidt af følelsen fra jeg var knægt og spillede fodbold...

Det jeg har brug for er en rimelig god form/kondition - og den skal vel nok komme stille og roligt når jeg får flere kilometre i benene.

Pt. løber jeg 4 pas om ugen på de her 5 km, så mon ikke at det burde gå rimelig hurtigt fremad.

Link to comment
Share on other sites

Vedr rygning; Hvor meget betyder rygningen for konditionen? har hørt omkring en 8-12% for 15 cigaretter om dagen - nogen der ved noget om dette?

ryger selv et par cigaretter eller to om ugen, og kan det på nogen måde skade mine forbedringer væsentligt?

Mener at have læst at så længe kulilten er i kroppen, så begrænses din iltoptagelse (og dermed også kondition) med 5% - 10%.

Hvis du holder op med at ryge, går der såvidt jeg ved omkring 48 timer inden kulilten er ude af kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share