Hærdet rapsolie


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Den anden dag stod jeg nede i den lokale netto og skulle have et par flytes med hjem. Meget af deres brød er sådan noget langstidsholdbart stads og jeg køber stort set aldrig brød der. Men jeg skulle jo bruge de her flytes og alt andet havde lukket, så jeg tog dem selvom der var hærdet rapsolie i, da det ikke vil skade en sjælden gang. Nu er mit spørgsmål om det bare er en pæn omskrivning af transfedt?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Nogle alternative kostvejledere påstår desværre, at hærdede olier er det samme som transfedtsyrer. Det er det ikke. Det er det bedste eksempel på, at alternative kostvejledere nogle gange roder rundt i de faglige begreber.

Førhen blev der tit dannet meget store mængder trans-fedtsyrer, når man brugte hærdede fedtstoffer i margarine. Idag kan der godt står hærdet fedt uden at der er nogle - eller særlig - mange transfedtsyrer i produktet. Dansk lovgivning har begrænset brugen af trans-fedtsyrer.

Ved at hærde fedtstof bliver det blandt andet hårdere . En mere naturlig måde at få et hårdere fedtstof på ville være at tilsætte lidt smør, kokosfedt m.m. Men det er måske for dyrt ifølge producenterne.

Hærdning er ikke nødvendigvis farlig. Det vil jeg helst ikke udtale mig om. Men hærdning er ihvertfald unaturlig. Det ville være mere naturligt at bruge hårde fedtstoffer som smør, kokosfedt eller andet.

Jeg forstår ikke, hvis man stadig bruger hærdning i margariner. Hvorfor ikke tilsætte noget smør som i blandingsproduktet Kærgården? I dette produkt bruger man smørrets hårdhed, så man ikke behøver hærdede og hårde fedtstoffer.

Måske er det forbudt at bruge hærdede fedtstoffer i økologiske produkter. Jeg ved det ikke.

Jeg er modstander af hærdning. Det er ikke nødvendigvis farligt. Men det er måske tæt på at være unødvendigt, når man har hårde fedtstoffer som smør, kokosfedt, sheabutter m.m. Efter min mening burde hærdning forbydes.

Når jeg taler om rapsolie, er det altid uhærdet rapsolie. Ved hærdning ændrer du nemlig på fedtsyresammensætningen i olien.

P.S: Jeg kan ikke helt huske det. Men der er vist også nogle andre grunde til, at industrien foretrækker hærdning. Så det er nok ikke blot en billig måde at gøre fedtstof hårdere på. Det har måske også noget at gøre med kvalitet m.m. Men under alle omstændigheder bør det - efter min mening - forbydes, da det er unaturligt.

God weekend.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Transfedtsyrer opstår når man hærder på den 'hurtige' måde :smile:

Den hærdede rapsolie kan godt indeholde transfedtsyrer, men det er ikke sikkert. Når du hærder et produkt, sker der tit det at nogle af bindingerne brydes, og kobles sammen igen forkert (de forskyder sig mere eller mindre) (De almindelige cis-bindinger, bliver til trans-bindinger, deraf navnet trans-fedtsyrer).

Det skulle dog være muligt idag at hærde, uden at danne trans-bindinger, men processen skulle være langsommere og mere krævende. Dog er der et krav til at fødevarer max må indeholde 2% (så hudt jeg lige visker) transfedtsyrer, så der er næppe meget at frygte :smile:

Jan -> Så vidt jeg ved foretrækker industrien hærdning, fordi: a) det er relativt billigt, B) det giver dem bedre mulighed for at 'forme' produkterne :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej A_R. :bigsmile:

Tak for dit indlæg. Jeg synes, at det var spændende at læse.

Hvis nogle af læserne har lyst til at kende lidt til den historie, som ligger bag Danmarks lave indtag af trans-fedtsyrer, vil jeg henvise til tråden "Trans-fedt" i afsnittet "Vægttab" i dette debat-forum.

Jeg er hverken alternaitiv eller etableret kostvejleder. Derimod hører jeg til den gruppe af kostvejledere, der ligger i grå-zonen mellem de alternative og de etablerede.

Så jeg har ingen grund til at rose de alternative. Men i denne her sag vil jeg kritisere myndighedernes etablerede fagfolk. Hvis disse havde lyttet til de alternative kostvejledere, havde vi undgået en af de største skandaler indenfor kostvejledning/ernæring. Så selvom jeg tit er uenig med de alternative kostvejledere, mener jeg, at man bør give dem ros og stor respekt på lige netop dette punkt. Det fortjener de alternative.

Se den anden tråd.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørghul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share