100 m løbs trænning


Tube
 Share

Recommended Posts

Hvordan træner en løber som Maurice Green.

Så engang på tv at han sqauttede og meget af hans trænning må da også være meget styrke trænning. Er der nogen der ved noget om hans program?, hvordan undgår han at den aerobe trænning han laver ikke spolere hans anerobe trænning?

Link to comment
Share on other sites

100 meter løbere laver IKKE noget aerob træning. Det er udelukkende ananerob træning hele vejen igennem. For 100 meter løb er, hvis folk skulle være i tvivl, 100 % anaerobt.

Hvad angår træning, så kan ikke huske den nøjagtige procentsats, men en meget stor del af en 100 meter løbers træning består af vægttræning. Fordelingen ændre sig nok når atletik sæssonen nærmer sig, men uden for sæssonen kunne jeg meget nemt forestille mig at over 50 % af deres træningstid bruges på eksplosive øvelser som squat, power clean, snatches og andet plyometrisk træning. Og mange tror måske at sprint træning udelukkende trækker på benene, men en stærk overkrop har også betydning, så der trænes også en del styrketræning på overkroppen (hvilket nok fremgår tydeligt på deres fysik). Men som sagt er det ikke bodybuilding træning de laver. Det er eksplosiv træning som mere minder om den måde en olympisk vægtløfter træner på.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

100m løbere træner altså også op til 300-400 m intervaller, for at komme i en vis form, og bare have en vis syretræning i deres ben. Det er jo nødvendigt for at kunne holde til en stor trænigsmængde, men det er ikke en ret stor procent del af deres træning, og også hovedsageligt om vinteren de laver det.

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/forsk_200_1500.htm

71% anaerobt i 200m

det skulle da ikke kunne ændre sig så meget i 100m

man så jo ham der Michael Jonson løbe 19.32 i en 200 m!

Og så læste jeg på nettet at når det så ud som om at en af de gode løber accelerede fra de andre så var det i virkeligheden de andre der blev trætte

TJ> vil de sige at vis jeg vil være hurtig som Maurice green skal jeg lave eksplosiv sqaut eksplosiv bænk eksplosiv alting?

P.S. Jeg synes det er mega fedt at være hurtig :devil:

De første 10 m er det jo bare om at komme op i fart på kort tid. Så hvordan trænner man ens startstyrke?

Link to comment
Share on other sites

De første 10 m er det jo bare om at komme op i fart på kort tid. Så hvordan trænner man ens startstyrke?

Nu er det sjovt du nævner 10 meter. For der er lavet sammenligner mellem atleter, som viste at når man satte de olympiske vægtløftere op imod 100 meter løbere og testede hurtigheden over 10 meter, så var vægtløfterne hurtigere. Så vil du have en bedre start styrke, så træn som en olympisk vægtløfter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det minder mig om engang vores gymnastik lærer havde lokket en vægtløfte fætter ind og undervise(han havde vist nok trænet med Aabs førstehold), så vil han også lige have en sprint mod nogle af os der vandt han med ca. 5m på en bane på ca. 40m pænt godt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share