Excentrisk træning


sas
 Share

Recommended Posts

I nedenstående tekst fremgår det at man egentlig bør træne baglåret som både "hip extensor and knee flexor". Længere nede står endvidere grundet fibertypesammensætningnen/ringestyrkeudholdenhed at man med fordel kan træne baglåret EXCENTRISK med få gentagelser.

Jeg overvejer derfor indimellem at inkorporere nogle tunge excentriske leg- curls i træningen tildels for at træne knæfleksion men også pga af sikkerheden ved at bruge maskine/excentrisk træning.

Jeg opdagede at jeg faktisk er blevet vanvitig stærk i den excentriske fase af legcurl (sikkert af at lave glutehamraises).

Man hvad er egentlig ideelt tidsmæssigt for udførsel af den excentrisk fase i af leg-curls? (tiden varierer vel fra øvelse til øvelse?)

Kan det gå for langsomt?

Hamstring Paradigm

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Man hvad er egentlig ideelt tidsmæssigt for udførsel af den excentrisk fase i af leg-curls? (tiden varierer vel fra øvelse til øvelse?)

Kan det gå for langsomt?

Jeg forstår ikke helt hvad det er du mener. Mener du hvor lang tid selve den excentriske fase af legcurl i en gentagelse må tage - eksempelvis at det tager 5 sekunder at sænke vægten tilbage til udgangspositionen.

Er det ikke at komplicere træningen mere end højest nødvendigt. Hvis man ligefrem skal til at tælle sekunder, går alt det sjove da af træningen.

Link to comment
Share on other sites

Mig og min makker træner begge excentrisk.. alligevel er jeg omtrent dobbelt så lang tid om at udføre et enkelt sæt.. Der er muligvis en af os der ikke træner optimalt?

Voravong: er Tiden nu blevet uvæsentlig???? :blink:

Tiden er da normalt afgørende for hvad resultatet af træningen bliver: neurale tilpasninger ell. hypertrofi..sådan lidt groft sagt.

Jeg tæller normalt ikke sekunder når jeg træner, men det gjorde jeg som de fleste andre de første gange jeg trænede med vægte indtil tempoet lå på rygraden..

Jeg har dog ikke kunne få svar på om det er optimalt når jeg i den excentriske fase kæmper med en vægt der næsten ikke er i bevægelse under en kontrolleret nedsænkning (det er jo ligefør det ligner statisk træning).

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Nej - tiden er ikke blevet uvæsentlig. Men alt med måde. Et tempo på f.eks. 2 sek. koncentrisk og 4 excentrisk er blot for at opnå et tempo der er langsomt nok til at det ikke går ud over formen og hurtigt nok til at man kan gennemføre den planlagte træning inden for overskuelig tid.

Selv om det ligner statisk træning så er der dog den væsentlige forskel at du bruger muskelen dynamisk i hele dens bevægeudslag - omend du gør det langsomt. Så ja du får i allerhøjeste grad noget ud af det. Der findes BB'er der bruger denne træningsmetode - superlangsomt - på alt hvad de laver.

Forklaringen på at du kan tage mere vægt således, er at jo langsommere en muskelfiber trækker sig sammen jo stærkere er den. Statisk - eller ved en sammentrækning på 0 - er den endnu stærkere. Men det er faktisk muligt at gøre den endnu stærkere. Nemlig ved at bevæge sig ned i negativ sammentrækning - excentrisk.

At bruge en vægt der er så tung at du ikke kan løfte den eller holde den statisk på ét punkt betyder faktisk at du belaster muskelen maksimalt - og derved også stimulerer den maksimalt. Det kræver dog længere restitutionstid - men det er jo temmelig logisk.

Det betyder ikke det store at det tager længere tid. Du har jo i øvrigt alligevel sparet noget af den tid det tager først at løfte vægten, da jeg går ud fra at den er så tung at din træningsmakker gør dét. Problemet med at træne superlangsomt i alle øvelser er at det lige pludselig tager frygtelig lang tid at gennemgå et træningsprogram. Men her snakker vi jo kun om én øvelse.

Håber dét besvarede dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share