Træning på kondicykel


Arne
 Share

Recommended Posts

Lidt ideer til vintertræningen

Jeg har fundet nogle gamle programmer til kondicyklen frem - vi nærmer os den tid hvor det kan blive relevandt - og måske kan de trjne lidt til inspiration

Programmerne vises som diagrammer. Belastning og kadence på den lodrette akse og tiden på den vandrette. Belastningen er angivet i watt. det er imidlertid ikke tallene der er interesante - det er mere strukturen i programmerne der måske kan bruges af andre. Min træner gjorde hvad han kunne for at variere programmerne - det gælder også deres navne ;-)

Man kan desvære kun bruge et billede per post - derfor følger der flere efter hinanden

Først et af de korte morgenprogrammer, det var en klar favorit:

post-4-1033842013.gif

Link to comment
Share on other sites

Fine programmer, Arne.

Her er endnu et forslag, som kendes fra landevejen og spinningtimerne: "Pyramide-intervaller".

F.eks. 1 minut excercise / 1 minut restitution - 2 min. exc. / 2 min. rest.... 5 min. exc. / 5 min. rest. og derefter 4 min. exc. / 4 min. rest. ..... 1 min. exc. / 1 min.

Ovennævnte er en hård nyser, men man kan skal selvfølgelig lave intervallerne så de passer til ens niveau, f.eks. kan man starte med med ½ minut og øge med ½ min. i hvert interval op til 2 minutter og derefter "trappe ned" igen.

Ziggy :wave:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil lave noget restituivt træning på en cykel vil det være optimalt at have en forholdsvis høj kadance. Men kadancen skal heller ikke være så høj at du sidder og vælter fra side til side for at holde kadancen så høj som muligt. Men samtidig med at holder kadancen høj ca.90-100 (meget individuelt) skal belastningen, det første stykke tid, ikke være høj. Når man er ordentlig varm mener jeg godt man langsomt kan øge belastningen.

Jeg syntes selv at man kan mærke hvornår man kan sætte kadancen op. Det første stykke tid man cykler efter et hårdt træningspas kan man mærke man er lidt småstiv i benene og derfor ved at holde kadancen lidt høj syntes jeg man får løsnet godt op i benene og blodgennemstrømningen øges og derved får man den restituive effekt.

MHV Michael

Link to comment
Share on other sites

MR- Mit restutionsspørgsmål gik specifikt på det pyramide program, som ziggymund omtaler, men ellers tak for svaret :)

Jeg kører selv kondicykel en gang i mellem, og det er altid med høj kadance og stigende belastning mod enden af passet, men jeg kunne godt tænke mig at køre nogle specifikke programmer. Det er i den forbindelse, at jeg ikke er helt klar på, om man kun ændrer i belastningen, eller om man også skal ændre i kadancen, når man eksempelvis træner efter det omtalte pyramideprogram.

Link to comment
Share on other sites

Belastningen skal selvfølgelig ned til næsten ingen ting lige efter intervallet og er man meget forpustet (og det er man :-) så ryger kadencen også langt ned de første 10-20 sekunder. Derefter skal der igen lidt kadence/belastning på, men ikke mere end at pulsen kan holdes i zone 1 ved kadence +70. Håber det er svar nok, ellers spørger du bare igen.

Ziggy :wave:

PS. Lige en tilføjelse som blot er en understregning af, at det i intervaltræning gælder om at restituere mest muligt mellem intervallerne således at man er klar til at fyre den mest muligt af i intervallet. Derfor skal pulsen helt ned og vende zone 1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share