Forskel på Fransk Press og SkullCrusher


EMTH
 Share

Recommended Posts

Hep Hep.

Jeg har kigget lidt på forskellige trænings programmer og har bl.a. kigget på The Waterbury Method | Get Big. Get Strong. Get On With It! |

Jeg er sådan.. nogenlunde bekendt med div øvelser, men kendte dog ikke skullcrusher øvelsen (den anbefales som B1 på Dag 1), derfor ledte jeg på youtube efter øvelsen for at se den, da det som oftest hjælper til forståelse af en ukendt øvelse.

For Skullcrusher fandt jeg denne lille sag og denne for

.

Mit spørgsmål går så på - hvor i ligger forskellen?

Umiddelbart vil jeg mene at det er hvor man holder på stangen, men det er også umiddelbart det.

Så hvilke(n) muskler/områder stimulerer Skullcrusher som Fransk Press ikke gør?

Grunden til jeg er lidt forhippet på der må være en forskel er at de begge nævnes af Hr. Waterbury.

~EMTH

** Edit: håber iøvrigt dette forum er det rigtige.

Edited by EMTH
Link to comment
Share on other sites

Som jeg altid har forstået og fået forklaret forskelle på de to da jeg startede var at man havde en bredde mellem hænderne på stangen så når man strakte tommefingrene kunne de lige røre hinanden midt på stangen. Både ved french og skull. Forskellen i øvelsen er at skullcrushers køres ned til panden og frenchpres bag hovedet. Mener selv at skullcrushers er sværest, hvis samme kg bruges.

Edited by S.K
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke forsøge at spekulere i CW's motiver for at nævne begge, for de er ret ens.

Så vidt jeg forstår er forskellen at i skullcrushers (SC), som navnet antyder, føres stangen til panden (eller bare lige over ansigtet). I fransk pres (FP) føres stangen et godt stykke ned bag nakken.

Der er sikkert nogle biomekanik-folk der kan komme med en præcis redegørelse, men groft sagt vil jeg mene forskellen har følgende betydning:

FP har større rom, bevægelse i skulderleddet og deraf formentlig større stræk på triceps. Sidstnævnte betyder at lattisimus også er en smule aktiv, men ikke noget voldsomt.

I SC holdes skulderen fast og rom er kortere, så jeg vil tro man kan løfte lidt mere, men det kan godt være det opvejes af at fransk pres involvere lidt ekstra.

Prøv begge varianter, lav den du synes bedst om, eller skift mellem dem. Gør næppe nogen forskel.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg altid har forstået og fået forklaret forskelle på de to da jeg startede var at man havde en bredde mellem hænderne på stangen så når man strakte tommefingrene kunne de lige røre hinanden midt på stangen. Både ved french og skull. Forskellen i øvelsen er at skullcrushers køres ned til panden og frenchpres bag hovedet. Mener selv at skullcrushers er sværest, hvis samme kg bruges.

Jeg mener det samme som ovenstående - den ene til panden og den anden bagom hovedet. Personligt har altid bedst kunne lide at køre til panden, da den er lidt hårdere og i french press er der en riskiko for at øvelsen bliver for "pullover" agtig.

Der findes en yderligere variant, som den tidligere verdensrekordholder og første mand over 700 pund i bænkpres Ted Arcidi har lavet: Nosebreakers! Samme bevægelse - bare altså til næsen. Også en god øvelse, dog lidt akavet i forhold til de 2 andre! Ted Arcidi kørte sæt med 135 kg i denne øvelse!! Insane :w00t:

Link to comment
Share on other sites

French press, skull crushers og nose busters er alle betegnelser som ofte bruges om liggende triceps extensions. Men mange bruger også betegnelsen french press om triceps extensions udført siddende over hovedet. Umiddelbart vil jeg mene, at det er den øvelse Chad Waterbury mener med betegnelsen. :smile:

Et pic af Ronnie der kører den.

rc66.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jesus Herre Gemini o.O

Tal om at have vinger, Ronnie (Coleman?:P)'s torso ligner et selvstændigt væsen - er iøvrigt også sikker på den kunne tæve mig med den ene mavemuskel bundet på ryggen..

Og tak for hjælpen : o)

Det kastede lidt mere lys over sagerne

~EMTH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share