Hjælp til køb af MTB


Bertaergangs
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er på udkig efter en ny cykel, det skal være en mountainbike for har planer om at køre lidt i skoven. Det behøver ikke være en mest vilde cykel til at begynde med, men jeg er bange for at købe noget som er super dårligt. Og måske nogle af jer her inde kunne komme med lidt råd og god vejledning :)

Jeg er 175 høj, og er meget spinkel. Ved nemlig ikke noget om vægten kan spille ind :) Cyklen, må helst ikke være for dyr, men vil dog hellere bruge lidt ekstra på noget godt end at købe noget skidt som skal udskiftes med det samme.

Jeg har selv kigget lidt på en cykel og er faktisk blevet ret hooked på at købe den, men måske i kunne kommet med noget for eller imod. For har ingen forstand på det, jeg synes bare den ser ok ud. Cyklen jeg har kigget på

På forhånd mange tak for hjælpen

MVH

Berta

Edited by Bertaergangs
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil bruge flere penge på det så er den vel fin nok, men bare husk på at du får hvad du betaler for. Hvis du gerne vil ud og lege lidt i skoven kan det være en go ide at sikre sig at cyklen er af så god kvalitet, så den ikke knækker ved det første bumb den støder ind i. Prøv evt. at se på bikebuster.dk.

Der kan du både få hjælp til stelstørrelser og de har cykler i alle prisklasser.

Jeg ville nok lige vente med at købe den cykel du har linket til i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et spørgsmål som jeg selv mener at jeg er fuld ud kvalificerede i at besvare, da jeg selv lige har stået i samme situation for nogle måneder siden :smile:

Uden at kende dit ambitionsniveau eller hvilken type skovkørsel der er tale om, så vil jeg ikke købe den cykel du har linket til. Den cykel er mere velegnet til at køre ned og hente mælk i kiosken og lign hvis du forstår. Gear, kranksæt, stel, vægten ikke mindst og så videre holder simpelthen ikke i længden. Jeg vil mene du skal starte med at spare cirka 6-7000 kroner op og kigge efter en go´ MTB begyndercykel som eksempelvis en Cube Acid, Trek 6700, Scott Reflex20 eller lign. Så får du en god cykel til forholdsvis billige penge... og så holder den også til det formål du havde tænkt dig.

Jeg gav lige omkring 13000 kr for min begynder-MTB med det hele og jeg er blevet vildt opsat på sporten, og kører de fleste løb jeg kan stille op i. Derfor er jeg også allerede begyndt at skifte dele ud på cyklen for at forbedre. Jeg ved også allerede hvilken cykel jeg skal ud og have næste gang jeg skal skifte :blush::bigsmile: Og der må jeg ligesom dig også til at spare sammen før jeg kan realisere... :wink:

Men for at holde os til dit spørgsmål... Så vil jeg mene at du selv efter et par måneder, vil være træt af at du købte den cykel du har linket til. Men du skal så selvfølgelig også gøre op med dig selv, om du kommer til at køre "nok" til at spendere mere end de 2500-3000. Det vil jo også være surt at bruge mange penge på noget som ikke bliver brugt. Men det er jo det du skal gøre op med sig selv.

Mit råd til dig er at du skal købe en af de bedre cykler eller ingen... Håber du kan bruge mit råd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give la cour, ret. Jeg er selv "amatør-MTB" kører og tager bare en tur i skoven engang imellem. Men da jeg købte MTB, valgte jeg en TREK 6700. Men som der skrives skal du jo gøre lidt op med dig selv i hvad du vil. Den cykel du linker til, ser da meget "smart" ud. Min Trek ser utrolig "neutral" ud og den er MEGET bedre end den du har linket til...

Jeg vil drage den konklusion at du ikke ved særlig meget om emnet, (Derfor er det self smart du har oprettet en tråd) :bigsmile: men cykel spørgsmålet er blevet rejst MANGE gange her på MOL, og der er op til flere MOL bruge som ved rigtig meget om cykler og cykel-dele. Så brug søg-funktionen, der er masser af tråde om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen :) jeg køber ikke den cykel der. Så langt er jeg kommet. Samtidig har jeg kigget lidt på det link jeg fik guddermand (bikebuster.dk). Men jeg er jo stadigvæk helt lost. I mine øjne lyder 13000 af mange penge for en begynder cykel. I hvert fald passer det ikke lige til min økonomi. Jeg ved ikke hvor meget jeg kommet til at køre, det kommer jo nok an på hvor glad jeg er for cyklen og det hele. Og jeg ved heller ikke hvor vild kørsel det ville blive til i starten ikke så vildt, men man ved jo aldrig, det kunne tage til. Men som det ser ud nu skulle det være til noget ræs og hygge i skoven. Det må dog ikke falde fra hinanden efter første tur.

Måske nogle af jer kunne linke til specifikke cykler som ikke er for dyre, 5000 er nok et max.

Eller måske nogle af jer cykel tosse ;) sælger jeres gamle udstyr eller ved hvor man kan få noget brugt ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er spørgmålet ikke så meget, hvor meget og vildt du vil kører. (Ja selvfølgelig vil du bare kører på landevejen så set bort fra hvad jeg skriver) Det er mere hvad der kan betale sig.. ET skod gearskifte er dyrt, og kan nemt gå i stykker, derfor vil jeg finde en cykel med et relativt godt skifte XT mindst. og der er mange andre ting på cyklen som også er udsatte, derfor du ikke skal gå så meget på komprimi, for du risikere at komme til at betale dobbelt så meget, hvis du køber en skod cykel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes måske at det er lidt vildt at sigte efter et XT kit til det behov Bertaergangs har... (XT er en betegnelse for et af de bedre sliddelekits fra Shimano) LX er langt hen ad vejen et godt valg til den første cykel.

Jeg faldt lige over denne cykel... Et godt bud på en cykel efter dine behov

http://www.riis-cykler.dk/Cykler/MTB/Cube+Acid.html

Ved godt det er 1000 kroner mere end dit buget... men de er sku godt givet ud :wink:

Min næste cykel bliver en af følgende:

Cannondale Team Replica

Scott Genius MC10

Specialiced S-WORKS Epic

Med Carbon stel og de "rigtige" dele er det allesammen cykler til omkring eller over 50000, så der skal spares op. Så må vi se hvor lang tid der går før jeg skifter min nuværende cykel... fornuften siger 1 år....2.....2½ :tongue::laugh:

Edited by la Cour
Link to comment
Share on other sites

Min næste cykel bliver en af følgende:

Cannondale Team Replica

Scott Genius MC10

Specialiced S-WORKS Epic

Allesammen cykler til over 50000, så der skal spares op. Så må vi se hvor lang tid der går før jeg skifter min nuværende cykel... fornuften siger 1 år :tongue:

:4thumbup:

Hvordan er det at få sådan en i skoven første gang og køre gennem blæver og skidt og få en gren op i bagskifteren så dråben bøjes. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup:

Hvordan er det at få sådan en i skoven første gang og køre gennem blæver og skidt og få en gren op i bagskifteren så dråben bøjes. :w00t:

Haha, så siger man: ejjj PIIIS... og køber en ny :dry::laugh:

Måske græder man også lidt ind i mellem :laugh:

Spøg til side... Nu er det jo sådan at en cykel er købt for at skulle bruges, og der vil altid skulle købes ind en gang i mellem. Mudder, skidt, snavs, skræmmer og mange timer i værkstedet hører med til sporten.

Edited by la Cour
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for hjælpen :) jeg køber ikke den cykel der. Så langt er jeg kommet. Samtidig har jeg kigget lidt på det link jeg fik guddermand (bikebuster.dk). Men jeg er jo stadigvæk helt lost. I mine øjne lyder 13000 af mange penge for en begynder cykel. I hvert fald passer det ikke lige til min økonomi. Jeg ved ikke hvor meget jeg kommet til at køre, det kommer jo nok an på hvor glad jeg er for cyklen og det hele. Og jeg ved heller ikke hvor vild kørsel det ville blive til i starten ikke så vildt, men man ved jo aldrig, det kunne tage til. Men som det ser ud nu skulle det være til noget ræs og hygge i skoven. Det må dog ikke falde fra hinanden efter første tur.

Måske nogle af jer kunne linke til specifikke cykler som ikke er for dyre, 5000 er nok et max.

Eller måske nogle af jer cykel tosse ;) sælger jeres gamle udstyr eller ved hvor man kan få noget brugt ?

Hvad er din stelstørrelse ? Højde ? Vægt ? Har måske en til salg.

Alternativt hopper du ind på www.mtb.dk, benyt forum - skrotbunken, skriv dine fysiske data og budget. Der er ganske givet en del, der vil sælge en fornuftig cykel til omkring de 5.000 kr.

Med de behov du opstiller, ville jeg ikke gå ud og bruge et større beløb på en ny cykel. Specielt ikke, når du sagtens kan finde en brugt mtb. med rigtig pænt udstyr til 5.000 kr. Et godt stel er et minimums- krav, resten kan du opgradere løbende, hvis du nu finder ud af, at du rent faktisk finder mtb interessant.

Link to comment
Share on other sites

......

Alternativt hopper du ind på www.mtb.dk, benyt forum - skrotbunken, skriv dine fysiske data og budget. Der er ganske givet en del, der vil sælge en fornuftig cykel til omkring de 5.000 kr.

Nu kom Dynamix mig i forkøbet med at anbefale mtb.dk. Priserne der er typisk langt mere skarpe end de urealistisk høje priser der ses på dba.dk. der er også masser at hjælp og gode råd at hente i de øvrige fora på sitet. ...typisk er der også gang i en tråd eller to om råd til at anskaffe en ny mtb.... : :tongue:

Oftest er de cykler, der sælges også beregnet til rent faktisk at få tæsk i skoven :laugh:

PS. Cannondale Team Replica er ganske rigtigt er rigtig fed låge. Købte en næsten ny via mtb.dk sidste sommer!

post-11838-1168292176.gif

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

:bigsmile: Tak for de rigtig mange gode svar, lækkert der er folk der er interesseret i at hjælpe. Jeg læser og læser og leder og leder, og jeg synes også jeg er blevet klogere i hvert fald, men har selvfølgelig ikke truffet min beslutning endnu, men skal da nok sige hvad valget bliver. Nu er det også blevet lidt mere interessant da folk rent faktisk vil sælge noget ordenlig gear til mig.

Min vægt er ret svingende men ville sige mellem 55-60 kg og er 175 cm høj, eller lav om du vil :) Stelnummeret eller størrelsen har jeg ikke lige fået tjekket ;) Men det så jeg man kunne få gjort på den der bikebuster.dk hjemmeside..

Link to comment
Share on other sites

Cuben til 6000 kr. er faktisk en ok pris. http://www.bike-discount.de har den til 5680 inkl forsendelse kr/€ 7,5.

Jeg er selv i gang med at lede efter en cykel. Det er flere år siden jeg kørte, så skal ind i det hele igen. Har vist nok fundet en Cube Reaction midseason til en god pris. Hvis du slet ikke har prøvet at køre før, så er det nok en god ide at starte med en brugt cykel. Det kan jo være at du ikke syntes at det er sjovt at rengøre cykel mv. efter hver gang osv osv, og så er det trælst at have brugt en masse penge på det. På den anden side kan cyklen sælges igen. Køber du en brugt og finder ud af at det er sjovt, vil du nok hurtigt finde ud af at købe en bedre. Men det er selvfølgeligt et positivt problem.

Du skal kigge efter hvilke dele der sidder på cyklen. Forgaffel, fælge, nav, kranksæt, skiftegreb, bremser, bagskifter og forskifter e de vigtigste. Du kan evt. se på cycklecomponents.com hvad det er for noget, så du får en ide om det og kan sammenligne forskellige cykler. Du går ikke helt galt i byen med de kendte mærker, som Cube, Scott, Giant, Trek, osv. Man får normalt hvad man betaler for, men man kan være heldig at finde et godt tilbud.

Hvis du ikke ved noget om cykler, så køb den i en rigtig butik, så du kan få hjælp af dem med det mekaniske. Ellers kan du købe over nettet. Gør du det, bør du finde cyklen hos en butik og få en prøvetur, da vi ikke alle er bygget ens, ligesom cykelstel ikke er ens. Det er lidt som ed f.eks. tøj. Hvis du føler at du sidder godt på en cykel, så gør du det sikkert også ;-)

Du kommer til at bruge flere penge end cyklen koster. Der skal være lidt grej til at lave cyklen med, en pumpe og en saddeltaske til lappegreb mv, evt. drikkeflaske og holder, og måske hjelm og beklædning.

Der er også nogle regler for hvordan man må køre i skoven. Skov og naturstyrelsen har det på deres hjemmeside.

EDIT: Der er forskel på geometrien på kvinde og mandecykler, pga forskel i propertioner...

God fornøjelse! :smile:

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Ny kan jeg virkelig mærke krilleren i kroppen.. jeg har bare lyst til at tage ud og cykle lige nu :) jeg har ikke valgt helt hvilken cykel det skal være endnu, for jeg har besluttet mig for at tage til københavn for at se hvad der er der inde.. mest så jeg kan se modellerne i virkeligheden og prøve de forskellige størrelser osv..

Lige nu er valget mellem Cube Acid, Cube LTD Pro og Cube LTD Team..

Er der meget stor forskel på feks Acid og LTD Team modellen.. Noget som kunne tale direkte for og i mod? Nogle der kan komme med nogle gode sammenligner måske (evt på bremsen, kan se de har forskelligt navn. Men har det mærkbar betydning)!

Så har jeg et spørgsmål som der sikkert er en masse der kan svare på.. Jeg er ikke så meget inde i hvordan udstyret virker, og jeg er først lige begyndt på kørekort så kender ikke rigtig noget til det der kaldes en hydraulisk bremse, jeg ved bare at det noget med noget væske og noget! Spørgsmålet går på, hvad er det ? hvordan er de i forhold til ikke hydrauliske? hvordan er de at vedligeholde osv?

Det er en helt ny verden for mig det her, er vandt til at cykle på aflagte cykler, så det rigtigt rart med ekspertise for jer her inde..

Tusind tak og venlig hilsen

Berta

Link to comment
Share on other sites

Lige nu er valget mellem Cube Acid, Cube LTD Pro og Cube LTD Team..

Jeg syntes du har lavet et lille hop med hensyn til dit max buget :bigsmile:

Forskellen mellem de 3 cykler kan du se på dette link til en tilfældig forhandler jeg lige faldt over på nettet...

http://www.fabin-ikast.dk/MTB/Cube.html

Jeg syntes ikke man kan sige at den ene bike er bedre for dig frem for den anden med det omtalte behov du har. Det er vist bare hvilken éen du syntes ser bedst ud :wink: Men fede cykler er de alle i hvert fald :smile:

Ser frem til at høre hvad du får købt... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja jeg har ændret lidt på det.. men jeg har fået arbejde, og jeg er blevet mere fanget af det end jeg lige havde regnet med jeg ville blive.. hvis der ikke er nogen forskel så tror jeg da bare det bliver Cube Acid jeg køber, og ellers har jeg fået et tilbud om at købe en næsten ubrugt Cube LTD Team.. Nu det bare lige overvejelserne der skal til..

Men La Cour, jeg har jo allerede det link det :) problemet er at jeg ikke kan finde ud af at sammenligne dem. Det eneste jeg kan se er en masse bogstaver og tal, men jeg aner ikke hvad det gør, og hvilket der er bedst :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighed for at købe en lettere og næsten ubrugt LTD ville jeg købe den frem for Acid (hvis prisen er fair vel og mærket)

Forgaffel samt mange mindre sliddele er lige en tand bedre på LTD modellen.

Da jeg købte min cykel viste jeg heller ikke ret meget om de forskellige dele, men efter adskillige timer på nettet samt en masse "mingle" blandt MTB folk gik det hurtigt op for mig hvad der var hot og not. Det samme vil ske for dig når du nu har købt din første cykel og kommer ud på sporet :bigsmile:

Men jeg vil mene at du roligt kan købe en af de omtalte cykler... De kan jo altid skiftes ud senere når interessen stiger yderligere :blush::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Så blev cyklen valgt og bestilt.. Det blev til en ny Cube Ltd Team 2007. Håber den kommer til mig snart så jeg kan komme ud og prøve. Tak for alle de venlige svar og for den gode hjælp. Nu må jeg bare vente og se om hjælpen har været god eller om jeg er skuffet over cyklen ;)

He he, Jeg tror bestemt ikke du vil blive skuffet... og hvis du gør, så find den cykel til de 2499 kroner du kiggede på til at starte med og trille en tur på den... Så vil du blive glad igen over dit valg af Cuben :wink:

Ses i sadlen

Link to comment
Share on other sites

Den de har på tilbud til 7000 hos bikebuster? Har selv overvejet den :-)

2008 modellerne er på vej, og skulle komme i Oktober. LTD Team 08 kan fås til 999€ og Race til 1099€ (plus 40-60€ for forsendelse), hvilket er listepriser. Selv vil jeg lige se hvad www.bike-discount.de sætter dem til.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Tænkte jeg lige så godt kunne låne den her tråd som, at lave en selv.

Jeg skal bruge en mountainbike til en 5000-10000. Dens primære funktion skal være, at jeg skal bruge den til vintercykel / træningscykel når det er dårligt vejr!

Men jeg vil da også gerne ud og race lidt i skovene ;)

Jeg har overvejet følgende cykler;

http://www.ghost-bikes.com/2008/typ.php?bid=13

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=117

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/index.html?b=118

Har så også overvejet den cube som trådstarteren har valgt.

Jeg har hørt / ladet mig fortælle, at man skal holde sig fra det som hedder deore? Er det rigtigt, eller blot en påstand?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt / ladet mig fortælle, at man skal holde sig fra det som hedder deore? Er det rigtigt, eller blot en påstand?

Det er noget pjat da de fleste Shimano dele hedder Deore. Det er de efterfølgende bogstaver som eksempel LX, XT eller XTR som fortæller kvaliteten samt hvilket niveau komponenten er i Shimano´s sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget pjat da de fleste Shimano dele hedder Deore. Det er de efterfølgende bogstaver som eksempel LX, XT eller XTR som fortæller kvaliteten samt hvilket niveau komponenten er i Shimano´s sortimentet.

Okay, så ved jeg det.

Men hvilken f før såtående mtb´er ville du anbefale mest?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share